Nietypowe czynniki utrudniające  odchudzanie

Praca nad estetyką sylwetki wymaga wprowadzania zmian do dotychczasowego sposobu odżywiania i rozpoczęcia odpowiednio ukierunkowanej aktywności fizycznej. Warto jednak wiedzieć, że istnieją również czynniki pozatreningowe i pozażywieniowe – niezwiązane z wysiłkiem fizycznym oraz jakością i ilością spożywanego pokarmu, które mogą skutecznie utrudniać proces pozbywania się zbędnych kilogramów. Oto najczęstsze z nich:

Przeczytaj koniecznie:

Niska samoocena utrudnia odchudzanie

Słabej jakości lub zbyt krótki sen

Wiele osób uważa, że nocny odpoczynek to luksus ludzi dysponujących nadmiarem wolnego czasu. Nadmiar obowiązków i życie w biegu sprawiają, iż po prostu „szkoda” nam przeznaczać  na sen więcej czasu niż dawkę pozwalającą “jakoś” funkcjonować. Jak się jednak okazuje, nocny wypoczynek posiada niebagatelne znaczenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niewyspanie doprowadza do zachwiania równowagi hormonalnej, objawiające się między innymi zaburzeniem w obrębie mechanizmów regulujących odczuwanie głodu i sytości. Inaczej mówiąc, osoby, które śpią zbyt krótko mogą mieć poważne problemy nad zapanowaniem nad apetytem.

Dodatkowo też pod wpływem niewyspania dokonywane są gorsze wybory żywieniowe – zwiększa się ochota na słodycze oraz inne niezdrowe produkty żywnościowe. Optymalna ilość snu to kwestia wysoce indywidualna, potrzeby ustrojowe średnio wynoszą  7-8 godzin na dobę. Warto też zadbać o jakość snu – zasypianie w nieprzewietrzonym, zbyt gorącym pomieszczeniu, przed migającym ekranem telewizora czy komputera może sprawić, że obudzimy się rano po prostu zmęczeni.

Stres

Nieumiejętne radzenie sobie ze skutkami stresu, także w sposób istotny utrudnia pracę nad estetyką sylwetki. Życie w ciągłym napięciu również zaburza równowagę hormonalną organizmu, utrudniając redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej i sprzyjając jej powstawaniu, co związane jest m.in. ze wzrostem poziomu kortyzolu i upośledzeniem gospodarki insulinowej, a także ze spadkiem poziomu testosteronu.  Zmiany w aktywności wymienionych hormonów i parametrów metabolicznych to “zmora naszych czasów”. Niestety mało kto zdaje sobie z tego sprawę.

Stres może także przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, zaburzać funkcjonowanie przewodu pokarmowego i zwiększać ochotę na słodkości. Warto zatem nauczyć się odreagowywać napięcia, starając się rozwiązywać problemy w sposób konstruktywny – pozbawiony zbędnego ładunku emocjonalnego, a przede wszystkim znaleźć czas na aktywny wypoczynek oraz relaks.  W walce ze stresem wybitnie pomocne są: dobra organizacja pracy i trening asertywności. Jedną i drugą cechę można w sobie wypracować. O pierwszej z wymienionych właściwości szerzej napiszę w kolejnym akapicie.

Brak dobrej organizacji

Dbanie o zdrowie i estetykę sylwetki wymaga dobrej organizacji. Działanie na zasadzie nieprzemyślanych impulsów, bez odpowiednio zaplanowanej strategii znacznie utrudnia osiąganie zadowalających efektów. Może być to także źródłem frustracji, odbijać się negatywnie na motywacji i odbierać chęci do działania. Dlatego warto z wyprzedzeniem, choć kilkudniowym, zaplanować jadłospis z wyszczególnioną liczbą posiłków, zrobić listę zakupów i uwzględnić aktywność fizyczną w tygodniowym rozkładzie zajęć.