Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Nietypowe czynniki utrudniające  odchudzanie

Nietypowe czynniki utrudniające odchudzanie

Tadeusz Sowiński

Praca nad estetyką sylwetki wymaga wprowadzania zmian do dotychczasowego sposobu odżywiania i rozpoczęcia odpowiednio ukierunkowanej aktywności fizycznej. Warto jednak wiedzieć, że istnieją również czynniki pozatreningowe i pozażywieniowe – niezwiązane z wysiłkiem fizycznym oraz jakością i ilością spożywanego pokarmu, które mogą skutecznie utrudniać proces pozbywania się zbędnych kilogramów. Oto najczęstsze z nich:

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Słabej jakości lub zbyt krótki sen

Wiele osób uważa, że nocny odpoczynek to luksus ludzi dysponujących nadmiarem wolnego czasu. Nadmiar obowiązków i życie w biegu sprawiają, iż po prostu „szkoda” nam przeznaczać  na sen więcej czasu niż dawkę pozwalającą “jakoś” funkcjonować. Jak się jednak okazuje, nocny wypoczynek posiada niebagatelne znaczenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niewyspanie doprowadza do zachwiania równowagi hormonalnej, objawiające się między innymi zaburzeniem w obrębie mechanizmów regulujących odczuwanie głodu i sytości. Inaczej mówiąc, osoby, które śpią zbyt krótko mogą mieć poważne problemy nad zapanowaniem nad apetytem.

Dodatkowo też pod wpływem niewyspania dokonywane są gorsze wybory żywieniowe – zwiększa się ochota na słodycze oraz inne niezdrowe produkty żywnościowe. Optymalna ilość snu to kwestia wysoce indywidualna, potrzeby ustrojowe średnio wynoszą  7-8 godzin na dobę. Warto też zadbać o jakość snu – zasypianie w nieprzewietrzonym, zbyt gorącym pomieszczeniu, przed migającym ekranem telewizora czy komputera może sprawić, że obudzimy się rano po prostu zmęczeni.

Stres

Nieumiejętne radzenie sobie ze skutkami stresu, także w sposób istotny utrudnia pracę nad estetyką sylwetki. Życie w ciągłym napięciu również zaburza równowagę hormonalną organizmu, utrudniając redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej i sprzyjając jej powstawaniu, co związane jest m.in. ze wzrostem poziomu kortyzolu i upośledzeniem gospodarki insulinowej, a także ze spadkiem poziomu testosteronu.  Zmiany w aktywności wymienionych hormonów i parametrów metabolicznych to “zmora naszych czasów”. Niestety mało kto zdaje sobie z tego sprawę.

Stres może także przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, zaburzać funkcjonowanie przewodu pokarmowego i zwiększać ochotę na słodkości. Warto zatem nauczyć się odreagowywać napięcia, starając się rozwiązywać problemy w sposób konstruktywny – pozbawiony zbędnego ładunku emocjonalnego, a przede wszystkim znaleźć czas na aktywny wypoczynek oraz relaks.  W walce ze stresem wybitnie pomocne są: dobra organizacja pracy i trening asertywności. Jedną i drugą cechę można w sobie wypracować. O pierwszej z wymienionych właściwości szerzej napiszę w kolejnym akapicie.

Brak dobrej organizacji

Dbanie o zdrowie i estetykę sylwetki wymaga dobrej organizacji. Działanie na zasadzie nieprzemyślanych impulsów, bez odpowiednio zaplanowanej strategii znacznie utrudnia osiąganie zadowalających efektów. Może być to także źródłem frustracji, odbijać się negatywnie na motywacji i odbierać chęci do działania. Dlatego warto z wyprzedzeniem, choć kilkudniowym, zaplanować jadłospis z wyszczególnioną liczbą posiłków, zrobić listę zakupów i uwzględnić aktywność fizyczną w tygodniowym rozkładzie zajęć.



1 / 2 Następna strona