Kontrola nad ilością i jakością spożywanego jedzenia

Jemy z różnych powodów – niekoniecznie z powodu głodu. Na nasze wybory żywieniowe mają wpływ rozmaite czynniki, zarówno wewnętrzne takie jak emocje i nastrój, jak również zewnętrzne, do których zalicza się presja społeczna czy stresujące sytuacje. Konsekwencją jest zazwyczaj sukcesywnie zwiększający się obwód pasa oraz problemy zdrowotne. Co zatem zrobić, aby odzyskać kontrolę nad jakością spożywanego jedzenia?

Przeczytaj koniecznie:

Ile mięsa jest w szynce?

Nie polegaj wyłącznie na intuicji!

Poleganie wyłącznie na intuicji w przypadku szacowania ilości i określania jakości spożywanego pokarmu, bywa mocno nieprecyzyjne i mocno zgubne, szczególnie w przypadku osób nie do końca zorientowanych w kwestiach związanych ze zdrowym odżywianiem. I tak na przykład baton lub ciastko spożyte w biegu pomiędzy codziennymi obowiązkami niekoniecznie należą do niewinnych i malutkich przekąsek. Wbrew pozorom mogą wnosić całkiem sporo dodatkowych pustych kalorii. Więc zamiast „szacować” na oko wartość kaloryczną i odżywczą spożywanych pokarmów, warto przed ich spożyciem wnikliwie przeanalizować ich opakowanie, zwracając także uwagę na skład surowcowy. Dzięki wnikliwej analizie etykiet można skutecznie zminimalizować ilość spożywanych w ciągu dnia żywieniowych „śmieci”.

Zapisuj spożywane pokarmy!

Aby odpowiednio skalibrować swoją żywieniową intuicję, a tym samym skutecznie zrewidować swój sposób odżywiania, warto skrupulatnie notować ilość i rodzaj konsumowanych pokarmów. Nie oznacza to, iż należy w tym celu prowadzić notatnik i wszędzie go ze sobą nosić. Serwis potreningu.pl oferuje wygodne narzędzie, pozwalające nie tylko zapisywać poszczególne posiłki, ale także automatycznie sumuje wartość odżywczą. Dzięki temu prostemu i wygodnemu zabiegowi można w prosty sposób prześledzić swoje menu i wyłapać podstawowe błędy. Zapisywanie spożywanego jedzenia pomaga kontrolować ilość jak i jakość żywności, w odniesieniu do indywidualnych potrzeb konkretnego organizmu. Jak potwierdzają obserwacje naukowców, może również stanowić niezwykle mobilizujące i pomocne narzędzie w pozbywaniu się błędnych nawyków żywieniowych i pracy nad estetyką sylwetki, zwłaszcza jeśli wgląd będą miały do niego osoby postronne.

Przygotuj swoje posiłki samodzielnie!

Bazowanie wyłącznie na daniach gotowych i dostępnych w restauracjach znacznie utrudnia kontrolowanie jakości i ilości spożywanego jedzenia – wielkość porcji, jakość surowców i kaloryczność można jedynie oszacować, zazwyczaj z dość sporym błędem. Rozwiązaniem jest samodzielne gotowanie: wybieranie nieprzetworzonych i dobrej jakości surowców podczas dokonywania zakupów oraz wybór najbardziej zdrowych sposobów obróbki termicznej .

Skoncentruj się na jedzeniu!

Stres i niedobór czasu w ciągu dnia sprawiają, iż kwestie związane z jedzeniem schodzą na dalszy plan. Spożywanie posiłków często odbywa się w biegu, często też podczas wykonywania innych czynności, co dodatkowo uniemożliwia kontrolowanie ilości pochłanianego pokarmu, a także przyczynia się do dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Aby jeść w pełni świadomie, należy wygospodarować chwilę czasu na spożycie posiłków w spokoju i bez niepotrzebnego napięcia. Dzięki temu łatwiej będzie zaspokoić apetyt i kontrolować ilość zjadanego pokarmu.

Podsumowanie

W natłoku codziennych obowiązków jedzenie bardzo często pozostaje poza naszą kontrolą, co doprowadza do problemów ze zdrowiem i estetyką sylwetki. Nie warto w takich sytuacjach polegać wyłącznie na intuicji, należy jak najszybciej podjąć skuteczne kroki, które sprawią, iż zaczniemy jeść świadomie.