Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Nocne przekąski – złożony problem

Nocne przekąski – złożony problem

Tadeusz Sowiński

Późnym wieczorem, często tuż przed zaśnięciem, chęć sięgnięcia po przekąskę bywa niezwykle trudna do opanowania. Zawartość lodówki i kuchennych zakamarków wydaje się być szczególnie atrakcyjna, co w wybranych wypadkach uniemożliwia szybkie uśnięcie. Jak wiadomo, nocne przekąski – zwłaszcza te, które dotyczą niskojakościowych produktów żywnościowych, mogą dość szybko niekorzystnie odbić się na zdrowiu i sylwetce. Dlaczego wieczorno-nocne podjadanie bywa tak atrakcyjne i trudne do okiełznania? Jak można sobie poradzić z tym problemem?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Przyczyny nocnego apetytu

W większości wypadków, wieczorne napady apetytu na niskojakościowe produkty żywnościowe związane są z niewłaściwym zbilansowaniem całodziennego menu. Zbyt niski udział w diecie pełnowartościowego białka i zdrowego tłuszczu, deficyt witamin, składników mineralnych, błonnika i innych ważnych związków, a także menu charakteryzujące się zbyt daleko posuniętymi restrykcjami kalorycznymi (np. w ramach zaplanowanej kuracji odchudzającej) doprowadza do tego, iż w godzinach wieczornych zaczynamy zmagać się z trudnym do opanowania apetytem na niskojakościowe przekąski. Problem ten pojawia się również w przypadku niewłaściwego rozplanowania posiłków w ciągu dnia – zbyt wczesna kolacja u osób kładących się późno spać, sprawia iż poczucie głodu staje się dotkliwie odczuwane i uniemożliwia spokojne zaśnięcie ( u osób, które powstrzymają się przed konsumpcją może mieć ciąg dalszy w postaci snów o kotletach i innym pożywieniu).

Ciekawa zależność

Niedawno opublikowane badanie wskazuje na inną ciekawą zależność, wyjaśniającą dlaczego w godzinach wieczornych tak trudno zapanować nad ochotą na coś słodkiego i dlaczego skłonni jesteśmy o tej porze zjeść więcej tego typu, niskojakościowych produktów żywnościowych. Okazuje się, iż mózg, a konkretnie układ nagrody inaczej reaguje na żywność o różnych porach dnia. I tak w godzinach wieczorno-nocnych jedzenie układ nagrody w mózgu jest mniej wrażliwy, dlatego „zmuszeni” jesteśmy spożyć więcej pokarmów, aby w końcu odczuć charakterystyczną błogą przyjemność.

Jak sobie poradzić z nocnym podjadaniem?

Przede wszystkim warto zrewidować swój dotychczasowy jadłospis pod kątem jakości spożywanej żywności, dostarczanej energii i składników odżywczych. Przemyśleć należy również rozkład posiłków. Pamiętajmy, iż mit dotyczący niejedzenia po 18. został już dawno prawomocnie obalony i szczególnie może być źródłem problemów dla osób, które kładą się późno spać. Z praktycznych informacji, dobrym rozwiązaniem będzie unikanie robienia zapasów „śmieciowego” jedzenia w domu – wiadomo bowiem, iż w przypadku ochoty na nocną przekąskę, na pierwszy ogień pójdą wszelkie słodycze, słone przekąski czy inne niskojakościowe produkty żywnościowe. W zamian, lepiej jest mieć zawsze wartościowe produkty żywnościowe, typu owoce, orzechy (niesolone i nieprażone), nieprzetworzony nabiał, warzywa, etc. Spożycie wieczorem porcji truskawek – smacznych, słodkich i sycących, nie będzie stanowić istotnego zagrożenia dla zdrowia i estetyki sylwetki ( w odróżnieniu od paczki ciastek czy tabliczki nadziewanej czekolady).

Podsumowanie

Nawyk sięgania po niskojakościowe przekąski późnym wieczorem lub w nocy to poważny problem, utrudniający pracę nad estetyką sylwetki i przyczyniający się do problemów zdrowotnych. Można sobie z nim poradzić zwracając uwagę na prawidłowe zbilansowanie jadłospisu, pomocne może okazać się pozbycie się wszelkich żywieniowych śmieci z kuchennych zakamarków.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie