Nocne przekąski – złożony problem

Późnym wieczorem, często tuż przed zaśnięciem, chęć sięgnięcia po przekąskę bywa niezwykle trudna do opanowania. Zawartość lodówki i kuchennych zakamarków wydaje się być szczególnie atrakcyjna, co w wybranych wypadkach uniemożliwia szybkie uśnięcie. Jak wiadomo, nocne przekąski – zwłaszcza te, które dotyczą niskojakościowych produktów żywnościowych, mogą dość szybko niekorzystnie odbić się na zdrowiu i sylwetce. Dlaczego wieczorno-nocne podjadanie bywa tak atrakcyjne i trudne do okiełznania? Jak można sobie poradzić z tym problemem?

Przeczytaj koniecznie:

Kolacja: jeść czy nie jeść?

Przyczyny nocnego apetytu

W większości wypadków, wieczorne napady apetytu na niskojakościowe produkty żywnościowe związane są z niewłaściwym zbilansowaniem całodziennego menu. Zbyt niski udział w diecie pełnowartościowego białka i zdrowego tłuszczu, deficyt witamin, składników mineralnych, błonnika i innych ważnych związków, a także menu charakteryzujące się zbyt daleko posuniętymi restrykcjami kalorycznymi (np. w ramach zaplanowanej kuracji odchudzającej) doprowadza do tego, iż w godzinach wieczornych zaczynamy zmagać się z trudnym do opanowania apetytem na niskojakościowe przekąski. Problem ten pojawia się również w przypadku niewłaściwego rozplanowania posiłków w ciągu dnia – zbyt wczesna kolacja u osób kładących się późno spać, sprawia iż poczucie głodu staje się dotkliwie odczuwane i uniemożliwia spokojne zaśnięcie ( u osób, które powstrzymają się przed konsumpcją może mieć ciąg dalszy w postaci snów o kotletach i innym pożywieniu).

Ciekawa zależność

Niedawno opublikowane badanie wskazuje na inną ciekawą zależność, wyjaśniającą dlaczego w godzinach wieczornych tak trudno zapanować nad ochotą na coś słodkiego i dlaczego skłonni jesteśmy o tej porze zjeść więcej tego typu, niskojakościowych produktów żywnościowych. Okazuje się, iż mózg, a konkretnie układ nagrody inaczej reaguje na żywność o różnych porach dnia. I tak w godzinach wieczorno-nocnych jedzenie układ nagrody w mózgu jest mniej wrażliwy, dlatego „zmuszeni” jesteśmy spożyć więcej pokarmów, aby w końcu odczuć charakterystyczną błogą przyjemność.

Jak sobie poradzić z nocnym podjadaniem?

Przede wszystkim warto zrewidować swój dotychczasowy jadłospis pod kątem jakości spożywanej żywności, dostarczanej energii i składników odżywczych. Przemyśleć należy również rozkład posiłków. Pamiętajmy, iż mit dotyczący niejedzenia po 18. został już dawno prawomocnie obalony i szczególnie może być źródłem problemów dla osób, które kładą się późno spać. Z praktycznych informacji, dobrym rozwiązaniem będzie unikanie robienia zapasów „śmieciowego” jedzenia w domu – wiadomo bowiem, iż w przypadku ochoty na nocną przekąskę, na pierwszy ogień pójdą wszelkie słodycze, słone przekąski czy inne niskojakościowe produkty żywnościowe. W zamian, lepiej jest mieć zawsze wartościowe produkty żywnościowe, typu owoce, orzechy (niesolone i nieprażone), nieprzetworzony nabiał, warzywa, etc. Spożycie wieczorem porcji truskawek – smacznych, słodkich i sycących, nie będzie stanowić istotnego zagrożenia dla zdrowia i estetyki sylwetki ( w odróżnieniu od paczki ciastek czy tabliczki nadziewanej czekolady).

Podsumowanie

Nawyk sięgania po niskojakościowe przekąski późnym wieczorem lub w nocy to poważny problem, utrudniający pracę nad estetyką sylwetki i przyczyniający się do problemów zdrowotnych. Można sobie z nim poradzić zwracając uwagę na prawidłowe zbilansowanie jadłospisu, pomocne może okazać się pozbycie się wszelkich żywieniowych śmieci z kuchennych zakamarków.