Jakie śniadanie lepiej wybrać?

Płatki śniadaniowe z jogurtem i owocami, czy może jajka z boczkiem warzywami? Wpisujemy w wyszukiwarkę: „zdrowe śniadanie”. Jakie wyniki otrzymujemy? W przynajmniej 90% znajdziemy zdjęcia jogurtów, płatków, owoców i soków owocowych, podawanych w różnych wersjach i formach.

Przeczytaj koniecznie:

Odchudzasz się? Zjedz jajko na śniadanie!

Ty też tak kojarzysz zdrowe, wartościowe śniadanie?

Nic dziwnego, od lat wpajają nam do głów, że jajka najlepiej jeść nie więcej niż dwie sztuki tygodniowo, głównie ze względu na cholesterol.

Jak do tego zestawu dodamy boczek i masło, to otrzymujemy przepis na dietę zawałowa. Dużo tłuszczy, na dodatek odzwierzęcych. Samo zło.

Ale STOP? Czy to na pewno prawda?

Co z tym cholesterolem?

Czy wiesz, że:

Cholesterol nie jest śmiercionośną trucizną, ale substancją niezbędną dla wszystkich komórek organizmu ssaków?

Nasz organizm sam produkuje cholesterol, a prawie każda komórka organizmu składa się z cholesterolu.

Zbyt niski poziom cholesterolu jest bardziej groźny niż zbyt wysoki!!!!

Cholesterol spożywany nie wpływa na wzrost jego stężenia we krwi. (za wyjątkiem około 25% hiper responsywnych ludzi). Co więcej, duże spożycie cholesterolu sprawia, że wątroba produkuje go mniej.

Cholesterol zapewnia budulec dla tworzenia błony komórkowej oraz hormonów steroidowych, takich jak estrogen, progesteron czy testosteron.  

Tłuszcze są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dzięki nim układ hormonalny działa prawidłowo. W tłuszczach rozpuszczają się witaminy. Gdy jemy mało tłuszczu pęcherzyk żółciowy wydziela małe ilości żółci, która jest odpowiedzialna za odprowadzanie toksyn. Często wtedy toksyny zalegają w wątrobie i pęcherzyku żółciowym.

Tłuszcze w przeciwieństwie do węglowodanów i białka mają mały wpływ na wyrzut insuliny, ale za to dają duży sygnał sytości.  

A co się dzieje, gdy na śniadanie spożywamy płatki z jogurtem i owocami?

Dostarczamy sobie dużych ilości cukrów w różnej postaci. Często korzystając ze zdrowych mieszanek płatków musli itd, producenci dorzucają nam poza cukrem, maltodekstynę, melasę, glukozę, fruktozę, syropy ryżowe. Sami dorzucamy do zestawu owoce i tym sposobem nasze „zdrowe śniadanie” ma co najmniej kilka rodzajów cukru.

W skrócie oznacza to tyle, że od samego rana zapewniamy sobie solidny wyrzut insuliny. A trzustka i wątroba muszą pracować na pełnych obrotach.

Jeśli do naszego zestawu dodajemy odtłuszczony jogurt (sami przyznajcie, że właśnie tak najczęściej się dzieje), to nasz zestaw nie dostarcza nam tłuszczy. Duży wyrzut insuliny, obniża poziom cukru we krwi i zazwyczaj szybko jesteśmy ponownie głodni.

Warto dodać, że sam nabiał działa również insulinogennie, tj. Powoduje wyrzut insuliny do krwi.

Z nabiałem wiąże się jeszcze kilka problemów. Po pierwsze zawiera on laktozę, której większość dorosłych ludzi nie toleruje.

3/4 białka z mleka to kazeina, na którą niektórzy z nas są uczuleni.

Nabiał zawiera także hormon wzrostu IG-F, który jest bardzo przydatny u dzieci (i cieląt), ale u nastolatków ten hormon powoduje trądzik, a u dorosłych przyspiesza starzenie i może wspomagać rozwój raka.

Mleko zawiera także dużo estrogenów, których nadmiar poza przyczynianiem się do niepłodności i zespołu wielotorbielowatych (policystycznych) jajników.

Można jeszcze dodać, że mleko i jego przetwory dostępne na półce sklepowej, mają niewiele wspólnego z prawdziwym nabiałem. Mleko przemysłowe pochodzi od krów karmionych wszystkim tym, czego krowy w naturze nie jedzą, jak np. soja, kukurydza, mączki rybne. Może zawierać także penicylinę (wstrzykiwaną do wymion z powodu ich zapalenia ). Większość jogurtów składa się z mleka w proszku.

Na koniec, zadaje Tobie pytanie. Jakie śniadanie wybierasz? Jakiego wyboru dokonasz, wiedząc jaki wpływ mają na nasz organizm dokonywane wybory jedzeniowe.