Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Witamina B2 - nieznane oblicze

Witamina B2 - nieznane oblicze

Tadeusz Sowiński

O ile o witaminach C, D i K2 ostatnio mówi i pisze się wiele o tyle np. o ryboflawinie jest cicho, a szkoda bo substancja ta posiada szereg ciekawych właściwości, które można w sposób funkcjonalny wykorzystać. Co warto wiedzieć o witaminie B2 i w jakich sytuacjach zadbać o dodatkową podaż?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Witamina B2 - czym jest i jak wpływ na organizm?

Witamina B2 (6,7-dimetylo-9-D-rybitoloalloksazyna) zwana też ryboflawiną to rozpuszczalny w wodzie, organiczny związek chemiczny zaliczany do witamin z grupy B. Aktywność biologiczną w naszym organizmie wykazują jej koenzymy takie jak:

  • FMN (5-monofosforan ryboflawiny),
  • FAD (difosforan ryboflawiny).

Koenzymy witaminy B2 biorą udział w wielu procesach metabolicznych związanych z przemianami węglowodanów, tłuszczów i białek, jak również są niezbędne do prawidłowego przebiegu reakcji biochemicznych w tzw. łańcuchu oddechowym. Z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie można powiedzieć, że bez witaminy B2 i jej koenzymów nie byłoby możliwe wytwarzanie energii…

Źrodła witaminy B2

Ryboflawina jest składnikiem odżywczym występującym zarówno w pokarmach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Do najbardziej obfitych i najpowszechniejszych jej źródeł należą:

  • wątroba,
  • mleko i przetwory mleczne,
  • jaja,
  • mięso,
  • ryby,
  • owoce morza,
  • produkty zbożowe z pełnego ziarna,
  • grzyby,
  • kiełki zbóż,
  • migdały i orzechy
  • drożdże.

Zapotrzebowanie na witaminę B2

rekomendowane dzienne spożycie witaminy B2 wynosi 1,2mg na dobę. Taką dawkę bez problemu można osiągnąć bazując jedynie na konwencjonalnej żywności. Niektóre źródła sugerują, iż sportowcy i osoby aktywne fizycznie mogą potrzebować więcej ryboflawiny. Warto wiedzieć także, iż witamina ta jest nietrwała - łatwo ulega rozpadowi pod wpływem światła, z drugiej strony jest dość odporna na wysoką temperaturę.

Witamina B2 a migrena

Migreny to dość powszechny i niezwykle uciążliwy problem, który dotyka około 25% kobiet i 9% mężczyzn. Głównym objawem tej przypadłości jest specyficzny ból głowy, najczęściej jednostronny, pulsujący, mogą mu także towarzyszyć nudności, światłowstręt, nadwrażliwość na zapachy i dźwięki. W leczeniu migreny najczęściej stosuje się po prostu leki przeciwbólowe. Okazuje się, że to nie jedyna skuteczna metoda mająca wsparcie w literaturze fachowej.

Dane naukowe wskazują, że zwiększona podaż witaminy B2 może być pomocna w profilaktyce i leczeniu migreny. Jest to dość ciekawa zależność potwierdzona w wielu badaniach na ludziach! Co ciekawe skuteczność tej witaminy przekracza 50%. To co jest jednak dość kłopotliwe to fakt, iż skuteczne dawki tej witaminy wynoszą około 400mg na dobę. To naprawdę sporo biorąc pod uwagę, że dzienne zapotrzebowanie ledwie przekracza 1mg…



W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

1 / 2 Następna strona