Witamina B2 - nieznane oblicze

O ile o witaminach C, D i K2 ostatnio mówi i pisze się wiele o tyle np. o ryboflawinie jest cicho, a szkoda bo substancja ta posiada szereg ciekawych właściwości, które można w sposób funkcjonalny wykorzystać. Co warto wiedzieć o witaminie B2 i w jakich sytuacjach zadbać o dodatkową podaż?

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu

Witamina B2 - czym jest i jak wpływ na organizm?

Witamina B2 (6,7-dimetylo-9-D-rybitoloalloksazyna) zwana też ryboflawiną to rozpuszczalny w wodzie, organiczny związek chemiczny zaliczany do witamin z grupy B. Aktywność biologiczną w naszym organizmie wykazują jej koenzymy takie jak:

  • FMN (5-monofosforan ryboflawiny),
  • FAD (difosforan ryboflawiny).

Koenzymy witaminy B2 biorą udział w wielu procesach metabolicznych związanych z przemianami węglowodanów, tłuszczów i białek, jak również są niezbędne do prawidłowego przebiegu reakcji biochemicznych w tzw. łańcuchu oddechowym. Z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie można powiedzieć, że bez witaminy B2 i jej koenzymów nie byłoby możliwe wytwarzanie energii…

Źrodła witaminy B2

Ryboflawina jest składnikiem odżywczym występującym zarówno w pokarmach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Do najbardziej obfitych i najpowszechniejszych jej źródeł należą:

  • wątroba,
  • mleko i przetwory mleczne,
  • jaja,
  • mięso,
  • ryby,
  • owoce morza,
  • produkty zbożowe z pełnego ziarna,
  • grzyby,
  • kiełki zbóż,
  • migdały i orzechy
  • drożdże.

Zapotrzebowanie na witaminę B2

rekomendowane dzienne spożycie witaminy B2 wynosi 1,2mg na dobę. Taką dawkę bez problemu można osiągnąć bazując jedynie na konwencjonalnej żywności. Niektóre źródła sugerują, iż sportowcy i osoby aktywne fizycznie mogą potrzebować więcej ryboflawiny. Warto wiedzieć także, iż witamina ta jest nietrwała - łatwo ulega rozpadowi pod wpływem światła, z drugiej strony jest dość odporna na wysoką temperaturę.

Witamina B2 a migrena

Migreny to dość powszechny i niezwykle uciążliwy problem, który dotyka około 25% kobiet i 9% mężczyzn. Głównym objawem tej przypadłości jest specyficzny ból głowy, najczęściej jednostronny, pulsujący, mogą mu także towarzyszyć nudności, światłowstręt, nadwrażliwość na zapachy i dźwięki. W leczeniu migreny najczęściej stosuje się po prostu leki przeciwbólowe. Okazuje się, że to nie jedyna skuteczna metoda mająca wsparcie w literaturze fachowej.

Dane naukowe wskazują, że zwiększona podaż witaminy B2 może być pomocna w profilaktyce i leczeniu migreny. Jest to dość ciekawa zależność potwierdzona w wielu badaniach na ludziach! Co ciekawe skuteczność tej witaminy przekracza 50%. To co jest jednak dość kłopotliwe to fakt, iż skuteczne dawki tej witaminy wynoszą około 400mg na dobę. To naprawdę sporo biorąc pod uwagę, że dzienne zapotrzebowanie ledwie przekracza 1mg…