Czy warto sięgać po wody smakowe?

Dużo mówi się o tym, jak ważne jest wystarczające spożycie wody w ciągu dnia. Wzrastająca świadomość klientów przekłada się na dynamiczny rozwój rynku wód butelkowanych i innych napoi. Na sklepowych półkach znajdziemy wody źródlane, wody średnio i mocno zmineralizowane, wody gazowane i niegazowane, wody w butelkach plastikowych oraz szklanych, a także wody smakowe. Co w nich siedzi i czy warto po nie sięgać?

Przeczytaj koniecznie:

Napoje typu „Cola”-uwaga na kości!

Nieregularność lub brak nawyku spożywania wody to istotny problem. Woda pełni w ciele człowieka bardzo ważne funkcje. Wpływa na regulację temperatury ciała, bierze udział w transporcie składników odżywczych do komórek, a także w eliminacji zbędnych składników przemiany materii. Dzienne zapotrzebowanie na wodę określa się jako 30 ml na 1kg masy ciała. Według podanego przelicznika zapotrzebowanie na wodę dla osoby o wadze 70 kg wynosi 2,1 litra. Należy jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na wodę zwiększa się wraz ze wzrostem aktywności fizycznej, zależne jest również od pory roku oraz stanu zdrowia. Zwiększone spożycie wody zalecane jest również osobom mającym problemy z wypróżnianiem.

Wodę powinniśmy spożywać przede wszystkim między posiłkami tak, by nie dopuszczać do uczucia pragnienia. Wskazuje ono bowiem już na delikatne odwodnienie organizmu.

Wiele osób nie posiada wykształconego nawyku spożywania wód mineralnych. Bardzo często niechęć do picia wody związana jest z tym, że woda im nie smakuje, ponieważ przywykli do słodkich smaków. W dobie coraz większej świadomości tego, jak istotne jest spożycie wody, ludzie często się sięgają po wody smakowe, gdyż te bardziej im smakują.

Warto jednak przyjrzeć się temu, co w nich znajdziemy. Czy będzie to dużo lepszy wybór od innych smakowych napoi? Czy woda smakowa jest dobrym zamiennikiem wód mineralnych?

Skład przykładowej wody smakowej:

Woda, cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy, kwas cytrynowy (E330), sok z zagęszczonego soku owocowego (0,1%), benzoesan sodu (E211), aromat, witaminy : B6, B12, kwas foliowy.

W 100ml znajduje się 25kcal, 6g cukru.

Niekiedy znajdziemy również substancje słodzące: aspartam, acesulfam K, substancje konserwujące sorbinian potasu.

Smakowe wody mają więc niewiele wspólnego z niegazowaną wodą mineralną. Dużo bliżej im do słodkich, gazowanych napoi, ponieważ ich skład jest zbliżony.

Dla porównania spójrzmy, jak wygląda skład jednego z popularnych słodzonych, gazowanych napoi.

Skład: woda, cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy, sok pomarańczowy z zagęszczonego soku pomarańczowego (3 proc.), ekstrakt z cytrusów, dwutlenek węgla, kwas: kwas cytrynowy, aromaty, przeciwutleniacz: kwas askorbinowy, stabilizator: guma guar, barwnik: karoteny.

W 100ml znajduje się 37 kcal, 9g cukru.

Szklanka wspominanej wody smakowej, uchodzącej za zdrowy produkt to 60kcal i 14,5g cukru, podczas gdy szklanka gazowanego napoju uznanego za niezdrowy element diety to 90kcal i 21,5g cukru.

Regularne spożywanie wody słodzonej może prowadzić do rozwoju próchnicy, nadwagi i cukrzycy typu II tak samo, jak nadmierne spożywanie słodyczy czy dosładzanych napojów gazowanych.

Jak więc widzimy, iż woda smakowa nie jest substytutem zmineralizowanej wody.

Poza tym, że jest źródłem cukru oraz substancji słodzących, dostarcza również konserwantów, barwników oraz aromatów.

Powszechnie stosowanym dodatkiem w wodzie smakowej jest kwas cytrynowy (E330), regulujący kwasowość. Hamuje on rozwój bakterii i wydłuża okres przydatności do spożycia. W dużych dawkach może on zaburzać wchłanianie wapnia.

Benzoesan sodu (E211) to konserwant cieszący się ogromną popularnością wśród producentów żywności. Najczęściej znajdziemy go w słodkich, gazowanych napojach oraz przetworach owocowo-warzywnych. Ma on na celu zapobiegać rozwojowi chorobotwórczych drobnoustrojów w produkcie. Jego nadmierne spożycie może przyczyniać się do zatrzymania wody w organizmie, powodując obrzęki. Środek ten utrudnia również prawidłową pracę przewodu pokarmowego i trawiennego, ponieważ podrażnia śluzówkę żołądka.

Jeśli z trudem przychodzi nam picie wód mineralnych, spróbujmy przygotować własne wody smakowe. Pomysłów jest wiele, a ich wykonanie zajmuje jedynie kilka minut.

Woda z sokiem z cytryny i rozmarynem, woda z rozgniecionymi owocami leśnymi, woda z plasterkami ogórka i listkami mięty.

Podsumowując, nie warto sięgać po gotowe wody smakowe. Nie są one substytutem zmineralizowanej wody. Regularne spożywanie wody słodzonej może prowadzić do rozwoju próchnicy, nadwagi i cukrzycy typu II.  Jeśli z trudem przychodzi nam picie wód mineralnych, spróbujmy przygotować własne napoje smakowe.