Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dlaczego ciągle chce mi się spać?

Dlaczego ciągle chce mi się spać?

Tadeusz Sowiński

Chyba wszyscy lubią ten stan, gdy przychodzi wieczór, a my kładziemy się spać, czując błogą i wszechogarniającą senność. Problem zaczyna się wtedy, gdy owa senność pojawia się również w ciągu dnia, np. w szkole, w pracy lub co gorsza wtedy gdy mamy iść na trening! Skąd bierze się to uczucie?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Przyczyna pierwsza: niedobór snu w nocy

Bez wątpienia najczęstszą przyczyną uczucia ciągłej senności jest po prostu niedobór snu. W dzisiejszych czasach sen postrzegany bywa jako „marnotrawstwo czasu” i wiele osób po prostu go sobie odejmuje. Nie dosypiając dzień czy dwa nie robimy sobie krzywdy, ale w dłuższej perspektywie jest to po prostu szkodliwe. Poza tym organizm zaczyna upominać się o swoje, generując uczucie senności o innych porach dnia niż noc. Oczywiście różnimy się pomiędzy sobą zapotrzebowaniem na sen, a co szczególnie ważne potrzeby tego samego organizmu mogą się zmieniać zależnie od wielu czynników, takich jak choroba, stres psychiczny czy wysiłek fizyczny, niemniej jednak zasada konieczności zapewnienia odpowiedniej dawki snu dotyczy wszystkich bez wyjątku.

Przyczyna druga: sen miernej jakości

Jak zostało przed chwilą wspomniane, przyczyną uczucia senności jest najczęściej… niewyspanie. Może być ono spowodowane jednak nie tylko zbyt małą ilością snu, co też słabą jego jakością. Żeby proces regeneracji nocnej zachodził z odpowiednią intensywnością konieczne są odpowiednie warunki, takie jak:

  • cisza,
  • brak ekspozycji na działanie światła,
  • niezbyt wysoka temperatura,
  • prawidłowa wilgotność powietrza,
  • wygodna pozycja.

Ważne jest to, by nie kłaść się do łóżka ani w stanie uporczywego głodu oraz – nadmiernej sytości. W pierwszym wypadku trudno będzie zasnąć, a w drugim – zasypia się łatwo, ale sen jest gorszej jakości (można obudzić się niewyspanym pomimo 8 godzin snu).  Ostatni posiłek najlepiej zjeść na 2 – 3 godziny przed snem.  Przesiadywanie przed komputerem przed snem, czy zasypianie przy włączonym ekranie telewizora także nie jest korzystne. O odpowiednie warunki trzeba po prostu zadbać, w innym wypadku w ciągu dnia występować będzie niewyspanie.

Przyczyna trzecia:  słaba dieta

Niewłaściwy sposób odżywiania może wywoływać uczucie senności – to fakt, z którego nie wszyscy sobie zdają sprawę. U podstaw tej zależności leży wiele mechanizmów. Pomijając skomplikowaną kwestię neurologii i biochemii łatwo zaobserwować, że po spożyciu niektórych posiłków pojawia się nie tylko uczucie odprężenia, ale wręcz senność. Efekt ten występuje zwłaszcza jeśli posiłek spełnia następujące warunki:

  • jest obfity / wysokokaloryczny
  • zawiera i tłuszcz i węglowodany – najczęściej wysokoglikemiczne,
  • jest ciężkostrawny,
  • zawiera dodatek słodzików,.

Wystarczy już niekiedy jeden z wyżej wspomnianych warunków by pojawiło się uczucie senności. Planując dietę warto tak bilansować posiłki by przynajmniej nie były one przesadnie obfite (można rozdzielać na mniejsze porcje) lub by nie stanowiły połączenia rafinowanych węglowodanów i tłuszczu.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie

1 / 2 Następna strona