Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Patison w kuchni

Patison w kuchni

Kinga Żuralska

Patison jest warzywem z rodziny dyniowatych, pochodzącym z Ameryki Północnej. Już Indianie z Jukatanu i Aztekowie uprawiali patisona jako warzywo. Za sprawą Hiszpanów i ich geograficznych odkryć, patison dotarł do Europy. Początkowo traktowano go wyłącznie jako roślinę ozdobną. Świetnie sprawdzi się jednak również jako smaczny i zdrowy dodatek potraw.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Patiosony doceniane są przede wszystkim w kuchni śródziemnomorskiej oraz francuskiej. W Polsce warzywo to nie jest zbyt popularne. Chociaż dziś coraz częściej możemy spotkać go w sklepach na działach z warzywami.

Ze względu na swój wyjątkowy kształt, przypominający nieco gwiazdę lub pojazd kosmiczny, traktowany był na początku jedynie jako roślina ozdobna. Owoce patisona są lekko spłaszczone, okrągłe o delikatnie ząbkowanych brzegach. W zależności od odmiany wielkością mogą dochodzić do  6–7 cm lub nawet dorównywać dużym talerzom.

Warzywo to posiada delikatny smak oraz aromat. Wyczuwalne jest podobieństwo do innych roślin tego gatunku: dyni, cukinii i kabaczka.

Patisony mogą być zielone, białe, a nawet granatowo-fiołkowe czy prawie czarne, okryte są nieco twardą skórką, ich środek jest jasny i delikatny.

Patison to roślina wyjątkowo niskokaloryczna, gdyż 100g patisona to równowartość zaledwie około 20 kcal, a równocześnie niesłychanie wartościowa pod względem zawartości soli mineralnych i innych substancji ważnych dla zdrowia. Zawiera witaminy C, B1, B2, a także wapń, fosfor, żelazo, magnez i karoten.

Z racji tego, że patisony są lekkostrawne mogą być podawane dzieciom, osobom starszym. Doskonale regulują pracę przewodu pokarmowego.

Najlepsze są młode patisony. Ich skórka jest jeszcze delikatna i nie trzeba ich obierać.

Młode owoce są więc idealną opcją na dodatek do sałatek lub na przygotowanie kiszonek.

Starsze zaś wyśmienicie będą sprawdzać się podczas smażenia lub przygotowywania potraw duszonych. W takiej postaci świetnie komponuje się w mięsnym gulaszu, leczo lub na patelni ze świeżym czosnkiem i soczystymi czerwonymi pomidorami.

Patisony można również faszerować. Jako nadzienie świetnie sprawdzi się mięsno – grzybowy farsz. Pokrojone w paski i usmażone w oleju z powodzeniem zastępują ziemniaka.

Najbardziej znane są jednak w postaci zamarynowanej. Zamarynowane nadają się do obiadu zamiast kiszonego ogórka lub na imprezę zakrapianą alkoholem, jako zagryzka.

Patisony, dzięki swojemu delikatnemu smakowi, mogą być wykorzystywane i łączone na wiele sposobów. Zachęcam do eksperymentów.

 



W artykule mówimy o: Menu na sportowo