Czy jogurty tuczą?

Jogurty stanowią dość częsty element diety. Sięgamy po nie chętnie zarówno ze względu na walory smakowe, ciekawe kulinarne zastosowania, jak również fakt, iż są wygodne do spożycia, nie wymagają obróbki termicznej i można je ze sobą wszędzie zabrać. Lista korzyści ze spożywania jogurtów jest naprawdę długa. Wpływają one między innymi na poprawę trawienia, dostarczają pewnych ilości wapnia, witamin z grupy B, białka oraz żywych kultur bakterii. Kluczowy jest jednak wybór jogurtu. Okazuje się bowiem, że większość jogurtów dostępnych na sklepowych półkach charakteryzuje się niską wartością odżywczą i zdrowotną. Czym więc kierować się wybierając jogurt? Jaki jogurt jest najzdrowszy?

Przeczytaj koniecznie:

Jogurt owocowy - wróg Twojej sylwetki

Cenne właściwości jogurtów

W 200g dobrego jakościowo jogurtu naturalnego znajduje się około 6-8g pełnowartościowego białka i około 3-4g lekkostrawnego tłuszczu. Mały kubeczek jogurtu to również około 200mg wapnia, co stanowi 20% dziennego zapotrzebowania. Zjadając 200g jogurtu naturalnego dostarczymy około 100-150kcal. Jogurty zaliczają się więc do produktów niskokalorycznych i mogą z powodzeniem znaleźć miejsce w diecie redukcyjnej.

Niezwykle cennym składnikiem jogurtów są bakterie:  Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium i Lactobacillus casei oraz paracasei.

Tworzą one w układzie pokarmowym mikroflorę, która jest niezbędna, aby nasz układ trawienny działał prawidłowo. Spożywanie jogurtów z probiotykami jest konieczne szczególnie podczas kuracji antybiotykowej.

Regularna konsumpcja produktów fermentowanych, w tym dobrych jakościowo jogurtów, może chronić przed dyskomfortem brzusznym po spożyciu niektórych produktów, jak również może sprzyjać redukcji nadmiernej masy ciała, między innymi dzięki poprawie składu naszej flory bateryjnej.

Naturalny czy owocowy?

Sklepowe półki uginają się wręcz od najróżniejszego rodzaju jogurtów z dodatkami. Znajdziemy jogurty owocowe, z owocami, z płatkami, jogurty pitne, a nawet jogurty z cukierkami czy ciasteczkami.

Często produkty te reklamowane są jako element zdrowej diety. Tymczasem powinniśmy zdawać sobie sprawę, że wszelkiego rodzaju słodkie jogurty, czy jogurty z dodatkami, niewiele różnią się od słodyczy i z pewnością nie są produktami pożądanymi w zdrowej diecie.

Słodkie jogurty zaliczyć należy do skondensowanych źródeł cukru. Często zawierają więcej sacharozy niż słodzone napoje gazowane. Pół litra owocowego jogurtu może dostarczać nawet pół szklanki cukru!

Co więcej, najczęściej nie mają one wiele wspólnego z owocami.

Znajdziemy w nich za to sporo aromatów i barwników.

Jeśli więc decydujemy się na zakup jogurtu zawsze wybierajmy ten naturalny, nie owocowy. Jeśli chcemy by nasz jogurt zawierał owoce, musimy je tam samodzielnie dodać, w tych sklepowych szukanie owoców, to jak szukanie igły w stogu siana.

Dodać należy również, iż liczne badania wykazały, że obecność sukralozy wpływa znacząco na redukcję ilości probiotyków. Za sprawą cukru, słodzików, aromatów i różnego rodzaju chemicznych dodatków, owocowe jogurty stają się praktycznie produktem bezwartościowym pod względem zawartości dobrych bakterii.

Sprawdzaj skład

Wiemy już, że najlepiej wybrać jogurt naturalny. Niestety nie każdy jogurt naturalny będzie produktem wartościowym. Z tego względu zawsze musimy sprawdzać skład produktu, który chcemy włożyć do koszyka.

Skład dobrego jogurtu powinien być przede wszystkim krótki. Im mniej dodatkowych składników znajdzie się na liście, tym lepiej.

Dobry jogurt powinien mieć w składzie jedynie mleko i żywe kultury bakterii.

W składzie powinny znajdować się wyszczególnione szczepy bakterii. Sam zapis „jogurt zawiera żywe kultury bakterii” nie jest wystarczającą informacją.

Niestety znalezienie produktu idealnego nie jest wcale takie łatwe.

Większość dostępnych w sklepach produktów zawiera dodatki takie jak mleko w proszku, białka mleka, zagęstniki, a nawet cukier czy syrop fruktozowo-glukozowy.

Dobra informacja jest jednak taka, że jeśli dobrze poszukamy, uda nam się znaleźć jogurty naturalne o stosunkowo dobrym składzie, bez dodatku cukru, zagęszczaczy czy mleka w proszku.

Często takie produkty znajdziemy w ofercie lokalnych zakładów mleczarskich.