Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Co daje masaż? Czy masaż to tylko relaks?

Co daje masaż? Czy masaż to tylko relaks?

Amanda Starek

Masaż jest jedną z najstarszych i najprostszych form pracy z ciałem, stosowanej w celu promowania dobrego samopoczucia oraz łagodzenia bólu i napięcia w ciele. Badania nad korzyściami płynącymi z masażu pokazują, że jest to skuteczny zabieg zmniejszający stres, ból i napięcie mięśni, co pozwala nam funkcjonować i czuć się lepiej.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Masaże świetnie sprawdzają się u sportowców i osób pracujących za biurkiem.

Walka z bólem

Coraz więcej osób skarży się na ból kręgosłupa. Często jest to ból związany z pracą siedzącą i wysiłkiem fizycznym. Brak ruchu, nieprawidłowa postawa ciała czy jednostronne przeciążenia narządu ruchu związane z pracą czy konkretną aktywnością sportową, mogą prowadzić do nieprawidłowego napięcia mięśniowego, co w efekcie kończy się bólem pleców i może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych lub dyskopatii. 

Mięśnie stanowią swoistą podporę kręgosłupa i to dzięki nim możemy wykonywać skręty czy skłony, a także mamy możliwość utrzymania równowagi ciała. Osłabione mięśnie niekorzystnie wpływają na elastyczność i funkcjonowanie kręgosłupa, co w efekcie może prowadzić do jego dysfunkcji i powodować bóle.

Badanie przeprowadzone przez J Altern Complement Med potwierdza, że masaż powoduje zmniejszenie bólu w przewlekłych stanach, od bólów w dolnej części pleców do migrenowych bólów głowy, zespołu napięcia przedmiesiączkowego, chronicznego zmęczenia, zespołu cieśni nadgarstka i reumatoidalnego zapalenia stawów.

Masaż może przeciwdziałać napinaniu mięśni i zniwelować ból pleców spowodowany wielogodzinnym siedzeniem, nadwyrężeniem mięśni na skutek treningów oraz pracy fizycznej.

Relaksacja  i odprężenie

Masaż wpływa nie tylko sferę fizyczną, ale także psychiczną. W dzisiejszych czasach coraz częściej doświadczamy stresu i napięcia. Jak wiemy, stres ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie, w tym na psychikę. Podczas masażu obniża się poziom kortyzolu, hormonu stresu,  a wzrasta poziom dopaminy i serotoniny odpowiedzialnych za nasze dobre samopoczucie i nastrój. Jeżeli czujesz napięcie, zwłaszcza w okolicach ramion i karku, warto zafundować sobie masaż relaksacyjny!

Badanie przeprowadzone przez Complement Ther Clin Pract wykazało, że stosowanie masażu poprawia zdolność pacjentów do radzenia sobie z fizycznymi i emocjonalnymi aspektami bólu.

Badanie potwierdziło również, że masaż może być środkiem wspomagającym lub nawet terapią zmniejszającą objawy lękowe.

Korzyści  dla sportowców

Masaż sportowy należy do naturalnych metod leczniczych i może być stosowany po każdym treningu. Do głównych efektów masażu sportowego należy rozluźnienie tkanek miękkich (mięśni, przyczepów i więzadeł), które podczas treningu narażone są na największe obciążenia. Tego rodzaju zabiegi poprawiają także ukrwienie i odżywienie poszczególnych elementów układu ruchu. Masaż sportowy ułatwia także regenerację, daje poczucie relaksu, a ponadto zmniejsza napięcie tkanek. To wszystko skutkuje poprawą możliwości sportowca, a także wzrostem odporności na kontuzje.

W masażu sportowym wyróżniamy:

  • masaż przedwysiłkowy
  • międzywysiłkowy 
  • powysiłkowy 

Pierwszy z typów stanowi uzupełnienie dla rozgrzewki i przygotowuje mięśnie, stawy oraz ścięgna do wysiłku. Masaż międzywysiłkowy odbywa się w przerwie pomiędzy treningami bądź zawodami i ma na celu utrzymanie mięśni w aktywności. Trzeci rodzaj masażu (powysiłkowy) przeprowadza się po dużym wysiłku. Prowadzi on do zmniejszenia napięcia mięśni oraz poprawienia krążenia krwi, co skutkuje szybszą regeneracją organizmu.

Badanie przeprowadzone przez Complement Ther Clin Pract mówi: „Integracja wyników jakościowych wskazuje, że terapia masażem pomaga w regeneracji i treningu. Sportowcy wskazali, że ich zdaniem po terapii masażem byli w stanie trenować mocniej, lepiej wypoczywać, a nawet osiągać lepsze wyniki podczas zawodów. Wyniki te odzwierciedlają wcześniejsze badania pokazujące, że fizjoterapia pomaga w regeneracji po intensywnych ćwiczeniach”.

Masaże pozwolą Ci się odprężyć, zniwelować napięcie i ból powstały na skutek pracy czy ćwiczeń obciążających ciało. Nie wywołują skutków ubocznych.

 


Źródła: https://fithero.pl/jak-masaz-wplywa-na-organizm-sportowca/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5467308/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5564319/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6533778/


W artykule mówimy o: Zdrowie Wellbeing