Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Herbata w profilaktyce nadciśnienia

Herbata w profilaktyce nadciśnienia

PoTreningu

Często w przypadku osób z podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi lekarze zalecają zmniejszenie spożycia nie tylko soli i kawy, ale także herbaty. Wynika to z faktu, iż herbaciany napar podobnie jak „mała czarna” jest źródłem kofeiny – alkaloidu którego wysokie spożycie może u osób wrażliwych przyczyniać się do wzrostu ciśnienia. Badania przeprowadzone w ostatnich latach przyniosły jednak dość zaskakujące odkrycia, którym warto moim zdaniem poświęcić odrobinę uwagi.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Okazuje się, że regularne picie herbaty może stanowić element profilaktyki nadciśnienia. Osoby, które na stałe umieszczają herbaciany napar w swoim menu zazwyczaj doświadczają delikatnego spadku ciśnienia. Na wstępie od razu uściślę: pozytywny wpływ obserwowany był nie tylko w przypadku herbaty zielonej, a także „zwykłej”, czarnej, która tradycyjnie pijana jest w naszych domach od niepamiętnych czasów. Napar herbaciany oprócz tego, że zawiera kofeinę (teinę) jest także źródłem polifenoli– związków,  które wykazują potencjał antyoksydacyjny i korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu.

Warto jednak podkreślić, że o ile regularne, umiarkowane picie herbaty (zarówno czarnej jak i zielonej), może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi, to okazjonalne ich spożywanie zwłaszcza przez osoby wrażliwe na kofeinę, może przynosić efekt wręcz odwrotny. Owe różnice wynikają najprawdopodobniej z szybko rozwijającej się tolerancji organizmu na działanie kofeiny – jej niekorzystny wpływ na ciśnienie tętnicze zauważalny jest przy pierwszych zetknięciach, a zanika zazwyczaj po kilku – kilkunastu dniach regularnego spożywania (o ile dawki nie są zbyt wysokie).

Wnioski: ze świata nauki docierają do nas coraz to nowsze i ciekawsze informacje na temat korzyści wynikających z regularnego picia herbaty. Dotychczas udało się ustalić, że bioaktywne składniki obecne w herbacianym naparze działają antyoksydacyjnie, zmniejszać mogą ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory, przyspieszają metabolizm, korzystnie wpływają na aktywność wielu hormonów (insulina, testosteron), a także – usprawniają pracę układu krążenia i chronić mogą przed rozwojem nadciśnienia tętniczego

 

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Zdrowie