IDZIEMY RAZEM PO TWOJĄ FORMĘ! 40% RABATU NA PLAN DIETETYCZNY I TRENINGOWY! SKORZYSTAJ Z KODU "40PT"

Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Edukacja, praca i aktywne życie społeczne mogą pomóc chronić mózg

Edukacja, praca i aktywne życie społeczne mogą pomóc chronić mózg
Naukowcy przyjrzeli się kilku czynnikom i odkryli, że na funkcje poznawcze mózgu mogą wpływać takie kwestie jak uczestnictwo w kołach zainteresowań, grupach religijnych, zajęciach sportowych lub artystycznych, a także wykształcenie i wykonywany zawód. Najnowsze badanie sugeruje, że jeśli człowiek uczy się, szkoli i pogłębia wiedzę przez całe życie, może pomóc chronić mózg i zmniejszyć ryzyko zachorowania na Alzheimera. Nawet w przypadku osób, które w dzieciństwie miały niższe wyniki w testach poznawczych.

Angażuj i trenuj swój mózg

Badanie było wspierane przez brytyjskie Towarzystwo Alzheimera, brytyjską Radę Badań Medycznych, Narodowy Instytut Stanów Zjednoczonych ds. Starzenia się oraz brytyjską Radę Badań Ekonomicznych i Społecznych.

Budowanie rezerw poznawczych w dorosłym życiu może zrównoważyć negatywny wpływ niskiego poziomu zdolności poznawczych w dzieciństwie u osób, które nie miały wystarczającej stymulacji jako dzieci. To bardzo ciekawe badania, gdyż wskazują, że zdolności poznawcze podlegają czynnikom, z którymi stykamy się przez całe nasze życie, a aktywne angażowanie się w sprawy intelektualne, społeczne i fizyczne może pomóc w zapobieganiu spadkowi zdolności poznawczych i demencji.

Dlaczego warto trenować mózg?

W badaniu wzięły udział 1184 osoby urodzone w 1946 roku w Wielkiej Brytanii.

Badani po raz pierwszy wypełnili testy poznawcze, gdy mieli osiem lat i ponownie, gdy mieli 69 lat. Wskaźnik rezerwy poznawczej łączył poziom ich wykształcenia w wieku 26 lat, udział we wzbogacających zajęciach rekreacyjnych w wieku 43 lat i wykonywany zawód w wieku 53 lat.

Uczestnicy testu poznawczego w wieku 69 lat mogli uzyskać łącznie 100 punktów. Średni wynik dla tej grupy wyniósł 92, przy czym najniższy wynik to 53, a najwyższy wynik to 100.

Naukowcy odkryli, że wyższe umiejętności poznawcze w dzieciństwie, wyższy wskaźnik rezerwy poznawczej i wyższa umiejętność czytania były powiązane z wyższymi wynikami w teście poznawczym w wieku 69 lat. Wynik wzrósł średnio o 0,10 punktu.

Osoby z tytułem licencjata lub innymi kwalifikacjami na poziomie wyższym uzyskały średnio 1,22 punktu więcej niż osoby bez formalnego wykształcenia. Osoby, które zaangażowały się w co najmniej sześć zajęć w czasie wolnym, takich jak zajęcia edukacyjne dla dorosłych, kluby, wolontariat, zajęcia społeczne czy ogrodnictwo, uzyskały średnio 1,53 punktu więcej niż osoby, które zaangażowały się w maksymalnie cztery zajęcia w czasie wolnym.

Osoby wykonujące pracę umysłową uzyskały średnio 1,5 punktu więcej niż osoby pracujące fizycznie lub osoby bezrobotne. Badanie wykazało również, że w przypadku osób z wyższym wskaźnikiem rezerwy poznawczej i umiejętnościami czytania ich wyniki w testach poznawczych nie spadały tak szybko, jak osoby z niższymi wynikami, niezależnie od ich wyników testów w wieku ośmiu lat.

Podsumowanie

 

Dbajmy o jak największą aktywność, która pobudzi nasz mózg do pracy. Jest tu pewna analogia z naszymi mięśniami - aby mózg i mięśnie były w formie, należy je trenować.

Źródła: https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220803161028.htm https://n.neurology.org/content/early/2022/08/01/WNL.0000000000200928

Treści prezentowane na naszej stronie mają charakter edukacyjny i informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one merytorycznie poprawne. Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one indywidualnej konsultacji ze specjalistą, która jest dostosowana do Twojej konkretnej sytuacji.