Naukowcy przyjrzeli się kilku czynnikom i odkryli, że na funkcje poznawcze mózgu mogą wpływać takie kwestie jak uczestnictwo w kołach zainteresowań, grupach religijnych, zajęciach sportowych lub artystycznych, a także wykształcenie i wykonywany zawód. Najnowsze badanie sugeruje, że jeśli człowiek uczy się, szkoli i pogłębia wiedzę przez całe życie, może pomóc chronić mózg i zmniejszyć ryzyko zachorowania na Alzheimera. Nawet w przypadku osób, które w dzieciństwie miały niższe wyniki w testach poznawczych.
Angażuj i trenuj swój mózg
Badanie było wspierane przez brytyjskie Towarzystwo Alzheimera, brytyjską Radę Badań Medycznych, Narodowy Instytut Stanów Zjednoczonych ds. Starzenia się oraz brytyjską Radę Badań Ekonomicznych i Społecznych.
Budowanie rezerw poznawczych w dorosłym życiu może zrównoważyć negatywny wpływ niskiego poziomu zdolności poznawczych w dzieciństwie u osób, które nie miały wystarczającej stymulacji jako dzieci. To bardzo ciekawe badania, gdyż wskazują, że zdolności poznawcze podlegają czynnikom, z którymi stykamy się przez całe nasze życie, a aktywne angażowanie się w sprawy intelektualne, społeczne i fizyczne może pomóc w zapobieganiu spadkowi zdolności poznawczych i demencji.
Dlaczego warto trenować mózg?
W badaniu wzięły udział 1184 osoby urodzone w 1946 roku w Wielkiej Brytanii.
Badani po raz pierwszy wypełnili testy poznawcze, gdy mieli osiem lat i ponownie, gdy mieli 69 lat. Wskaźnik rezerwy poznawczej łączył poziom ich wykształcenia w wieku 26 lat, udział we wzbogacających zajęciach rekreacyjnych w wieku 43 lat i wykonywany zawód w wieku 53 lat.
Uczestnicy testu poznawczego w wieku 69 lat mogli uzyskać łącznie 100 punktów. Średni wynik dla tej grupy wyniósł 92, przy czym najniższy wynik to 53, a najwyższy wynik to 100.
Naukowcy odkryli, że wyższe umiejętności poznawcze w dzieciństwie, wyższy wskaźnik rezerwy poznawczej i wyższa umiejętność czytania były powiązane z wyższymi wynikami w teście poznawczym w wieku 69 lat. Wynik wzrósł średnio o 0,10 punktu.
Osoby z tytułem licencjata lub innymi kwalifikacjami na poziomie wyższym uzyskały średnio 1,22 punktu więcej niż osoby bez formalnego wykształcenia. Osoby, które zaangażowały się w co najmniej sześć zajęć w czasie wolnym, takich jak zajęcia edukacyjne dla dorosłych, kluby, wolontariat, zajęcia społeczne czy ogrodnictwo, uzyskały średnio 1,53 punktu więcej niż osoby, które zaangażowały się w maksymalnie cztery zajęcia w czasie wolnym.
Osoby wykonujące pracę umysłową uzyskały średnio 1,5 punktu więcej niż osoby pracujące fizycznie lub osoby bezrobotne. Badanie wykazało również, że w przypadku osób z wyższym wskaźnikiem rezerwy poznawczej i umiejętnościami czytania ich wyniki w testach poznawczych nie spadały tak szybko, jak osoby z niższymi wynikami, niezależnie od ich wyników testów w wieku ośmiu lat.
Podsumowanie
Dbajmy o jak największą aktywność, która pobudzi nasz mózg do pracy. Jest tu pewna analogia z naszymi mięśniami - aby mózg i mięśnie były w formie, należy je trenować.
Treści prezentowane na naszej stronie mają charakter edukacyjny i informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one merytorycznie poprawne. Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one indywidualnej konsultacji ze specjalistą, która jest dostosowana do Twojej konkretnej sytuacji.