Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Co lepsze – białe czy ciemne pieczywo?

Co lepsze – białe czy ciemne pieczywo?
O ile można znaleźć wiele osób, które nie lubią drobiu, ryżu, jabłek czy brokułów lub mleka, o tyle mało kto nie darzy sympatią białego pieczywa. Smak świeżej bagietki posmarowanej masłem jest w stanie wywołać wyjątkowo przyjemne kulinarne wrażenia nawet u smakoszy o niezwykle wybrednym podniebieniu. Niestety, białe pieczywo okazuje się być wrogiem sylwetki i osoby chcące schudnąć powinny zachować względem niego daleko posuniętą ostrożność. Czy jednak pieczywo otrzymane z mąki z pełnego przemiału jest w tej materii korzystniejsze?

Chleba naszego powszedniego..?

Świeża kajzerka, masło, wędlina, żółty ser lub po prostu dżem – to codzienność w wielu polskich domach. Wszyscy lubią kanapki, a wiele osób nie wyobraża sobie bez nich życia. Niestety fakty są takie, że wysokie spożycie białego pieczywa najczęściej wiąże się ze wzrostem ryzyka rozwoju nadwagi i otyłości. Wskazują na to nie tylko codzienne obserwacje, ale także przeprowadzone w ostatnich latach badania, które udowadniają, że konsumpcja chleba otrzymywanego z oczyszczonej mąki jest jednym z czynników, które przyczyniają się do przyrostu masy ciała. Warto się jednak zastanowić, czy zmiana pieczywa białego na ciemne – otrzymane z pełnoziarnistej mąki jest lepszym wyborem w kwestii kontroli masy i składu ciała, czy też – w aspekcie efektywnego odchudzania.

Interesujące badania naukowe

Wspomnianą przed chwila zależność doskonale obrazują badania przeprowadzone przez zespół hiszpańskich naukowców kierowany przez dr Fuente-Arrillaga, które pokazały, że spożywanie przynajmniej dwóch porcji białego pieczywa dziennie wyraźnie zwiększa ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Co ciekawe obserwowana zależność nie była powiązana z parametrami takimi jak indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny! Warto dodać, że podobnego wpływu nie notowano w przypadku konsumpcji pieczywa otrzymywanego z mąki z pełnego przemiału.

Poniżej link do cytowanej publikacji:

Wyniki powyższego studium badawczego nie są odosobnione. W innych próbach wykazywano już istnienie podobnej zależności, przy czym udowodniono także, że eliminacja białego pieczywa pomaga w walce z nadwagą i otyłością. Znowuż podkreślić należy, że eliminacja pieczywa pełnoziarnistego takich korzyści za sobą nie niesie.

Pokazują to badania przeprowadzone przez dr Serra-Majem i dr Bautista-Castaño, link do abstraktu – poniżej:

Podsumowanie

Istnieją wyraźne dowody na to, że regularna konsumpcja białego pieczywa może być czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości oraz, że eliminacja białego pieczywa z diety – wspomaga odchudzanie. W przypadku pieczywa otrzymywanego z mąki z pełnego przemiału sytuacja wygląda odmiennie. Zwiększone jego spożycie nie koreluje ze wzrostem ryzyka przyrostu tkanki tłuszczowej, a eliminacja niekoniecznie wspomaga odchudzanie. Warto o tych faktach pamiętać, bo ostatnio bywają one bagatelizowane.