Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Cztery diety odchudzające, która lepsza? Badania naukowe

Cztery diety odchudzające, która lepsza? Badania naukowe
Planując redukcję wagi często działamy pod wpływem impulsu, oceniając czyjąś metamorfozę lub napotykając na ubrany w marketing artykuł z kolorowej prasy. Zerknijmy jednak na badania i porównajmy najbardziej popularne diety.

Badanie nr 1

W pierwszym badaniu porównano dietę niskokaloryczną wegetariańską oraz śródziemnomorską.

Wzięło w nim udział 118 osób (średnia wieku: 51.1 lat, kobiety stanowiły 78% uczestników). Dostarczano im 1400, 1600 lub 1800 kcal dziennie. Po 3 miesiącach dokonywano zmian w grupach.

Wyniki po 3 miesiącach

  • w grupie diety wegetariańskiej średnia utrata wagi wynosiła 1.88 kg,
  • w grupie diety śródziemnomorskiej średnia utrata wagi wynosiła 1.77 kg,
  • w obu grupach odnotowano podobne zmiany w BMI i ilości tkanki tłuszczowej,
  • nie odnotowano różnic pod względem markerów stanu zapalnego, cytokin prozapalnych poza interleukiną-17. Poprawę w tym względzie odnotowano tylko w grupie diety śródziemnomorskiej,
  • dieta wegetariańska była skuteczniejsza pod względem redukcji transportera LDL,
  • dieta śródziemnomorska w większym stopniu zredukowała poziom trójglicerydów.

Wniosek

Oba rodzaje diety sprawdzą się do redukcji tkanki tłuszczowej oraz poprawy parametrów sercowo-naczyniowych.

Badanie nr 2

W badaniu drugim porównano dietę niskowęglowodanową z dietą niskotłuszczową.

W metaanalizie uwzględniono 5 badań i 447 osób spełniało nasze kryteria włączenia.

Wynik po 6 miesiącach

  • osoby przypisane do grupy diety niskowęglowodanowej (wysokotłuszczowej) straciły na wadze więcej, niż osoby losowo wybrane do diety niskotłuszczowej (bogatej w węglowodany); różnica wynosiła 3.3 kg,
  • różnica ta nie była już oczywista po 12 miesiącach; średnia różnica wynosiła już tylko 1 kg!
  • nie było różnic w ciśnieniu krwi,
  • wartości trójglicerydów i transportera HDL w większym stopniu zmieniły się na lepsze u osób w grupie diety o niskiej zawartości węglowodanów (wysokotłuszczowej). Po 6 miesiącach średnia różnica wynosiła 22.1 mg/dL dla trójglicerydów i 4.6 mg/dL dla HDL,
  • całkowity cholesterol i stężenie LDL uległy korzystniejszym zmianom w grupie diet niskotłuszczowych (bogatych w węglowodany).

Wnioski

Oba rodzaje diety są skuteczne. Dieta wysokotłuszczowa ma lepszy wpływ na trójglicerydy i HDL, za to słabo wpływa na LDL.

Na zakończenie...

Musimy przyjąć do wiadomości, iż o sukcesie w odchudzaniu decyduje najczęściej dyscyplina, silna wola, konsekwencja i trzymanie się przyjętych założeń dietetycznych. Wybór konkretnej diety nie jest elementem decydującym. Większą uwagę należy przyłożyć do tego, jak dana dieta wpływa na parametry zdrowotne.

Źródła: Referencje: Sofi F „Low-Calorie Vegetarian Versus Mediterranean Diets for Reducing Body Weight and Improving Cardiovascular Risk Profile: CARDIVEG Study (Cardiovascular Prevention With Vegetarian Diet)”. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29483085, Nordmann AJ “Effects of low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials”.  https://www.ncbi.nlm.nih

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie