Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy warto jeść wątróbkę wołową? Czy jedzenie wątróbki wołowej jest zdrowe?

Czy warto jeść wątróbkę wołową? Czy jedzenie wątróbki wołowej jest zdrowe?
Niektóre produkty spożywcze charakteryzują się wyraźnie wyższą gęstością odżywczą, niż pozostałe pokarmy, które zwyczajowo pojawiają się w diecie. O ile z wyjątkowo wysoką zawartością białek, cennych substancji lipidowych, czy witamin oraz składników mineralnych, często kojarzą się jaja kurze, to szukając urozmaicenia w diecie oraz rozwiązań budżetowych warto jeszcze zwrócić uwagę na podroby, a zwłaszcza wątróbkę.

Najważniejsze wartości wątróbki

Wątróbka wołowa w kontekście bilansowania diety jest jednym z najcenniejszych podrobów, m.in. ze względu na to, że jest największa i w najmniejszym stopniu porośnięta tkanką łączną i tłuszczową. Jest to produkt niskokaloryczny, ale bogaty w substancje odżywcze.

Na 100 g wątróbka dostarcza około 130 kcal, z czego aż 20 g (około 80 kcal) stanowi białko. Ponadto w wątróbce wołowej znajduje się prawie 17 tysięcy IU (jednostek międzynarodowych) witaminy A, 59,3 µg witaminy B12 oraz 4,8 mg żelaza. Wiele osób zalicza wątróbkę do tzw. super-foods, gdyż zawarte w niej substancje nie dość, że występują w dużych ilościach, to jeszcze są dobrze przyswajalne.

Korzyści ze spożywania wątróbki

Nie da się zaprzeczyć temu, że wątróbka należy do najgęstszych odżywczo produktów spożywczych. Może być doskonałym elementem diety dla każdego, kto dba o zdrowie oraz kondycję zarówno fizyczną, jak i intelektualną. Zawiera bowiem ona substancje, bez których niemożliwe byłoby prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i wszystkich układów pośrednio z nim połączonych. W tym kontekście warto poza białkiem i witaminami oraz pierwiastkami mineralnymi zwrócić jeszcze uwagę m.in. na cholinę, czy fosfatydylocholinę. Związki te pełnią ważne role w błonach komórkowych i są niemal ekskluzywne dla całej grupy podrobów.

Dla kogo wątróbka?

Konsumpcja wątróbki wołowej może być szczególnie korzystna dla osób pracujących umysłowo oraz uczących się, sportowców, osób przemęczonych czy starszych i zmagających się z demencją. Podobnie jak inne podroby, jest ona również stosunkowo tania, zatem biorąc pod uwagę rosnące ceny żywności, wątróbka może być dobrym rozwiązaniem dla każdego, kto stara się oszczędzać pieniądze. Wiele osób unika spożywania wątróbki, wiedząc, że jej funkcją jest m.in. oczyszczanie naszego organizmu z produktów przemiany materii. To prawda, jednak funkcją wątroby nie jest magazynowanie toksycznych związków, są one usuwane przez nerki i jelita.

Kto powinien unikać wątróbki wołowej?

Nie zaleca się jednak, aby produkt ten spożywać każdego dnia. Powodem tego jest wręcz ogromna ilość witaminy A, której nadmiar może zadziałać w organizmie toksycznie. Z reguły zaleca się, aby nie przekraczać 100 – 250 g wątróbki tygodniowo. Grupą osób, która powinna wręcz unikać wątróbki ze względu na witaminę A, są kobiety w ciąży. Nie zaleca się jej również osobom z dną moczanową.

Sposób przygotowania wątróbki

Wątróbka wołowa jest bogata w substancje odżywcze, jednak łatwo jest tę wartość „zabić” nieodpowiednią obróbką kulinarną. Otóż maczając ją tradycyjnie w mleku oraz smażąc należy liczyć się z rozpuszczaniem niektórych związków odżywczych oraz degradacją innych. Z mlekiem „wycieknąć” mogą bowiem witaminy, natomiast przy intensywnym smażeniu obniża się strawność białek. Lepszym rozwiązaniem zdecydowanie będzie np. gotowanie na parze z dodatkiem ziół.