Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jak ćwiczyć uważne jedzenie, żeby schudnąć?

Jak ćwiczyć uważne jedzenie, żeby schudnąć?
Prawdopodobnie słyszałeś o treningu lub medytacji uważności. Uważność to doskonała strategia redukcji stresu i uczenia się doceniania wszystkiego "tu i teraz". Co ciekawe, może też pomóc w wykonywaniu zdrowszych wyborów żywieniowych, unikaniu przejadania się a w konsekwencji w lepszej kontroli wagi. Śmiało powiedzieć, że świadome odżywianie może być kluczem do sukcesu, jeśli chodzi o utratę wagi i utrzymanie zdrowej masy ciała.

Czym jest uważne jedzenie?

Uważne jedzenie to większa koncentracja na tym, co jesz, delektowanie się każdym kęsem i wolniejsze spożywanie posiłków. Jest to także dokonywanie zdrowszych wyborów żywieniowych. Takie podejście może pomóc Ci nasycić się mniejszymi porcjami, uzyskując mimo to pełną satysfakcję z posiłku. Spokojne przeżuwanie sprzyja także lepszemu trawieniu. 

Czym nie jest?

Z pewnością nie jest jedzeniem w pośpiechu, na stojąco prosto z garnka, przy oglądaniu telewizji czy smartfona, ani tym bardziej czegokolwiek co było akurat pod ręką.

Jak praktykować uważne jedzenie?

Kiedy jesz, zajmij się tylko jedzeniem

Czy należysz do tych osób, które podczas jedzenia czytają książkę, robią coś na komputerze, albo oglądają telewizję? To jest dokładne przeciwieństwo uważności. Uważne jedzenie oznacza zaangażowanie wszystkich Twoich zmysłów. Pozwala to docenić smak, zapach i wygląd jedzenia. Nie możesz docenić tekstury, aromatu, koloru ani w pełni cieszyć się smakiem, jeśli rozprasza Cię coś innego. Celem świadomego jedzenia jest skupienie się na jedzeniu, a nie na ekranie komputera czy telewizora. Gdy odpuścisz trochę swoją wielozadaniowość, docenisz bardziej to, co jesz i szybciej odczujesz satysfakcję z posiłku (czyli zjesz mniej).

Każdy kęs przeżuwaj dłużej

Większość ludzi przeżuwa każdy kęs 15 razy lub mniej. Okazuje się jednak, że dłuższe żucie sprzyja zmniejszeniu spożycia kalorii. Po prostu szybciej się najadamy i w konsekwencji zjadamy mniej. Z biegiem czasu może to mieć znaczący wpływ na ilość jedzenia i masę ciała. Ponadto dłuższe żucie pomaga w trawieniu. Trawienie rozpoczyna się w ustach od enzymów, takich jak lipazy, które rozkładają tłuszcze. Więcej czasu w ustach daje tym enzymom szansę na wykonanie swojej pracy. Na początku takie żucie wymaga praktyki, ale z czasem staje się naturalne.

Jedz w przyjemnym otoczeniu

Jesz w biegu? Taka praktyka jest kiepska. Dużo lepiej jest jeść przy stole bez rozpraszania swojej uwagi. Dobrze jest zadbać o to, żeby otoczenie było uporządkowane, bez zbędnych papierów, ładowarek i innych przedmiotów wokół talerza. Nigdy też nie jedz na stojąco lub siedząc na kanapie. Możesz włączyć delikatną muzykę, żeby leciała w tle, zadbać o ładny, ale skromny wystrój stołu np. ładne podkładki pod talerze, drobny kwiat w wazonie itp. Spraw, aby jedzenie było relaksującym, pozwalającym na zaangażowanie się doświadczeniem.

Słuchaj swoich sygnałów głodu

Większość ludzi nie słucha tego, co komunikuje organizm. Uważne jedzenie zwiększa tę świadomość. Kiedy jesz, zadaj sobie pytanie, jak bardzo jesteś najedzony na różnych etapach posiłku. Wiele osób je do momentu, w którym poczuje sytość, a w rzeczywistości powinniśmy zakończyć jedzenie, kiedy jesteśmy pełni w 80%. Twój mózg potrzebuje ok. 20 minut, aby otrzymać sygnał o najedzeniu się, dlatego, jeśli będziesz jeść wolniej, zjesz prawdopodobnie mniej.

Uważne jedzenie zaczyna się od listy zakupów

Żeby móc zjeść przemyślany posiłek, musisz mieć odpowiednio zaopatrzoną lodówkę. Nie idź zatem do sklepu "po cokolwiek" tylko zrób sobie wcześniej listę. Dzięki temu podejmiesz mądre decyzje i nie zrobisz nadmiarowych zakupów, z których część by trafiła do kosza.

Podsumowanie

Uważność dotyczy nie tylko Twoich wyborów żywieniowych, ale także tego, jak je spożywasz. Jedząc uważnie zmieniasz swoje doznania smakowe, dzięki czemu z łatwością przyjdzie Ci ograniczenie intensywnych przypraw, soli oraz cukru. Zaczniesz doceniać naturalny smak produktów, które spożywasz. Ponadto, uczysz się zdrowego podejścia do jedzenia. Koniec z restrykcjami, takimi jak głodówki, monodiety itp. Z pewnością zauważysz też, że robisz się bardziej uważna, jeśli chodzi o inne aspekty życia, które wpływają na Twoje zdrowie i samopoczucie, czyli np. sport i sen. Uważność może zmienić Twoje nawyki żywieniowe, ale także podejście do życia.