Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kilka ciekawostek na temat szpinaku

Kilka ciekawostek na temat szpinaku
O szpinaku i jego właściwościach mówi i pisze się niewiele, a jeśli już – to nie zawsze w sposób sensowny i rzetelny. W niniejszym artykule przedstawiam kilka ciekawostek na temat tego warzywa zwracając uwagę zarówno na jego właściwości odżywcze, jak i pewne wady z których istnienia nie wszyscy zdają sobie sprawę.

Smaczny ale nielubiany

Niby o gustach i preferencjach smakowych się nie dyskutuje, jednak szpinak w tym kontekście jest dość ciekawym przypadkiem. Warzywo to podane w odpowiedni sposób zdecydowanie nie należy do szczególnie lubianych i masowo jadanych. Wiele osób nie chce go jeść aż do momentu... spróbowania. Skąd ten paradoks? Niechęć do szpinaku jego faktycznych antywalorów smakowych, a powiązane bywa zazwyczaj z awersją wyniesioną z dzieciństwa. Dzieci inaczej odbierają wrażenia smakowe niż dorośli, a szpinak należy do pokarmów, które w pewnym okresie życia po prostu wydają się niejadalne. Z czasem jednak - to mija.

Wcale nie tak dobre źródło żelaza

Szpinak często bywa przedstawiany jako niezwykle obfite źródło żelaza. Tak naprawdę jednak nie jest szczególnie w ten pierwiastek zasobny. Nieporozumienie to wywodzi się z dawnych czasów, kiedy to błędnie pomylono się o rząd wielkości (o jedno miejsce po przecinku), w oznaczeniu zawartości żelaza w szpinaku. Wiadomość o wyjątkowych walorach tego warzywa szybko jednak się rozpowszechniła i minęło sporo czasu, zanim ktoś zwrócił uwagę na fakt, iż powszechne przekonanie dotyczące tego zagadnienia jest błędne.

Bogactwo witamin i innych cennych składników

Pomimo, iż szpinak nie jest tak zasobny w żelazo jak przez długi czas sądzono, to posiada szereg innych walorów związanych z obecnością w nich cennych dla zdrowia składników. Warzywo to jest znakomitym źródłem luteiny, zeaksantyny i beta-karotenu (prowitaminy A) – związków z grupy karotenów posiadających właściwości antyoksydacyjne - pomagają one neutralizować niekorzystne skutki działania reaktywnych form tlenu. Istnieją także powody by uważać, że odpowiednie spożycie tych związków stanowi element profilaktyki rozwoju niektórych chorób,m ale o tym za chwilę.

Chroni przed chorobami

Wspomniane przed chwilą składniki naturalnie występujące w szpinaku, jeśli spożywane są regularnie mogą wspomagać kondycję zdrowotną organizmu chronić przed rozwojem niektórych chorób. Dość dobrze udokumentowane są ochronne właściwości na narząd wzroku wspomnianych przed chwilą: zeaksantyny i luteiny. Zwiększenie spożycia tych związków zmniejsza ryzyko rozwoju przypadłości zwanej zwyrodnieniem plamki żółtej. Bada się także właściwości przeciwnowotworowe tych substancji.

Niechlubny kwas szczawiowy

Największą wadą szpinaku jest fakt, że zawiera spore ilości kwasu szczawiowego – związku zaliczanego do substancji antyodżywczych. Substancja ta po wchłonięci do organizmu może wytrącać się w postaci osadów w nerkach prowadząc do rozwoju kamicy nerkowej. Środkiem zaradczym jest tutaj podawanie szpinaku w otoczeniu wapnia, który wiąże się z kwasem szczawiowym w słabo rozpuszczalną sól i ulega wydaleniu z ustroju. Tyle, ze wtedy związek ten doprowadza do zmniejszenia wchłaniania wapnia... Poza tym kwas szczawiowy wpływa też negatywnie na przyswajanie innych pierwiastków takich jak żelazo.

Podsumowanie

Szpinak może być cennym składnikiem diety dostarczając dużych ilości substancji z grupy karotenów, które wykazują pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Warzywo to ma jednak pewne wady, które sprawiają, że nie nadaje się zbytnio do tego by jeść go codziennie. Mowa tutaj o obecności kwasu szczawiowego, który spożywany z byt często i w zbyt dużych dawkach z jednej strony może negatywnie wpływać na kondycję zdrowotną nerek, a z drugiej – hamować wchłanianie ważnych pierwiastków.