Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Przejadanie się - groźne skutki

Przejadanie się - groźne skutki
Spożywanie wszelkiego rodzaju pokarmów ma na celu między innymi dostarczenie organizmowi paliwa, czyli energii do codziennego funkcjonowania oraz zaspokojenie potrzeb na składniki odżywcze – czyli dotyczy szeroko pojętego zdrowia fizycznego. Jednak odżywianie bywa także przyczyną szeregu zaburzeń na poziomie emocjonalnym i psychicznym. Jednym ze sposobów radzenia sobie z własnymi nieuporządkowanymi emocjami jest przejadanie się, czyli spożywanie nadmiernych ilości żywności w stosunku do faktycznego zapotrzebowania.

Przejadanie się – przyczyny

Dlaczego jemy za dużo?

Przyjrzyjmy się sami sobie i spróbujmy „zdiagnozować”. Pomocne może okazać się prowadzenie dzienniczka żywieniowego, dokładnie spisywanie spożywanych pokarmów oraz uczuć towarzyszących konsumpcji, aktualnych stanów emocjonalnych.

Co się okazuje?

Bardzo wiele osób je… z nudów! Inni, będąc wiecznie na diecie, wygłodzeni i wycieńczeni rzucają się wieczorem na lodówkę wyjadając z niej wszystko, co skonsumować się da.

Niekontrolowane spożywanie jedzenia może być również skutkiem konsumpcji używek, m.in. alkoholu.

Ogromne znaczenie na apetyt ma także stan emocjonalny, w którym się znajdujemy. Wahania nastroju mogą mieć o wiele większe znaczenie niż mogłoby się wydawać. Smutek, rozczarowanie, frustracja, cierpienie, gniew, tęsknota – te emocje potrafią sprawić, że konsumujemy o wiele więcej, tracimy kontrolę..

Istotnym czynnikiem wpływającym na nadmierny apetyt może być także permanentne zmęczenie, niewyspanie, które rozregulowując mechanizmy regulujące odczuwanie głodu i sytości powodują sięganie po coraz to większe ilości pożywienia.

Negatywne skutki przejadania się

  • Zwiększenie się masy ciała, otyłość (co przekłada się na różnego rodzaju problemy i zaburzenia zdrowotne, np. cukrzyca, choroby serca, problemy z układem pokarmowym - zgaga, wzdęcia, refluks, nieprzyjemny zapach z ust, układem ruchu – zapalenie stawów, reakcje alergiczne, problemy skórne - trądzik, wypadanie włosów, nadmierna potliwość)

  • Poczucie rozleniwienia, znudzenia, zmęczenia oraz permanentnego rozdrażnienia, sfrustrowanie, niepokój, nasila się tendencja do częstej zmiany nastrojów

  • Bezsenność, problemy z koncentracją i pamięcią, bóle głowy, duszności

  • Kompleksy, utrata poczucia własnej wartości i pewności siebie

  • Unikanie znajomych, przyjaciół, zmiana priorytetów w życiu – na pierwszym miejscu lokuje się… jedzenie

  • Kojarzenie poprawy nastroju z jedzeniem przyczynia się do pochłaniania coraz to większych ilości pożywienia (którego z czasem potrzeba coraz więcej, by wypełnić pustkę lub też pokonać negatywne emocje)

Jeżeli w grę wchodzą emocje, to bardzo trudno kontrolować i dbać o jakość spożywanych pokarmów. O wiele łatwiej w trudnych sytuacjach sięga się po produkty gorszej jakości, bardziej przetworzone, naładowane cukrami prostymi, tłuszczami trans i ogromną ilością chemii – które m.in.. wzmagają apetyt, czyli nie dość, ze jemy coraz więcej, to jeszcze do tego katujemy organizm śmieciowymi produktami.

Zarówno przejadania się jak i głodówki nie są i nie będą pomocne w rozwiązaniu problemów wynikających z emocji, a co więcej – mogą się przyczynić do ich pogłębienia. „Karmienie”, zagłuszanie stanów emocjonalnych i uczuć pożywieniem będzie lekiem tylko na krótką chwilę. Lekiem, którego dawkę trzeba będzie stale zwiększać… a i tak ostatecznie pojawi się poczucie beznadziejności, klęski.