Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jak przejść na dietę roślinną? Praktyczne porady i wskazówki

Jak przejść na dietę roślinną? Praktyczne porady i wskazówki
Diety z przewagą roślin stają się bardzo popularne na całym świecie. Wiele korzyści przemawia za tym, aby spróbować zmienić swój sposób odżywiania. Przy dobrym planowaniu, przejście do stylu żywienia opartego na produktach roślinnych nie jest wcale takie trudne. Czy kiedykolwiek rozważałaś/eś przejście na dietę roślinną? Jeśli tak, to świetnie się składa, bo mamy dla Ciebie kilka wskazówek, jak to zrobić.

Po co przechodzić na dietę roślinną?

Odpowiednie odżywianie jest jednym z najważniejszych filarów zrównoważonego i zdrowego stylu życia. Dieta oparta na produktach roślinnych ma wiele zalet, które sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na taki sposób odżywiania. Odpowiednio zaplanowana dieta roślinna jest bogata w mikroelementy, takie jak witaminy i minerały, przeciwutleniacze, a także zdrowe tłuszcze, białko roślinne i nieprzetworzone węglowodany, dzięki czemu jest odpowiednia właściwie dla każdego. Badania pokazują, że diety oparte na roślinach zarówno wegańska, jak i wegetariańska mogą zapobiegać wielu chorobom.

Według Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego osoby stosujące dietę roślinną mają:

  • mniejsze ryzyko chorób serca i raka,
  • niższy poziom cholesterolu,
  • niższe ciśnienie krwi,
  • mniejsze ryzyko wystąpienia nadciśnienia i cukrzycy typu 2,
  • mniejsze ryzyko wystąpienia otyłości.

Oprócz korzyści zdrowotnych można wymienić także wiele innych zalet. Dieta roślinna może pomóc Ci schudnąć i osiągnąć szczupłą sylwetkę. Owoce i warzywa mają mnóstwo błonnika, który wpływa na odczuwanie sytości. Twój talerz będzie bardziej kolorowy i różnorodny, a mocno przetworzone słodycze z powodzeniem możesz zastąpić różnymi pysznymi owocami i tworzyć z nich desery. Wiele badań wskazuje także na to, iż diety roślinne wpływają korzystnie na płodność.

Zacznij od małych kroków

Przejście z dnia na dzień na dietę opartą w 100% na roślinach może okazać się zbyt dużą zmianą. Najlepszym sposobem będzie zaplanowanie mniejszych, bardziej osiągalnych celów. Jeśli zazwyczaj jesz mięso do każdego posiłku, to zacznij wykluczać je na początek, powiedzmy raz w tygodniu. Zrób sobie na przykład bezmięsne piątki i spróbuj tak komponować posiłki, aby zawierały białko roślinne zamiast zwierzęcego. Gdy przyzwyczaisz się do zmian, zwiększ za jakiś czas bezmięsne dni do 2-3 tygodniowo. Możesz też wyeliminować, powiedzmy dwa produkty pochodzenia zwierzęcego i zastąpić je roślinną alternatywą. Zwiększ spożycie owoców i warzyw, które lubisz, dodając dodatkową porcję jarzyn do swojego talerza albo przyrządzając pyszny i pożywny koktajl. Spróbuj też włączyć do menu nowe owoce i warzywa, których nie jesz na co dzień, by urozmaicić sobie posiłki. W miarę wprowadzania tych stopniowych zmian w końcu odkryjesz, że porzuciłeś/aś wiele starych nawyków żywieniowych i zastąpiła/eś je nowymi, zdrowszymi.

Próbuj nowości i poznawaj nowe smaki

Wypróbuj kilka nowych pokarmów roślinnych co tydzień. Może to być zboże, którego wcześniej nie jadła/eś lub rośliny strączkowe, których nigdy wcześniej nie miała/eś okazji spróbować. Zamień tradycyjne przetworzone produkty z mięsem, takie jak pizza, makarony, hamburgery, nuggetsy, na roślinne alternatywy. Zamiast zamawiać pizzę w ulubionej pizzerii, spróbuj zrobić ją w domu z warzywami, "własnorobnym" sosem i wegańskim serem albo wypróbować jeden z przepisów na pizzę na spodzie z batata czy kalafiora.

Gotuj częściej w domu, zamiast chodzić do restauracji lub zacznij gotować kilka posiłków w tygodniu, jeśli nie robiłeś/aś tego wcześniej. Fast foody i potrawy restauracyjne są często pełne soli, olejów i dodanych cukrów, aby poprawić smak i zachować ich trwałość.

Zastąp składniki pochodzenia zwierzęcego zdrową żywnością roślinną

Istnieje mnóstwo zdrowych i nieprzetworzonych zamienników produktów zwierzęcych.

Możesz zastąpić:

  • mleko krowie mlekiem roślinnym, takim jak mleko owsiane, migdałowe lub sojowe,
  • jajka do wypieku mieszanką nasion lnu z odrobiną wody,
  • jajecznicę jajecznicą z tofu (tofucznica),
  • przetworzone gotowe sosy oliwą z oliwek z naturalnymi składnikami, takimi jak nasiona, zioła,
  • mięso roślinami strączkowymi i produktami sojowymi,
  • jogurt z mleka krowiego jogurtem sojowym lub kokosowym,
  • ser tarty do spaghetti płatkami drożdżowymi zmiksowanymi z orzechami nerkowca.

Przejście na dietę roślinną nie oznacza, że ​​od razu musisz robić rewolucję w lodówce. Twoim celem powinno być skupienie się na spożywaniu większej ilości owoców i warzyw w ciągu dnia i stopniowa eliminacja mięsa z menu. Nie chodzi o to, czego nie możesz jeść, tylko o to, co chcesz jeść, aby poprawić swoje zdrowie.