Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Siedem ciekawostek na temat mleka

Siedem ciekawostek na temat mleka
Mleko należy do pokarmów, z którego spożywaniem wiąże się wiele kontrowersji. Z mlekiem sytuacja jest o tyle ciekawa, iż z jednej strony nie wszystko co o nim mówi się i pisze jest prawdą, a z drugiej – istnieje wiele danych na jego temat, o których w ogóle się nie wspomina. W niniejszym poradniku przytoczę kilka ciekawych faktów dotyczących mleka.

Mleko nie jest ani trucizną, ani cudownym napojem o magicznych właściwościach

Mleko i jego wpływ na organizm opisuje się w rozmaity sposób. Bardzo często przekaz jednak ma zabarwienie emocjonalne i bazuje na skrajnościach. Z jednej strony można spotkać się z hurraoptymizmem i opiniami, które ponoszą „unikalne wartości odżywcze mleka”, z drugiej natomiast pojawiają się hasła typu „mleko zabija”, albo „pij mleko – będziesz kaleką”.  Tak naprawdę mleko nie jest ani tak złe jak chcieliby tego jego przeciwnicy, ani też nie jest tak wartościowe jak życzyliby sobie jego entuzjaści. Jest to po prostu produkt żywnościowy dostarczający pewnej ilości białka, witamin z grupy B, wapnia, witaminy A i D, mający także pewne wady, ale o tym za chwilę.

Laktoza – złożony problem

Zła tolerancja cukru mlecznego jest dziś zjawiskiem powszechnym i dotyczy ponad 30% Polaków.  Problem polega na tym, że nie zawsze defekt ten jest prawidłowo rozpoznawany. W wielu przypadkach bowiem nietolerancja ma charakter częściowy – jest to tzw. hipolaktazja. Oznacza to, iż znaczna część Polaków doświadcza charakterystycznych objawów wtedy gdy spożycie więcej niż 5 – 10g cukru mlecznego. Tak więc o ile duże dawki mleka często bywają źle tolerowane, to niewielkie (100 – 200ml) dla zdecydowanej większości populacji nie stanowią problemu.

UHT nie jest bezwartościowe

Mleko UHT, czyli poddawane działaniu bardzo wysokiej temperatury często przedstawiane jest jako bezwartościowy produkt żywnościowy. W praktyce wcale tak nie jest. Proces sterylizacji mleka powoduje co prawda pewne straty w zawartości skalników odżywczych takich jak witaminy i niektóre aminokwasy, nie są to jednak ubytki drastyczne. Mleko UHT jest najmniej wartościową postacią mleka, ale mimo to dostarcza pewnych dawek białka, wapnia, cynku, witamin, ma natomiast charakterystyczny, lekko przypalony smak, który nie każdemu odpowiada. Najbardziej wartościowe jest mleko poddawane mikroflitracji.

​Mleka nie powinny pić osoby z chorobami autoimmunologicznymi

Chociaż nie jest to jeszcze kwestia, którą należałoby traktować jako niezaprzeczalny fakt, ze względu na pewne przesłanki warto o niej nadmienić: eliminacja z diety mleka może być pomocna w przypadku osób z chorobami autoimmunologicznymi. Do schorzeń tych zaliczamy m.in. celiakie, reumatoidalne zapalenie stawów, chorobę Hashimoto, łuszczycę i wiele innych.


Mlekiem nie należy popijać leków i suplementów

Mleko jest substancją, które może wchodzić w interakcje z  farmaceutykami. Są to z jednej strony: wapń i cynk, a z drugiej – frakcje białkowe. Komponenty te mogą wiązać składniki leków w nierozpuszczalne lub niewchłaniane kompleksy obniżając skuteczność terapii. Co ciekawe – podobnie wygląda sytuacja w przypadku niektórych suplementów diety. Przykładowo popijanie mlekiem termogeników może osłabiać ich działanie, gdyż białka mleczne wiążą się ze związkami fenolowymi i kapsaicyną.

Mlekiem śmiało można popijać kreatynę

Chociaż istnieje wiele suplementów, których mlekiem popijać się nie powinno, to kreatyna do nich nie należy (wbrew temu co sugerują producenci na opakowaniach preparatów keratynowych). Nikt nigdy nie udowodnił, że składniki mleka hamują wchłanianie kreatyny czy też, że w jakikolwiek inny sposób negatywnie wpływają na jej działanie. Tak więc kreatynę można nawet rozpuścić w szklance mleka – i nic złego z tego powodu się nie stanie.

Mleko znakomicie sprawdza się po treningu

Wypicie szklanki mleka po wysiłku fizycznym, może w sposób wyraźny przyspieszyć regeneracje. Badania naukowe pokazują, iż składniki w nim zawarte z jednej strony hamują katabolizm i nasilają syntezę białek, a z drugiej – znakomicie uzupełniają stracone płyny i elektrolity. Mleko sprawdza się w tej materii równie dobrze jak popularne napoje dla sportowców.