Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Świąteczna pascha

Świąteczna pascha
Pascha to jedna z tradycyjnych potraw Wielkanocnych. Upowszechniła się w naszym kraju dzięki kuchni kresowej. Nadal jednak jest to deser wielu osobom nieznany, a przez to niedoceniany. Pascha to nie lada gratka dla miłośników słodkości.

Tradycyjna pascha

Tradycyjna pascha przygotowywana jest z twarogu lub mleka i śmietany z dodatkiem żółtek, masła, cukru, bakalii oraz wanilii.

Pascha to zazwyczaj potrawa bardzo słodka. Podaje się ją w formie ubitej piramidki ozdobionej bakaliami, przykładowo rodzynkami i skórką pomarańczową. Kształt ściętej piramidy symbolizować ma grób Chrystusa.

Tradycyjnie pascha składać miała się z mleka i jaj – będących symbolem odradzającej się przyrody, nowego życia, oraz bakalii, cukru, wanilii – będących symbolami bogactwa, luksusu i dobrobytu.

Paschę przyrządzać można na gorąco lub na zimno. Do przygotowania paschy na zimno wykorzystuje się twaróg i masło, nie dodaje się jajek. Natomiast na ciepło - przygotować można z twarogu, masła i jaj lub z mleka, śmietany i jaj.

Kaloryczność paschy może się znacząco różnić w zależności od sposobu jej przygotowania.

Kawałek wielkanocnej paschy waniliowej, przygotowanej z twarogu tłustego, cukru pudru, masła 82 % tłuszczu, śmietanki 36 % tłuszczu, żółtka, żurawiny, pistacji, orzechów włoskich, rodzynek, płatków migdałowych, skórki pomarańczowej kandyzowanej, wanilii mielonej typ Bourbon, ważący około 150 g, dostarcza ponad 500 kcal, w tym około 18g białka, 32g tłuszczu, 38g węglowodanów.

Pascha może więc na pierwszy rzut oka wydawać się dość niskokalorycznym przysmakiem, w końcu jej głównym składnikiem jest twaróg. W rzeczywistości jednak jest to deser stosunkowo kaloryczny, zawierający znaczną ilość tłuszczów.

Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy z niej całkowicie rezygnować.

Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że jedna porcja może energetycznie dorównywać niemalże średniej porcji obiadu.

Pascha w wersji fit

Paschę stosunkowo łatwo przygotować możemy w wersji odchudzonej. Tłusty twaróg możemy zastąpić twarogiem półtłustym lub chudym, cukier – stewią lub innym zamiennikiem cukru, nieco ograniczmy ilość masła, dodajmy świeże owoce. Otrzymamy dzięki temu pyszny, nieco mniej kaloryczny deser.

Pascha wielkanocna – wersja fit

Składniki:

  • Chudy ser twarogowy mielony – 1 kg
  • Miód – 2 łyżki
  • Ksylitol – 2 łyżki
  • Żelatyna – 2 łyżki
  • Wanilia – nasiona z 1 laski
  • Orzechy włoskie – 1 garść
  • Orzechy laskowe – 1 garść
  • Mielone migdały – 2 łyżki
  • Wiórki kokosowe – 2-3 łyżki
  • Płatki migdałów - 3 łyżki + do dekoracji
  • Rodzynki – 2 garści + do dekoracji
  • Suszona żurawina – 1 garść
  • Skórka z pomarańczy– 2 łyżki + do dekoracji
  1. Rodzynki zalewamy wrzątkiem i moczymy przez pół godziny.
  2. Ser mieszamy z miodem, ksylitolem i rozpuszczoną żelatyną. Następnie do masy dodajemy bakalie, mielone migdały i wiórki kokosowe. Całość  przekładamy do naczynia/sitka wyłożonego delikatnie zwilżoną gazą. Brzegi gazy zawijamy, a na górze kładziemy talerzyk, tak aby obciążyć masę serową.
  3. Naczynie z serem wkładamy do lodówki na minimum 3 godziny.
  4. Po tym czasie dekorujemy pachę płatkami migdałów, rodzynkami i skórką z pomarańczy.

Podsumowując, pascha to tradycyjna potrawa Wielkanocna z północnej części Rosji. Jest jedną z ciekawszych odmian sernika. Stanowi nie lada gratkę dla smakoszy słodyczy. Z pewnością warto jej skosztować. Jeśli obawiamy się nadmiaru kalorii, możemy przygotować ją w lżejszej wersji.