Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie

Wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie
Istnieje wiele modeli żywienia i popularnych diet, jednak tylko niektóre z nich mają miano zdrowych i zalecane są w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych. Jedną z takich diet jest system żywienia wywodzący się z rejonów Morza Śródziemnego. Mowa o diecie Śródziemnomorskiej, która od wielu lat jest znana lekarzom i dietetykom oraz zajmuje miejsce w czołówce rankingu pisma U.S. News & World Report, gdzie grupa ekspertów ocenia różne diety w kontekście ich wpływu na zdrowie człowieka.

W najnowszym rankingu z 2021 roku to właśnie dieta Śródziemnomorska zajęła pierwsze miejsce. Ten wyjątkowy model żywienia opiera się głównie o pełnoziarniste źródła węglowodanów, warzywa, owoce, oliwę z oliwek, ryby nasiona roślin strączkowych, oraz zakłada ograniczenie spożycia żywności przetworzonej i czerwonego mięsa. Mimo że badania nad wpływem takiego jadłospisu cały czas trwają, to dotychczasowe analizy dowodzą pozytywnego wpływu tej diety na prewencję chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy, niepłodności i nie tylko.

Choroby układu krążenia

Randomizowane badania przeprowadzone w latach 2003-2009 w Hiszpanii na prawie 7500 osobach w wieku 55-80 lat, u których występowało wysokie prawdopodobieństwo pojawienia się choroby niedokrwiennej serca lub układu sercowo-naczyniowego z racji czynników ryzyka (np. palenie tytoniu, cukrzyca typu 2, złe wyniki lipidogramu), wykazało, że stosowanie diety śródziemnomorskiej wraz ze spożyciem oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia lub orzechów zmniejszyło ryzyko wystąpienia zaburzeń układu krążenia nawet o 30%. 

Do podobnych wniosków doszli badacze w Physicians Health Study, gdzie badano wpływ spożycia warzyw i owoców na zdrowie człowieka. W badaniu wzięło udział ponad 15 000 mężczyzn w wieku powyżej 40 lat. Wykazano, że ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej jest odwrotnie proporcjonalne z do spożycia warzyw. Warto również wspomnieć o winie, które jest ciekawym elementem diety śródziemnomorskiej. Copenhagen City Heart Study przeprowadziło w okresie około 10 lat badanie na ponad 24 000 osób. Wykazało ono spadek ryzyka wystąpienia zgonu z powodu problemów z układem krążenia w porównaniu z abstynentami nawet o 42%. (Mówimy o jednej lampce, do jednego z posiłków).

Cukrzyca

Dieta śródziemnomorska wykazuje również pozytywny wpływ na parametry związane z glikemią, może przyczynić się do obniżenia glukozy na czczo oraz poposiłkowej, a także poprawia wartość hemoglobiny glikowanej u cukrzyków. 

Przeprowadzono roczne badanie na ponad 250 osobach, w którym porównano wpływ trzech diet na poprawę poziomu trójglicerydów, glukozy na czczo oraz HbA1C. Wykazano, że stosowanie diety niskowęglowodanowej śródziemnomorskiej (45% tłuszczów w połowie jednonienasyconych, 35% węglowodanów i 20% białka) w porównaniu ze standardową dietą śródziemnomorską i dietą zalecaną przez Amerykańskie Towarzystwo diabetologiczne, przyniosło najkorzystniejsze zmiany w tych parametrach.

Nowotwory

The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) prowadzi od 1991 roku badania dotyczące wpływu diety na nowotwory. Przebadano ponad 500 000 osób, w tym również populację Grecji (ponad 25 000 osób). Oceniano skalą 1-9 punktów poziom przestrzegania diety śródziemnomorskiej. W okresie ośmioletniego badania zachorowało około 850 osób, jednak wykazano, że wzrost przestrzegania diety śródziemnomorskiej o 2 skale skutkował zmniejszeniem wystąpienia nowotworu nawet o 14%.

EPIC badało również wpływ diety na powstawanie raka żołądka. Wykazano, że przestrzeganie zasad diety śródziemnomorskiej zmniejsza ryzyko wystąpienia tego nowotworu nawet o 33%. Pozytywny wpływ tego modelu żywienia na zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka dopatrują się eksperci w antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym działaniu diety.

Choroby neurodegeneracyjne

Przeciwzapalne i antyoksydacyjne działanie diety śródziemnomorskiej wpływa pozytywnie również na walkę z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak Parkinson lub Alzheimera. Badania epidemiologiczne wykazują, że przy stosowaniu diety śródziemnomorskiej ryzyko wystąpienia Alzheimera spada aż o 48%, a ryzyko rozwoju zaburzeń poznawczych jest mniejsze o 28%. Jest to prawdopodobnie również związane z kwasami tłuszczowymi omega-3, których wysokie spożycie wraz np. z tłustymi rybami, w znaczący sposób wpływa na zmniejszenie występowania chorób neurodegeneracyjnych.

Podsumowanie

To tylko część chorób i schorzeń, którym przeciwdziała stosowanie diety śródziemnomorskiej. Ten wyjątkowy model żywienia niesie korzyści na wielu płaszczyznach, od walki z niepłodnością po walkę z chorobami wieku starczego.

W artykule mówimy o: Zdrowie