Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wysokie spożycie omega 3 wspomaga odchudzanie

Wysokie spożycie omega 3 wspomaga odchudzanie
O tym, że odpowiednio wysoka podaż kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 korzystnie wpływa na ogólnie pojęte zdrowie wiadomo od dawna. Podobnie też wiele pisze i mówi się o tym, że spożycie tych lipidów jest zbyt niskie. Okazuje się jednak, że kwasy omega 3 mogą także mieć znaczenie dla osób chcących poprawić estetykę sylwetki, istnieją bowiem dowody na to, że zwiększenie ich ilości w diecie wspomaga utratę tłuszczu zapasowego.

Kwasy omega 3 – kilka słów wstępu

Zazwyczaj tłuszcze pokarmowe mają postać triglicerydów, które składają się glicerolu i trzech reszt kwasów tłuszczowych. Wspomniane kwasy tłuszczowe różnią się pomiędzy sobą budową, co ma swoje odzwierciedlenie w ich aktywności biologicznej i wpływie na funkcjonowanie naszego organizmu. Oprócz kwasów nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych wyróżniamy także kwasy średnio, krótko i długołańcuchowe, kwasy cis i trans oraz kwasy omega 3, omega 6 i omega 9. Kwasy tłuszczowe omega 3 to kwasy wielonienasycone, w przypadku których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. Zaliczamy do nich:

  • kwas alfa-linolenowy, (ALA)
  • kwas eikozapentaenowy (EPA),
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA),     
  • i inne kwasy tłuszczowe o mniejszym znaczeniu.

Kwasy omega 3 wykorzystywane są przez organizm do budowy błon komórkowych i istoty białej mózgu, a ich pochodne pełnią funkcje hormonów tkankowych o działaniu przeciwzapalnym i przeciwagregacyjnym. Uważa się, że odpowiednie ich spożycie zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym również miażdżycy i nadciśnienia. Oprócz tego lipidy te wykazują także inne ciekawe właściwości.

Omega 3 a odchudzanie

Badania naukowe wskazują, iż kwasy EPA i DHA wpływają w sposób wielokierunkowy na metabolizm glukozy i lipidów oraz oddziałują na aktywność komórek tłuszczowych hamując ich wzrost jak i namnażanie. Czy przekłada się to na jakieś praktyczne korzyści wynikające z przyjmowania tychże lipidów z pokarmem bądź też w postaci suplementu? Okazuje się, że tak!

Badania przeprowadzone z udziałem otyłych kobiet ze stwierdzoną insulinoopornością udowodniły, iż przyjmowanie przez okres dwóch miesięcy 1,8g długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 spowodowało bez żadnych restrykcji kalorycznych istotny ubytek tkanki tłuszczowej oraz wyraźne zmniejszenie średnicy komórek tłuszczowych [Kabir i wsp.]. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności wynik należy uznać za więcej niż satysfakcjonujący.

Wnioski

Zapewnienie odpowiednio wysokiej podaży kwasów omega 3 podczas walki z nadmiarem tkanki tłuszczowej może okazać się dobrym posunięciem. Należy jednak mieć na uwadze, iż odchudzające działanie tych lipidów zostało zanotowane przy zastosowaniu dużej dawki wynoszącej 1,8g (żeby dostarczyć taką ilość należałoby zjeść około 200 – 250g łososia). Tak więc, realizacja powyższego założenia bez uwzględnienia suplementacji może być dla wielu osób problematyczna i kosztowna, choć z pewnością – nie jest nierealna.