Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zapomniane źródło „dobrych węglowodanów”

Zapomniane źródło „dobrych węglowodanów”
Kiedy przeglądam sportowe diety zamieszczane nieraz na forum, uwagę moją skupia przede wszystkim ich monotonia. Ryż, kurczak, płatki owsiane, brokuły, jaja i twaróg oraz oliwa z oliwek. Ziemniaki nie – bo „tuczą”, owoce – wiadomo fruktoza, wieprzowina za tłusta, wołowina droga, jak ryby – to ewentualnie tuńczyk z puszki, i etc. …

Jako dietetyk doskonale zdaję sobie sprawę, że wyróżniamy mniej lub bardziej pożądane pokarmy, ale nie popadajmy w przesadę. Różnorodność powinna stanowić integralny element diety z wielu względów, również – dla higieny psychicznej. Właśnie w imię tej różnorodności chciałby zaproponować dość ciekawą alternatywę dla ryżu, owsianki czy razowego pieczywa.

Kasze: gryczana i jaglana stanowić mogą znakomite źródło węglowodanów w diecie sportowej. Zwłaszcza kasza gryczana oprócz węglowodanów stanowi także znakomite źródło składników mineralnych takich jak magnez (aż 220mg/100g) czy potas, cynk i mangan oraz witamin – przede wszystkim niacyny i tiaminy. Kasza gryczana charakteryzuje się też wysoka zawartością białka (12,6g/100g) o całkiem przyzwoitej wartości biologicznej jak na zboża, spośród których wyróżnia się stosunkowo wysokim udziałem lizyny, stanowiącej najczęściej aminokwas ograniczający w ich wypadku.

Kasza jaglana co prawda nie jest aż tak dobrym źródłem białka i składników mineralnych, choć zawartość manganu, magnezu i cynku są godne uwagi, podobnie jak ilość witamin z grupy B. Kasza jaglana jako jeden z nielicznych produktów zbożowych nie ma potencjału kwasotwórczego, dzięki czemu nie wpływa negatywnie na równowagę kwasowo-zasadowa organizmu (większość pokarmów jakie spożywamy  jest „zakwaszająca”). Jak więc widać również spożywanie kaszy jaglanej ma wiele zalet.

Wbrew wspomnieniom z dzieciństwa kasza może być smaczna o ile przygotowana jest i podana w odpowiedni sposób. Faktycznie dzieci za nią nie przepadają, ale jeżeli ostatni raz próbowałeś jej w wieku siedmiu lat polecam zrobić drugie podejście, smak bowiem i preferencje smakowe z wiekiem ulegają zmianie. Osobiście lubię kaszę gryczana na słodko z cynamonem, olejem lnianym (może być rzepakowy) i rodzynkami lub tartym jabłkiem. To wegańskie danie oczywiście może zostać uzupełnione o pełnowartościowe źródło białka (np. jogurt lub twarożek), ale absolutnie nie ma takiej konieczności. Kasze oczywiście znakomicie tez komponują się z mięsem i warzywami czy też twarogiem i pieczarkami.

Reasumując można powiedzieć, że zapomniane przez wielu kasze: gryczana i jaglana stanowią wartościowy pod względem odżywczym i kulinarnym element diety, nie gorszy niż ryż czy płatki owsiane.