Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Interwały czy aeroby dla maksymalnych efektów? Badanie naukowe

Interwały czy aeroby dla maksymalnych efektów? Badanie naukowe
Celem badania Higgins S. i wsp. było określenie wpływu treningu interwałowego (SIT) i treningu ciągłego (aerobowego) o umiarkowanej intensywności (MICT) na skład ciała i wydolność aerobową.

Skład ciała mierzony za pomocą absorpcjometrii promieniowania rentgenowskiego. Wydolność tlenową oceniano po 6 tygodniach treningu u wcześniej nieaktywnych młodych kobiet z nadwagą / otyłością (52 panie, wiek 20,4 ± 1,5 lat; wskaźnik masy ciała 30,3 ± 4,5 kg · m2; 67,3%, rasy białej).

Trening:

  • interwały: 3 treningi w tygodniu na rowerze stacjonarnym. Każda sesja polegała na 30 sekundach pracy z maksymalną intensywnością i 4 minutach odpoczynku (aktywna jazda),
  • aeroby: 3 treningi w tygodniu, ciągła jazda z  intensywnością 60-70% tętna maksymalnego.

Panie wydatkowały podobną ilość energii na każdym treningu. Uczestniczki zostały losowo przydzielone do SIT lub MICT, uczęszczały na podobną liczbę sesji (15,0 ± 1,5 sesji wobec 15,8 ± 1,9 sesji) i zużyły podobną ilość energii (541,8 ± 104,6 kJ na sesję w porównaniu z 553,5 ± 138,1 kJ na sesję).

Wyniki:

  • masa ciała znacząco się nie zmieniła w obu grupach,
  • większą redukcję tkanki tłuszczowej całkowitej odnotowano w grupie interwałowej (3,6% ± 5,6%), niż w grupie treningu aerobowego (0,6% ± 3,9%),
  • większą redukcję tkanki tłuszczowej w tułowiu odnotowano w grupie interwałowej (6,6 % ± 6,9%), niż w grupie treningu aerobowego (0,7% ± 6,5%),
  • wydolność tlenowa wzrosła dwukrotnie bardziej w grupie interwałowej (14,09% ± 10,31%) w porównaniu do grupy treningu aerobowego (7,06% ± 7,81 %).

Wniosek

U kobiet z nadwagą lub otyłością lepsze wyniki przynosi trening interwałowy (nawet prowadzony na rowerku), niż aeroby. Jednak niekoniecznie takie same rezultaty będą obserwowane u lepiej wytrenowanych i odchudzonych sportowców. Najbardziej korzystne wydaje się połączenie obu form pracy.

 

Źródła: Higgins S1, Fedewa MV1,2, Hathaway ED1, Schmidt MD1, Evans EM1. “Sprint interval and moderate-intensity cycling training differentially affect adiposity and aerobic capacity in overweight young-adult women” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27806634

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Odchudzanie