Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak ważne są ćwiczenia fizyczne u dzieci nastolatków?

Jak ważne są ćwiczenia fizyczne u dzieci nastolatków?
Odpowiedni poziom aktywności fizycznej jest ważnym elementem na każdym etapie naszego życia. Zapewniając swojemu dziecku odpowiednią dawkę ruchu każdego dnia, będziesz mieć pewność, że rozwija się ono prawidłowo i od najmłodszych lat wyrabiasz w nim nawyk zdrowego stylu życia.

W dzisiejszych czasach coraz częściej łapiemy się na ułatwianiu sobie życia i tym samym pozwalamy dzieciom na coraz większe „lenistwo fizyczne". Warto pamiętać, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na kondycję fizyczną, ale także na funkcjonowanie mózgu dziecka. 

Aktywność fizyczna pomaga nie tylko w utrzymaniu prawidłowej wagi. Regularne ćwiczenia sprawiają, że dzieci:

  • mają większe zdolności umysłowe i poprawia się ich pamięć,
  • są bardziej skoncentrowane,
  • są zdrowsze psychicznie,
  • mają mocne kości i silne mięśnie,
  • śpią lepiej,
  • rozładowują negatywne emocje,
  • uczą się zdrowych nawyków.

Możesz w łatwy i przyjemny sposób dodawać różnorodne ćwiczenia do codziennego harmonogramu dziecka. Warto próbować różnych aktywności, aby zachęcić dziecko do znalezienia swojej ulubionej.

Aktywności fizyczne zalecane dla dzieci w wieku przedszkolnym (w wieku od 3 do 5 lat)

Dzieci w wieku przedszkolnym powinny być aktywne minimum 3 godziny dziennie, wliczając w to różnorodne zajęcia. Możesz zachęcić dziecko do ćwiczeń, takich jak skakanie, spacery, balansowanie na jednej nodze, zabawy z piłką, taniec, jazda na trójkołowcu, a nawet do pływania. Oczywiście świetnie sprawdzi się także czas spędzony na placu zabaw.

Aktywności fizyczne zalecane dla dzieci w wieku szkolnym (w wieku od 6 do 12 lat)

Dzieci w wieku szkolnym powinny przeznaczać trzy dni w tygodniu na trening o wyższym poziomie aktywności fizycznej pasującym do ich charakteru i zdolności. Znakomitym sposobem będzie zapisanie dziecka na zajęcia organizowane po szkole, takie jak pływanie, sporty czy taniec. Dobrą alternatywą będą też wszelkie aerobowe aktywności, które możecie wykonywać razem: jazda na rowerze, rolki, bieganie, pływanie, a nawet spacery. Świetnie sprawdzą się także aktywne zabawy z rówieśnikami, np. gra w berka, podchody czy skakanie na trampolinie. W dni wolne od treningów również należy zadbać o aktywne formy spędzania czasu, jednak wtedy aktywność powinna być nieco niższa i uwzględniać potrzeby regeneracyjne po cięższym dniu treningowym.

Aktywności fizyczne zalecane dla nastolatków (13-17 lat)

Wytyczne dotyczące aktywności fizycznej dla nastolatków zalecają, aby codziennie wykonywali około jedną godzinę umiarkowanej aktywności fizycznej, a trzy dni w tygodniu uwzględnili aktywność fizyczną wzmacniającą mięśnie i kości. Nastolatkowie mogą aktywnie uczestniczyć we wszelkiego rodzaju programach sportowych, które obejmują ćwiczenia wzmacniające, aerobowe i rozciągające. Poza tym warto zachęcać młodzież w tym wieku do bycia aktywnym każdego dnia. Jazda na rowerze, deskorolce, a także pomoc przy pracach domowych będą dobrym uzupełnieniem ćwiczeń.

Podsumowanie

Uczyń aktywność fizyczną częścią codziennej rutyny całej rodziny. Ogranicz czas spędzany przed telewizorem i urządzeniami elektronicznymi. Dzieci widząc aktywnych rodziców, chętniej się ruszają, lepiej funkcjonują na co dzień oraz uczą się zdrowych nawyków, które w przyszłości przekazują swoim dzieciom.

Źródła: https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/children/index.htm https://kidshealth.org/en/parents/fitness-13-18.html https://kidshealth.org/en/parents/fitness-6-12.html

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening