Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Prawidłowe BMI nie gwarantuje dobrego zdrowia!

 Prawidłowe BMI nie gwarantuje dobrego zdrowia!
„Lepiej mieć nadwagę i ćwiczyć, niż być szczupłym i prowadzić siedzący tryb życia”! Jakkolwiek kontrowersyjne nie wydawałoby się to stwierdzenie, uznać je należy za fakt. Niestety, wbrew utartym stereotypom nadmiar tkanki tłuszczowej, nie zawsze musi wiązać się ze wzrostem ryzyka występowania chorób przewlekłych, a utrzymywanie masy ciała w wartościach uznanych za prawidłowe nie gwarantuje utrzymania zdrowia przez lata.

Chudszy czy grubszy – liczy się aktywność fizyczna

Jeśli wydaje Ci się, że fakt iż utrzymujesz w miarę szczupłą sylwetkę nie objadając się jak inni słodyczami sprawia, iż cieszyć będziesz się przez lata długim zdrowiem, to niestety, ale jesteś w błędzie. Prawidłowa masa ciała sama w sobie nie gwarantuje utrzymania wysokiej kondycji zdrowotnej jeśli nie idzie z nią w parze aktywność fizyczna i odpowiedni sposób odżywiania obejmujący nie tylko ilościowy, ale także jakościowy dobór pokarmów. To właśnie to ile i jak często się ruszamy oraz to co pojawia się na naszym talerzu decyduje w dużej mierze o tym jak funkcjonuje nasz organizm. Kwestia masy ciała i poziomu tkanki tłuszczowej ma tutaj znaczenie drugorzędne.

Zwiększona aktywność fizyczna niweluje negatywne skutki związane z nadmierną masą ciała!

Uważa się, zresztą słusznie, że nadmierna masa ciała, zwłaszcza klasyfikowana jako otyłość (która sama w sobie jest już problemem zdrowotnym) zwiększa ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób i zaburzeń. Badania naukowe wskazują jednak, że tą negatywną zależność w duży sposób zniwelować może aktywność fizyczna i właściwy dobór jakościowy pokarmów. Nawet jeśli dieta i trening nie prowadzą do wyraźnego obniżenia masy ciała, to konsekwencje metaboliczne tych działań przekładają się na kondycję zdrowotną organizmu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca czy niektóre formy nowotworów.

Niska aktywność fizyczna zaprzepaszcza korzyści wynikające z utrzymywania prawidłowej masy ciała

Można być szczupłym i schorowanym – to niezaprzeczalny fakt, wystarczy spojrzeć na nałogowych palaczy, którzy nierzadko są szczuplejsi od swoich niepalących kolegów. Mimo to jednak w ujęciu obiegowym utrwaliło się, że osoby o prawidłowej masie ciała są generalnie zdrowsze niż jednostki borykające się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Tymczasem postępujące z wiekiem rezygnowanie z aktywności fizycznej, w sposób bardziej znaczący może negatywnie odbijać się na kondycji organizmu, niż przyrost dodatkowych kilogramów, któremu towarzyszą regularne treningi. Bezruch zabija powoli i warto zdać sobie z tego sprawę zanim okaże się, że pomimo szczupłej sylwetki stan zdrowia zaczyna się pogarszać.

Chcesz być zdrowy – ćwicz

Nawet jeśli wydaje Ci się, że nie musisz ćwiczyć na siłowni i biegać wokół bloku, gdyż i bez tego udaje Ci się utrzymać estetyczną sylwetkę, warto zmotywować się do podjęcia regularnych treningów. Szczupła budowa ciała nie gwarantuje utrzymania zdrowia na lata, natomiast brak aktywności fizycznej jest czynnikiem wybitnie zwiększającym ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób. W Twoim interesie jest więc utrzymać organizm w dobrej kondycji fizycznej, dbając o odpowiedni dobór pokarmów oraz o regularność i systematykę w treningach. Nie musisz zmuszać się do wysiłku, zastanów się jaka forma aktywności sprawić może Ci frajdę i spróbuj wprowadzić ją w życie.

Podsumowanie

Szczupła budowa ciała wydaje się synonimem  ogólnie pojętego zdrowia, natomiast już niewielka nadwaga postrzegana jest często jako przypadłość związana z pogorszeniem kondycji fizycznej i zwiększonym ryzykiem chorób takich jak miażdżyca czy cukrzyca. Tymczasem w praktyce tak być nie musi. Czynnikiem determinującym okazuje się tutaj tryb życia, a przede wszystkim - aktywność fizyczna. Okazuje się, że regularne treningi mogą niwelować negatywny wpływ nadmiaru tkanki tłuszczowej na zdrowie metaboliczne. Analogicznie też siedzący tryb życia, niezależnie od masy ciała danej osoby stanowi czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia rozmaitych komplikacji zdrowotnych, również chorób układu krążenia.