Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co siedzi w chipsach?

Co siedzi w chipsach?
Chipsy należą do jednych z najbardziej lubianych przez nas przekąsek. Są smaczne, chrupiące i… z pozoru lekkie. Niestety fakty są takie, że ich regularna konsumpcja nie służy ani zdrowiu ani estetycznej sylwetce. Co kryje się w popularnych chipsach i dlaczego warto z nich zrezygnować?

Ziemniaczana gra pozorów

Chipsy jak powszechnie wiadomo powstają z ziemniaków. Wydawać by się wiec mogło, że ewentualne negatywne skutki wynikające z ich konsumpcji są podobne do tych jakie niesie za sobą spożywanie tego najchętniej jadanego przez nas warzywa. W rzeczywistości jednak ziemniaki same w sobie stanowią najzdrowszy składnik chipsów. Źródłem większości problemów są natomiast pozostałe „dodatki”, które z jednej strony nadają porządny smak i chrupkość finalnemu produktowi, z drugiej natomiast negatywnie wpływają na nasze zdrowie i estetykę sylwetki.

Izomery trans

Podczas produkcji chipsów cienkie plasterki ziemniaków zostają umieszczone w gorącym oleju w celu nadania im pożądanej smakowitości, chrupkości i złocistej barwy. Problematyczny jest fakt, że bardzo często fryturę stanowi mieszanka utwardzonych, (katalitycznie uwodornionych) olejów roślinnych będących skoncentrowanym źródłem izomerów trans. Kwasy tłuszczowe przemysłowego pochodzenia o konfiguracji trans są dosłownie trucizną. Badania naukowe wskazują, że nie tylko zwiększają ryzyko miażdżycy i cukrzycy, ale także tuczą na potęgę i sprzyjają powstawaniu chorób nowotworowych.

Akrylamid

Jednym z najbardziej niebezpiecznych dla nas składników występujących w popularnych chipsach jest akrylamid. Związek ten powstaje gdy produkty żywnościowe będące źródłem węglowodanów poddawane są działaniu wysokiej temperatury. W procesie obróbki termicznej chipsów (smażenie w temperaturze sięgającej 190 °C), powstają duże ilości tego związku. Związek ten niestety istotnie zwiększa ryzyko występowania nowotworów przewodu pokarmowego i miażdżycy, a także uszkadzać może układ nerwowy (jest neurotoksyną)! Zdecydowanie należy unikać spożywania produktów zasobnych w tą szkodliwą substancję.

Sól

O tym, że chipsy są słone nikogo nie trzeba przekonywać. Warto natomiast przypomnieć, że nadmiar soli korzystny dla naszego zdrowia nie jest i może m.in. negatywnie wpływać na równowagę elektrolitową, a przy okazji przyczyniać się do wzrostu ciśnienia tętniczego i nasilonej retencji płynów. Żeby było jasne, sól sama w sobie niekonieczne jest zła, gdyż dostarcza niezbędnego nam pierwiastka – sodu (a także chloru). Problemy pojawiają się wtedy gdy dostarczamy go za dużo. Chipsy stanowią skoncentrowane źródło soli i jedząc je łatwo możemy doprowadzić do nadmiaru sodu i chloru.

Kalorie

Problematyczną właściwością chipsów jest także… ich wartość energetyczna. W 100 g tej przekąski zawarte jest około 450 – 550 kcal, czyli stosunkowo sporo. Biorąc pod uwagę, że podczas jednego seansu filmowego łatwo wciągnąć nawet 200 - 300 g chipsów, zwłaszcza gdy popija się je przełamującą słony smak, słodką colą, to okazuje się, że już jedna sesja taka sesja w tygodniu może w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynąć na masę i skład ciała. Chipsy – tuczą, nie ma co do tego wątpliwości.

Podsumowanie

Chociaż zjedzenie raz do roku porcji chipsów nikomu krzywdy nie zrobi, to nie ulega wątpliwości, że do najzdrowszych przekąsek one nie należą. Zawarte w nich izomery trans, akrylamid oraz potężna dawka sodu mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizmu, doprowadzając do zwiększonego ryzyka chorób układu krążenia i nowotworów. Chipsy charakteryzują się także wysoką wartością energetyczną, a niską – odżywczą, przez co regularna ich konsumpcja może prowadzić do przyrostu tkanki tłuszczowej i niedoborów żywieniowych. Lepiej wybierać jest zdrowsze przekąski.