Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta śródziemnomorska najlepsza dla zdrowia i serca

Dieta śródziemnomorska najlepsza dla zdrowia i serca
Słowo "dieta" kojarzy się z czymś trudnym, z głodem, brakiem energii i wyrzeczeniami. Wiele modnych diet, o których możemy poczytać w czasopismach, obiecuje schudnięcie w krótkim przedziale czasowym. Niestety coś za coś... Skoro coś ma zadziałać szybko, to takie diety z pewnością są bardzo ubogie w energię oraz makroskładniki. Sprawiają one, że człowiek szybko się zniechęca, ponieważ ciągle czuje głód, brak energii, co w konsekwencji prowadzi do frustracji.

Istnieje jednak sposób odżywiania (bo właśnie tak powinniśmy zdefiniować słowo dieta), który oferuje różnorodność, smak i jest naturalnie bogaty w składniki odżywcze. Jest to dieta śródziemnomorska. Osoby ją stosujące cieszą się wyjątkowym zdrowiem i długowiecznością.

Co to jest dieta śródziemnomorska?

Poznaj szczegóły: dieta śródziemnomorska

Ten zróżnicowany styl jedzenia wywodzący się z wybrzeża Morza Śródziemnego, kładzie nacisk na warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, orzechy, rośliny strączkowe, ryby i owoce morza. Jest też bogata w zdrowe tłuszcze jednonienasycone, takie jak oliwa z oliwek, awokado i niektóre orzechy (np. orzechy makadamia).

Osoby stosujące dietę śródziemnomorską bardzo umiarkowanie spożywają alkohol i jeśli już, to jest to zwykle czerwone wino. Ograniczają do minimum przetworzoną żywność oraz cukier, a to także ma wpływ na nasze zdrowie.

Dieta śródziemnomorska a miażdżyca

Korzyści dla zdrowia serca wynikające z diety śródziemnomorskiej

Jednym z powodów, dla których ludzie stosujący dietę śródziemnomorską jest jej pozytywny wpływ na zdrowie serca. Może ona zmniejszyć ryzyko miażdżycy - najczęstszej przyczyny chorób sercowo-naczyniowych i zawału serca.

W przeszłości kardiolodzy promowali dietę niskotłuszczową, ale dieta śródziemnomorska, pomimo wyższej zawartości tłuszczu, może być lepszym wyborem dla zdrowia serca. Rodzaj tłuszczu ma znaczenie i nie każdy jest szkodliwy dla serca.

Dieta śródziemnomorska jest bogata w długołańcuchowe kwasy omega-3 (tłuszcz związany z mniejszym ryzykiem zawału serca). Ponadto tłuszcz jednonienasycony, tłuszcz zdrowy dla serca, ma korzystny wpływ na lipidy we krwi. W przeciwieństwie do tego, diety niskotłuszczowe często zawierają więcej cukru i wypełniaczy bogatych w węglowodany.

Dieta śródziemnomorska a stany zapalne

Śródziemnomorski plan żywieniowy zmniejsza również inne markery związane z wyższym ryzykiem problemów układu sercowo-naczyniowego, w tym ciśnienie krwi i markery stanu zapalnego. Zapalenie przyczynia się do chorób układu krążenia, uszkadzając wewnętrzne ściany naczyń krwionośnych. Uszkodzenie ściany wewnętrznej zwiększa ryzyko powstania skrzepu i wywołania zawału serca lub udaru. Stany zapalne mogą także sprzyjać rozwojowi miażdżycy.

Śródziemnomorski plan żywieniowy może również obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 to rosnąca epidemia w krajach zachodnich. Jest szkodliwa dla każdego narządu w organizmie, a także zwiększa ryzyko chorób układu krążenia. W rzeczywistości prawie połowa diabetyków umiera z powodu chorób serca.

W jaki sposób dieta śródziemnomorska może przynieść korzyści? Dieta śródziemnomorska obfitująca w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i orzechy, jest bogata w błonnik, który pomaga w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi.

Podsumowanie

Dieta śródziemnomorska to wspaniały sposób odżywiania dla osób, które chcą powalczyć o swoje zdrowie i dłuższe życie. Zakłada ona jedzenie bardzo zróżnicowanych posiłków, złożonych z wartościowych produktów. Ponadto jest bardzo smaczna i stosując ją, nie grozi nam nuda. Biorąc pod uwagę, że chroni ona nasze zdrowie, w tym zdrowie serca, warto się zastanowić nad zmianą odżywiania.