Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Dieta śródziemnomorska najlepsza dla zdrowia i serca

Dieta śródziemnomorska najlepsza dla zdrowia i serca
Słowo "dieta" kojarzy się z czymś trudnym, z głodem, brakiem energii i wyrzeczeniami. Wiele modnych diet, o których możemy poczytać w czasopismach, obiecuje schudnięcie w krótkim przedziale czasowym. Niestety coś za coś... Skoro coś ma zadziałać szybko, to takie diety z pewnością są bardzo ubogie w energię oraz makroskładniki. Sprawiają one, że człowiek szybko się zniechęca, ponieważ ciągle czuje głód, brak energii, co w konsekwencji prowadzi do frustracji.

Istnieje jednak sposób odżywiania (bo właśnie tak powinniśmy zdefiniować słowo dieta), który oferuje różnorodność, smak i jest naturalnie bogaty w składniki odżywcze. Jest to dieta śródziemnomorska. Osoby ją stosujące cieszą się wyjątkowym zdrowiem i długowiecznością.

Co to jest dieta śródziemnomorska?

Poznaj szczegóły: dieta śródziemnomorska

Ten zróżnicowany styl jedzenia wywodzący się z wybrzeża Morza Śródziemnego, kładzie nacisk na warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, orzechy, rośliny strączkowe, ryby i owoce morza. Jest też bogata w zdrowe tłuszcze jednonienasycone, takie jak oliwa z oliwek, awokado i niektóre orzechy (np. orzechy makadamia).

Osoby stosujące dietę śródziemnomorską bardzo umiarkowanie spożywają alkohol i jeśli już, to jest to zwykle czerwone wino. Ograniczają do minimum przetworzoną żywność oraz cukier, a to także ma wpływ na nasze zdrowie.

Dieta śródziemnomorska a miażdżyca

Korzyści dla zdrowia serca wynikające z diety śródziemnomorskiej

Jednym z powodów, dla których ludzie stosujący dietę śródziemnomorską jest jej pozytywny wpływ na zdrowie serca. Może ona zmniejszyć ryzyko miażdżycy - najczęstszej przyczyny chorób sercowo-naczyniowych i zawału serca.

W przeszłości kardiolodzy promowali dietę niskotłuszczową, ale dieta śródziemnomorska, pomimo wyższej zawartości tłuszczu, może być lepszym wyborem dla zdrowia serca. Rodzaj tłuszczu ma znaczenie i nie każdy jest szkodliwy dla serca.

Dieta śródziemnomorska jest bogata w długołańcuchowe kwasy omega-3 (tłuszcz związany z mniejszym ryzykiem zawału serca). Ponadto tłuszcz jednonienasycony, tłuszcz zdrowy dla serca, ma korzystny wpływ na lipidy we krwi. W przeciwieństwie do tego, diety niskotłuszczowe często zawierają więcej cukru i wypełniaczy bogatych w węglowodany.

Dieta śródziemnomorska a stany zapalne

Śródziemnomorski plan żywieniowy zmniejsza również inne markery związane z wyższym ryzykiem problemów układu sercowo-naczyniowego, w tym ciśnienie krwi i markery stanu zapalnego. Zapalenie przyczynia się do chorób układu krążenia, uszkadzając wewnętrzne ściany naczyń krwionośnych. Uszkodzenie ściany wewnętrznej zwiększa ryzyko powstania skrzepu i wywołania zawału serca lub udaru. Stany zapalne mogą także sprzyjać rozwojowi miażdżycy.

Śródziemnomorski plan żywieniowy może również obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 to rosnąca epidemia w krajach zachodnich. Jest szkodliwa dla każdego narządu w organizmie, a także zwiększa ryzyko chorób układu krążenia. W rzeczywistości prawie połowa diabetyków umiera z powodu chorób serca.

W jaki sposób dieta śródziemnomorska może przynieść korzyści? Dieta śródziemnomorska obfitująca w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i orzechy, jest bogata w błonnik, który pomaga w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi.

Podsumowanie

Dieta śródziemnomorska to wspaniały sposób odżywiania dla osób, które chcą powalczyć o swoje zdrowie i dłuższe życie. Zakłada ona jedzenie bardzo zróżnicowanych posiłków, złożonych z wartościowych produktów. Ponadto jest bardzo smaczna i stosując ją, nie grozi nam nuda. Biorąc pod uwagę, że chroni ona nasze zdrowie, w tym zdrowie serca, warto się zastanowić nad zmianą odżywiania.