Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego na diecie odchudzającej warto pić sok pomidorowy?

Dlaczego na diecie odchudzającej warto pić sok pomidorowy?
Pomidory są niskokaloryczne i zdrowe, są źródłem witaminy C i likopenu. Likopen jest barwnikiem roślinnym, z grupy karotenoidów podobnie jak np. α- i β-karoten, β-kryptoksantyna, luteina i zeaksantyna. Jest znany jako substancja fitochemiczna, która chroni przed chorobami metabolicznymi. Występuje w czerwonych owocach i warzywach, głównie w pomidorach. A czy sok pomidorowy daje jakieś korzyści dla osób będących na diecie redukcyjnej?

Badanie naukowe

Badanie to miało na celu wykazanie wpływu spożywania soku pomidorowego na wskaźniki związane ze zdrowiem metabolicznym i profilami adipokin u ogólnie zdrowych osób. Zrekrutowano łącznie 30 młodych kobiet (w wieku od 20 do 30 lat) o wskaźniku masy ciała (BMI) ≥ 20, z których 25 ukończyło całe badanie.

Panie kontynuowały normalną dietę i ćwiczenia, ale otrzymywały 280 ml soku pomidorowego (zawierającego 32,5 mg likopenu) dziennie przez 2 miesiące. Porównano wskaźniki metaboliczne, w tym dane antropometryczne i stężenie glukozy, lipidów, adipokin, likopenu i przeciwutleniaczy w surowicy przed i po interwencji.

Wyniki badania

Suplementacja diety sokiem pomidorowym znacząco zmniejszyła masę ciała, ilość tkanki tłuszczowej, obwód talii, BMI i stężenie cholesterolu, jednocześnie znacznie zwiększając poziom adiponektyny, triglicerydów i likopenu w surowicy.

Adiponektyna wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwcukrzycowe i przeciwzapalne. Spadek stężenia wspomnianego związku powiązano ze zwiększonym ryzykiem rozwoju zespołu metabolicznego, chorób sercowo-naczyniowych, miażdżycy i cukrzycy typu 2 oraz większą podatnością na urazy naczyniowe.

Wnioski z badania

Wyniki eksperymentu pokazują, że codzienna suplementacja diety sokiem pomidorowym zmniejsza obwód talii, a także poziom cholesterolu w surowicy i poziom zapalnych adipokin u młodych zdrowych kobiet i że te efekty nie są związane ze zmianami tkanki tłuszczowej.

Komentarz do badania

Martwi mnie tu wzrost stężenia triglicerydów, jednak nie mogło być ono znaczące, bo inaczej odnotowuje się przyrost tkanki tłuszczowej w ustroju, a tu widoczny był spadek otłuszczenia. Sok pomidorowy miał korzystny wpływ na redukcję otłuszczenia i stężenia cholesterolu, więc można go zalecać jako profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy itd.

Źródła: Yu-Fen LiPh.D. Tomato juice supplementation in young women reduces inflammatory adipokine levels independently of body fat reduction https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900714005024

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie