Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak w prosty sposób poprawić pamięć?

Jak w prosty sposób poprawić pamięć?
Problemy z zapamiętywaniem informacji, dotyczą nie tylko osób starszych. Jak powszechnie wiadomo pamięć, podobnie jak mięśnie można ćwiczyć i doskonalić. Mało kto jednak wie, iż proces zapamiętywania można usprawnić, zwracając szczególną uwagę na jakość i rodzaj spożywanej żywności oraz prowadząc odpowiedni tryb życia. Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się cenne w kontekście pracy nad doskonaleniem pamięci oraz w profilaktyce występowania problemów z zapamiętywaniem.

Unikaj kwasów tłuszczowych trans

O kwasach tłuszczowych trans, używanych do produkcji słodyczy i wyrobów cukierniczych, a także obecnych w produktach głęboko smażonych i daniach typu fast food,  powszechnie wiadomo, że niekorzystnie wpływają na kondycję układu krążenia, zwiększając ryzyko występowania poważnych dolegliwości. Nie jest również tajemnicą, iż dieta bogata w te kwasy tłuszczowe sprzyja agresywnemu zachowaniu a także zwiększa prawdopodobieństwo występowania epizodów depresyjnych oraz negatywnie wpływa na nastrój i samopoczucie. Najnowsze doniesienia ze świata nauki, wskazują również na istotną zależność pomiędzy zwiększonym spożyciem kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans, a pogorszeniem pamięci. Naukowcy uważają, iż dzieje się tak, ponieważ nadmiar kwasów tłuszczowych trans w diecie nasila negatywne skutki działania stresu oksydacyjnego na komórki nerwowe.

Pij kawę

Kawa, będąca źródłem kofeiny,  niegdyś wyklinana i obwiniana za szkodliwy wpływ na zdrowie, wraca do łask jako napój o wielu pozytywnych właściwościach. Co prawda, od lat mocna kawa to towarzysz wielu nocnych posiedzeń, ukierunkowanych na „żmudne” przyswajanie wiedzy, jednak przez większość osób napój ten postrzegany bywa wyłącznie jako pobudzacz – czyli środek zapobiegający zmęczeniu i zaśnięciu nad książkami. W świetle najnowszych doniesień, potencjał kofeiny w kwestii zapamiętywania może być znacznie większy. Wyniki badań opublikowanych w styczniu 2014 roku na łamach czasopisma Nature Neuroscience wskazują, iż osoby przyjmujące kofeinę po zakończeniu testu wymagającego przyswojenia sporej ilości informacji i szczegółów, zapamiętywały znacznie więcej niż osoby otrzymujące placebo. Optymalna dawka tej substancji pozwalająca usprawnić działanie mechanizmów odpowiadających za pamięć długotrwałą wynosi 200 mg – przy dawkach zwiększonych do 300 mg nie zaobserwowano lepszych efektów związanych z zapamiętywaniem. Jak więc widać, kawa wypita po solidnym przyswajaniu wiedzy ( a nie przed) może sprawić, iż znacznie więcej informacji pozostanie w pamięci.

Bądź aktywny fizycznie!

Wysiłek fizyczny uważany jest za jedną z najbardziej korzystnych i opłacalnych form terapii, mających na celu poprawę pamięci oraz utrzymanie umysłu w dobrej kondycji.  Naukowcy podkreślają, iż szczególne znaczenie w zapobieganiu problemom z zapamiętywaniem posiada wysiłek o charakterze aerobowym. Beneficjentami korzystnego wpływu aktywności fizycznej są ludzie w każdym wieku – zarówno dzieci, u których ruch pozytywnie wpływa na procesy zapamiętywania i uczenia, jak również osoby starsze, u których problemy z pamięcią są konsekwencją starzenie się mózgu.

Podsumowanie

Sposób odżywiania oraz tryb życia mogą wpływać na jakość procesów związanych z zapamiętywaniem informacji. Aby zwiększyć wydajność pamięci warto między innymi zrezygnować z pokarmów będących źródłem kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans oraz uwzględnić regularną aktywność fizyczną do tygodniowego rozkładu zajęć. Pomocna w zapamiętywaniu informacji okazuje się być także kofeina.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie