Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kolorowe warzywa i owoce - które z nich są najzdrowsze?

Kolorowe warzywa i owoce - które z nich są najzdrowsze?
Latem nasza dieta jest lżejsza, zdrowsza i smaczniejsza. W sezonie letnim mamy największy wybór owoców i warzyw, które w tym czasie są wyjątkowo pyszne i najbardziej kolorowe! W tym artykule dowiesz się, skąd biorą się różne kolory owoców i warzyw oraz które z nich są najzdrowsze!

Fitochemikalia

Fitochemikalia to naturalnie substancje, które możemy znaleźć w żywności pochodzenia roślinnego.
Owoce i warzywa uzyskują swój atrakcyjny, kolorowy wygląd i zapach właśnie dzięki fitochemikaliom, które poza pięknym kolorem napełniają je także zdrowymi związkami. Te najbardziej kolorowe są najzdrowsze i najbogatsze pod względem witamin, przeciwutleniaczy i błonnika.

Fotochemikalia w owocach i warzywach pochodzą z trzech głównych typów pigmentów:

  • karotenoidów - kolor pomarańczowy i żółty;
  • flawonoidów - kolor niebieski, czerwony i kremowy;
  • chlorofilu - kolor zielony.

Jedz kolorowo na zdrowie!

Mnóstwo badań potwierdza, że jedzenie warzyw i owoców niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych dla ciała i umysłu. Każdego dnia powinniśmy wypełniać naszą dietę warzywami i owocami. Warto pamiętać, że różne kolory warzyw i owoców mają różne korzyści zdrowotne i to, po które z nich sięgamy, jest istotne.

  • Czerwone - są bogate w witaminę C, witaminę A, potas i przeciwutleniacze.
  • Żółto-pomarańczowe - bogate w witaminę C, witaminę A i potas, dodatkowo wzmacniają układ odpornościowy i poprawiają wzrok.
  • Białe - są dobre dla serca oraz pomagają kontrolować poziom cholesterolu.
  • Zielone - bogate w potas i witaminę K, przeciwutleniacze i błonnik. Wspomagają zdrowie kości i zębów oraz dobrze wpływają na wzrok.
  • Niebiesko-fioletowe - dbają o zdrowie układu moczowego i usprawniają pamięć.

Wraz z tak ogromną różnorodnością kolorowych warzyw i owoców z powodzeniem możemy uniknąć nudy w diecie. Odstaw słodkie, przetworzone przekąski i zastąp je soczystymi, słodkimi owocami. Pozwoli to nie tylko utrzymać zgrabniejszą sylwetkę, ale przede wszystkim zadbać o zdrowie!

Źródła: https://healthyeating.sfgate.com/colors-vegetables-nutrients-2311.html

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie