Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Lepiej być (za) grubym czy (za) chudym?

Lepiej być (za) grubym czy (za) chudym?
Niejednokrotnie byłam świadkiem rozmów, debat traktujących o problemie podjętym w temacie. Czy rzeczywiście nadwaga jest taka szkodliwa dla zdrowia? Przecież ludzie z bagażem dodatkowych kilogramów jedzą więcej, czyli można by przyjąć, że ich dieta jest bogatsza w składniki odżywcze, nie są wiecznie głodni, więc weselsi… Czy też może lepiej być chudym? Brak obciążenia stawów, smukły wygląd, możliwość zakupienia ubrań, w których nie wygląda się jak w worku.

Zalety obu stanów z pewnością można by mnożyć ,zwłaszcza w sytuacji, gdy jeden z nich szczególnie kogoś pociąga lub też pała niechęcią do jakichkolwiek zmian w swoim wyglądzie, jednak należy także wiedzieć, że obie strony – nadmierna masa i zamiłowanie do skrajnie „zredukowanej” sylwetki – mają swoje wady i niosą za sobą szereg ściśle określonych konsekwencji.

Problemy związane z nadwagą/otyłością

Wysoki poziom tkanki tłuszczowej sprzyja pojawianiu się wielu schorzeń i dolegliwości, do których z pewnością zaliczyć można:

  • Cukrzycę
  • Chorobę wieńcową
  • Problemy problemów ciśnieniem krwi
  • Nadmierne obciążenie stawów/problemy z poruszaniem się
  • Zaburzenia płodności/miesiączkowania
  • Problem ze snem

Warto jednak podkreślić, że delikatne „zaokrąglenie”, czyli bycie w dolnej granicy nadwagi – przy założeniu, że dana osoba nie cierpi już na jakieś schorzenia metaboliczne, nie wiążę się z większym zagrożeniem zdrowia i życia, niż u osób, u których kalkulatory pokazują zmieszczenie się w skali prawidłowego BMI. Jak pokazują wyniki badań nie zawsze wyższy poziom BF wiąże się z chorobami serca czy też zwiększonym poziomem cholesterolu lub nadciśnieniem.

Problemy zdrowotne dotykające chudych

Choć osoby z zaniżoną wagą ciała częściej określane są mianem zdrowych niż osoby „puszyste”, to wbrew pozorom sytuacja wcale nie jest taka jednoznaczna. Niedowaga w znaczący sposób wpływa na:

  • Osłabienie funkcji odpornościowych organizmu
  • Problemy z płodnością/zaburzenia miesiączkowania
  • Problemy z układem kostnym (kruchość, łamliwość), osteoporozę
  • Niedokrwistość
  • Znaczne niedobory substancji odżywczych – zmęczenie, brak energii

Osoby chude zakładają także, że fakt, iż mieszczą się w ubranie w rozmiarze 34 pozwala im bezkarnie konsumować produkt wątpliwej jakości, ubogie w wartości odżywcze. Nieracjonalne odżywianie sprawia, że ciało jest niedożywione, co sprzyja powstawaniu problemów z cukrzycą czy też podwyższonych cholesterolem.

Wnioski?

Nasuwają się same. Ani nadwaga, ani niedowaga nie służą zdrowiu i mogą niekorzystnie na nie wpłynąć. Ważniejsze jednak, niż patrzenie na cyferki na wadze, jest skupienie się na prowadzeniu prozdrowotnego trybu życia. Zdroworozsądkowy wybór żywności, regularna – odpowiednio dobrana – aktywność fizyczna z pewnością przyczynią się i do poprawy sylwetki, jak i w znacznym stopniu do funkcjonowania organizmu jako całości.

Oczywistością jest, że popadanie w skrajności nigdy korzystne nie będzie, że najważniejszy jest złoty środek. Ani dążenie do nazbyt otłuszczonej sylwetki, ani też branie sobie za cel życia osiągnięcia ciała modelki – wieszaka nie wpłynie korzystnie na funkcjonowanie organizmu.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę