Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Odżywianie a słuch

Odżywianie a słuch
Wydawać by się mogło, że nie może być żadnych zależności pomiędzy odżywianiem a zdolnością słyszenia – w każdym razie mało kto się nad takimi powiązaniami zastanawia. Tymczasem istnieją również inne poza ekspozycją na hałas i niektórymi chorobami czynniki ryzyka pogorszenia słuchu. Należą tutaj między innymi:

Dieta bogata w węglowodany o wysokim IG

Powszechnie wiadomo, iż wysoka glikemia popsiłkowa przyczynia się do utraty słuchu. Potwierdzili to australijscy naukowcy, którzy przebadali około 3 tysięcy osób w wieku  50 lat. Okazało się, iż u ludzi, których dieta obfituje  w słodycze, słodzone napoje i …..  ryzyko powstania ubytków słuchu w jest zdecydowanie większe.  Dlatego jeżeli cenisz sobie swój słuch, zminimalizuj lub wyeliminuj zupełnie ze swojego jadłospisu wszelkie dosładzane produkty.

Zbyt niska podaż kwasów tłuszczowych

Faktem jest, iż w naszym klimacie zbyt rzadko dostarczamy pokarmów będących źródłem kwasów tłuszczowych Tymczasem amerykańscy naukowcy wykazali, że u osób spożywających minimum 2 razy w tygodniu tłuste ryby morskie, znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia utraty słuchu w późniejszym wieku, w porównaniu z osobami, które ryby spożywają rzadziej niż raz w tygodniu.   Tak więc profilaktyka słuchu, to kolejny dobry powód, aby włączyć do swojego jadłospisu ryby morskie.

Niedobory kwasu foliowego i B12

Okazuje się, iż bardzo często uszkodzenia słuchu w wieku podeszłym są konsekwencją niedoboru tych dwóch składników odżywczych w codziennej diecie, co potwierdzili  naukowcy holenderscy jak również amerykańscy. U osób, które przebadano zaobserwowano istotny związek pomiędzy obniżoną zawartością kwasu foliowego i B12 a ryzykiem wystąpienia uszkodzeń słuchu.

Niedobory D 

Udowodniono już niejednokrotnie, iż w szczególnych przypadkach unikanie w codziennym jadłospisie źródeł D oraz niezbyt częsta ekspozycja odsłoniętego ciała na działanie promieni słonecznych może skutkować pogorszeniem słuchu. 

Podsumowanie

Sposób odżywiania w sposób istotny wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Znaczny udział w diecie wysokoglikemicznej żywności, a także niedostateczna podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu foliowego, witaminy B12 oraz witaminy D może okazać się w dłuższej perspektywie niekorzystne dla słuchu. 

Źródła: Wydawać by się mogło, że nie może być żadnych zależności pomiędzy odżywianiem a zdolnością słyszenia – w każdym razie mało kto się nad takimi powiązaniami zastanawia. Tymczasem istnieją również inne poza ekspozycją na hałas i niektórymi chorobami czynniki ryzyka pogorszenia słuchu. Należą tutaj między innymi:

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie