Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

W jaki sposób regularna konsumpcja owoców wspomagać może odchudzanie?

W jaki sposób regularna konsumpcja owoców wspomagać może odchudzanie?
Ze spożywaniem owoców w trakcie odchudzania wiąże się wiele kontrowersji. Zazwyczaj obawiamy się po nie sięgać, gdyż jak wiadomo – zawierają „złe” cukry proste takie jak sacharoza, glukoza i fruktoza. Tymczasem fakty są takie, że umiejętna konsumpcja owoców może okazać się niezwykle pomocna w walce ze zbędną tkanką tłuszczową. Jak to możliwe?

Słodkie, sycące, ale nie takie kaloryczne jak nam się wydają…

Owoce, chociaż zazwyczaj charakteryzują się niezwykle przez nas lubianym,  słodkim smakiem, tak naprawdę wcale nie są tak zasobne w cukry, jak można byłoby się spodziewać. Tymczasem węglowodany stanowią przeważnie około 8 – 12% masy owoców, przy czym pewna ich część to pokarmowe, czyli – nietrawiony przez nas błonnik. Tak więc nawet zjadając pół kilograma mandarynek dostarczymy zaledwie 50g węglowodanów strawnych i mniej więcej 200 – 220kcal. Tymczasem mało kto siada i zjada taką ilość tych owoców ograniczając się co najwyżej do 2 – 3 sztuk (czyli około 120 – 160g, co daje niespełna 15g cukrów i góra 60kcal). Dla porównania w stugramowym woreczku brązowego ryżu zawarte jest ponad 70g węglowodanów, a także pewne ilość białka i drobna – tłuszczu, co razem daje ponad 320kcal.

Tak więc owoce charakteryzują się stosunkowo niską gęstością energetyczną, dzięki czemu sięgając po nie w „kryzysowym momencie” możemy zaspokoić ochotę na „coś słodkiego”, nie przekraczając istotnie ustalonego bilansu energetycznego. Owoce stanowią więc znakomitą alternatywę dla słodyczy i konwencjonalnych deserów i jest to jeden z głównych powodów, dla których warto umieścić pewną ich ilość w odchudzającej diecie.

Zawierają składniki o działaniu odchudzającym

Oprócz relatywnie niskiej wartości energetycznej owoce posiadają jeszcze inną ważną zaletę – dostarczają związków, które wspomagać mogą odchudzanie. Jednym z takich składników jest wspomniany wcześniej błonnik pokarmowy, który wykazuje zdolność do obniżania poposiłkowej glikemii i  zmniejszania uczucia głodu. To jednak nie wszystko!  W owocach obecne są także związki zaliczane do flawonoidów, które oprócz tego, że wykazują właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne są w stanie także wpływać na przebieg niektórych reakcji biochemicznych powiązanych z procesami uwalniania energii. Szczególnie zasobne w te substancje są owoce cytrusowe, a zwłaszcza – grejpfruty, w przypadku których wykazano, że regularna konsumpcja wyraźnie przyspiesza redukcję nadmiernej masy ciała.  Substancje o podobnym działaniu obecne są także w owocach jagodowych, a także w śliwkach, brzoskwiniach, morelach, nektarynkach i wielu innych.

Regularna konsumpcja owoców pozwala wzbogacić dietę w składniki przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Warto wiedzieć, że działanie niektórych związków okazało się na tyle interesujące, że stały się one składnikami suplementów diety wspomagających odchudzanie. Coraz wiecej środków tego typu dostępnych na rynku zawiera ekstrakty z gorzkiej i czerwonej pomarańczy, z grejpfrutów i cytryn.

Kilka słów na zakończenie

To, że owoce posiadają szereg walorów, które sprawiają, że stanowią cenne uzupełnienie odchudzającej diety, nie oznacza, że poprzez nieumiejętne ich spożycie nie można zrobić sobie krzywdy. Przede wszystkim należy pamiętać, że z konsumpcją owoców - podobnie jak z wieloma innymi kwestiami – trzeba umieć zachować umiar. Owoce nie powinny stanowić podstawy, a jedynie dodatek do codziennego menu. Warto też pamiętać, że nie wszystkie owoce są równie dobrym wyborem gdy zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej. Zdecydowanie najlepszą opcja są owoce jagodowe (mrożone lub świeże), a także owoce cytrusowe, a zwłaszcza – wspomniane już grejpfruty. Ostrożność należy zachować względem bananów, winogron i oczywiście owoców suszonych. Bezwzględnie należy pamiętać, że owocowe imitacje takie jak dżemy, soki, musy i jogurty owocowe nie mają nic wspólnego z opracowanym tutaj tematem – są to po prostu słodycze w czystej postaci o owocowym aromacie.