Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wypoczynek w górach – po pierwsze: bezpieczeństwo!

Wypoczynek w górach – po pierwsze: bezpieczeństwo!
Malownicze widoki, spokój, cisza, poczucie wolności… Do tego dodajmy wyśmienite wprost warunki do wakacyjnych turystyczno-rekreacyjnych wojaży i otrzymujemy idealne miejsce do spędzenia aktywnego letniego wypoczynku. Nie należy jednak zapominać, że „z górami żartów nie ma” – tyle samo w nich piękna, ile dzikiej natury i zmienności. Dlatego do każdej wyprawy, biorąc pod uwagę wiele zmiennych, należy się odpowiednio przygotować.

Realnie oceń możliwości swoje i osób, z którymi wychodzisz na szlak

Wybierając się w góry należy dostosować trasę (stopień jej trudności oraz długość) do stopnia zaawansowania, kondycji, wieku najsłabszej osoby w grupie. W przypadku, gdy wszystkie persony dysponują bardzo dobrą formą fizyczną, lecz posiadają zerowe doświadczenie, również nie należy szarżować i rozpocząć przygodę z wędrówkami po górach od najprostszych, bezpiecznych dla osób początkujących tras.

Może się okazać, że sprawność i kondycja zdadzą się na nic, gdy nagle odezwie się np. paraliżujący lęk wysokości.

Nigdy nie należy dopuszczać do rozdzielenia się grupy, zwłaszcza nieznającej terenu i nieposiadającej obycia w terenach górskich.

Tempo przemarszu powinno być dopasowane do wszystkich uczestników wyprawy i dawać możliwość podziwiania górskich krajobrazów.

Zachowaj bezpieczeństwo – poruszaj się tylko wyznaczonymi do tego szlakami!

Przygotuj się na zmiany pogody

Wychodząc na szlak nie sugeruj się faktem, że akurat w tym momencie jest piękna, słoneczna pogoda, gdyż warunki atmosferyczne w górach – niczym kobieta – zmiennymi są i należy przygotować się na najgorsze możliwości.

Koniecznie załóż mocne, wygodne, dobrze trzymające kostkę obuwie,  zaopatrz się w  ciepłą odzież na wypadek zimna i wiatru oraz okrycie przeciwdeszczowe. Czapka, szalik i rękawiczki spakowane do plecaka mogą się przydać nawet latem. Do zestawu obowiązkowego dołóż prowiant, latarkę, apteczkę i zapałki.

Wychodzenie nawet w te najprostsze, najbardziej uczęszczane trasy w klapkach, i co się również zdarza w przypadku pań, na szpilkach nie można uznać za wysoce przemyślane i rozsądne postępowanie.

Jeżeli trasa okaże się zbyt trudna, przez co niebezpieczna lub też w przypadku nagłej zmiany pogody, wtedy słuchaj głosu rozsądku: zawróć. Nie narażaj na uszczerbek zdrowia, a być może i życia  W przypadku, gdy dojdzie do wypadku zachowaj spokój i wezwij pomoc. Zaopiekuj się osobą poszkodowaną, jeśli masz możliwość udziel jej pierwszej pomocy.

Nie improwizuj, przygotuj plan wyprawy

Wychodząc w góry opracuj dokładny plan wycieczki. Korzystaj ze wszelkich możliwych źródeł informacyjnych: map, Internetu, informacji uzyskanych od przewodników górskich czy też miejscowej ludności. Zapoznaj się z oznaczeniami umieszczanymi na szlakach oraz obowiązkowo„wbij” na listę kontaktów w telefonie komórkowym dwie dodatkowe pozycje:
 

  • Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe - 601 100 300

  • numer alarmowy – 985

Pamiętaj o naładowaniu komórki przed wyjściem w trasę. Dodatkowo przed wyjściem na szlak pozostaw informacje np. w schronisku, kwaterze, czy też u znajomych osób o miejscu, do którego się wybierasz i przewidywanej godzinie powrotu. W przypadku, gdy zmianie ulegnie przebieg trasy, niezwłocznie poinformuj o tym odpowiednie osoby.

Na wyprawy ruszaj jak najwcześniej i planuj trasę tak, by zdążyć z powrotem przed zmierzchem. Zaplanuj opcję alternatywną na wypadek, gdybyś nie zdążył wrócić. Zorientuj się, gdzie dokładnie na trasie znajdują się schroniska, domostwa, leśniczówki - w sytuacji kryzysowej będzie to wiedza na wagę złota.

O tym również należy pamiętać:
 

  • Zachowuj się cicho i spokojnie. Nie płosz i nie dokarmiaj dzikich zwierząt.

  • W dobrym tonie jest witanie/pozdrawianie się z osobami spotkanymi na szlaku. „Dzień dobry” czy też „cześć” wystarczą – nikt nie oczekuje nawiązywania bliższych kontaktów.

  • Dbaj o bezpieczeństwo własne i innych. Nie biegaj, zwracaj uwagę na osoby idące za tobą – staraj się nie strącać kamieni pod ich nogi, nie „tarasuj” przejść.

W artykule mówimy o: Zdrowie