Platany – warzywne banany

Platany nazywane również plantanami lub bananami warzywnymi to warzywo przypominające, na pierwszy rzut oka, banany. W Polsce nie jest ono popularne. Postanowiłam napisać o nich kilka słów, bowiem pojawiły się w ostatnim miesiącu w jednej z sieci znanych marketów.

Przeczytaj koniecznie:

Diety okiem dietetyka: Dieta bananowa

Platany i banany to z punktu widzenia botanicznego ta sama rodzina. Platany są jednak nieco większe i mają intensywną zieloną barwę. Platany to warzywo, w przeciwieństwie do bananów, które należą do owoców. Najczęściej spożywa się je po obróbce cieplnej. Smażone, pieczone lub gotowane.

Platan może być w zasadzie traktowany zarówno jako warzywo, jak i owoc. W zależności od tego, w jakiej formie aktualnie się znajduje.

Platan w zależności od tego, jak bardzo jest dojrzały, może być zielony, żółty lub „czarny”.

Platan zielony jest zupełnie niesłodki, przypomina nieco ziemniaka, gdyż zawiera dużo skrobi. W tej formie nadaje się do robienia placków, czipsów, krakersów. Po pewnym czasie, zależnie od temperatury i wilgotności powietrza, zielony platan zaczyna żółknąć, a następnie czernieć.

Platan żółty zawiera mniej skrobi i więcej cukrów prostych niż platan zielony. W tej formie świetnie sprawdzi się jako dodatek do słodkich naleśników czy ciast.

Platan czarny jest bardzo słodki i bardzo miękki. Jego czarna barwa, nie oznacza, że jest zepsuty. W tej formie platan najlepiej sprawdzi się do przygotowania deserów, słodkich kremów, czy lodów.

Platany dostarczają witaminy C, A, B6 oraz magnezu i potasu.

Platany najczęściej smaży się w głębokim tłuszczu. Można je przyrządzić na oleju kokosowym.

Możemy przygotować cynamonowe platany panierowane w tapioce lub mące kokosowej, smażone na oleju kokosowy. W tym celu platana, najlepiej żółtego lub powoli czerniejącego, obieramy ze skóry (jest to nieco trudniejsze niż w przypadku bananów) i kroimy na 0,5cm plastry. Następnie obtaczamy w mące i smażymy. Po przełożeniu na talerz posypujemy cynamonem.

Z platanów można przygotować również chipsy lub frytki. Do przygotowania chipsów najlepiej użyć zielonych platanów. Pokroić na cieńsze plasterki, smażyć na oleju kokosowym do uzyskania złocistej barwy. Gotowe posypać solą.

Platany mogą stanowić również bazę do przygotowania masy na gofry czy placuszki. Do takich przepisów sprawdzą się platany zielone lub żółte.

Dojrzałe, czarne platany można również usmażyć na oleju kokosowym ze świeżo wyciskanym sokiem z pomarańczy. W takiej postaci są słodkie i przypominają w smaku banany. Podczas gdy zielone zbliżone są bardziej do smaku ziemniaków.

Co istotne, platany mogą być spożywane przez osoby będące na protokole autoimmunologicznym.

Podsumowując, zachęcam do eksperymentów z tym rzadko jeszcze u nas spotykanym owoco-warzywem.