Makaron na diecie

Przez wielu uwielbiany i obecny w codziennych jadłospisach, przez innych wyklęty i obwiniany o wiele problemów zdrowotnych oraz problemy z masą i składem ciała. Trudno z niego zrezygnować, bo odpowiednio przygotowany smakuje naprawdę wybornie. Jak uporządkować informacje oraz newsy związane ze spożywaniem makronu i czy warto uwzględnić go w swoim menu, czy też lepiej definitywnie zrezygnować z makaronu i kojarzyć go wyłącznie z żywieniowymi grzechami, popełnianymi od czasu do czasu, mniej lub bardziej rozmyślnie…?

Przeczytaj koniecznie:

Ziemniaki w diecie odchudzającej

Makaron - to warto wiedzieć!

Żyjemy w czasach, gdy w dobrym tonie jest istnienie żywieniowego „wroga”, który stanowi przyczynę zarówno wszelkich problemów zdrowotnych, jak i tych związanych z wyglądem sylwetki. Makaron jest jednym z takich produktów żywnościowych, które zaliczane są do „złych” i „niezdrowych”. Po przeciwnej stronie „barykady” stają smakosze oraz wielbiciele kuchni i diety śródziemnomorskiej, która to ceniona jest na całym świecie ze względu na korzystny wpływ na zdrowie, a która w makaron jest dość zasobna. Warto po prostu wiedzieć,że makaron, podobnie jak wiele innych produktów żywnościowych, posiada nie tylko zalety, ale i wady.  Pomijając fakt czy zdecydujemy się na makaron bezglutenowy (np. z mąki kukurydzianej, ryżowy, gryczany), czy też tradycyjny z mąki pszennej (np. durum, pełnoziarnisty) albo każdy inny (np. owsiany, orkiszowy, etc.) trzeba mieć na uwadze jedną bardzo ważną rzecz – makaron jest produktem, który stosunkowo słabo syci i „łatwo wchodzi”. Z punktu widzenia osób redukujących zbędne tłuszczowe kilogramy z pewnością będzie to wada, zwłaszcza jeśli posiadają one rozregulowane mechanizmy kontroli łaknienia i istotne problemy z samokontrolą. Z kolei osoby budujące masę mięśniową, posiadające problemy ze zmieszczeniem odpowiedniej ilości kalorii – mogą sięgnąć po makaron. W kwestii wartości odżywczej nie wyróżniają się specjalnymi walorami, warto wiedzieć, iż oprócz energii, w zależności od rodzaju stanowić mogą źródło błonnika, witaminy B1, cynku, manganu, wapnia i innych.

Jak skomponować posiłek?

Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze swoje dobowe zapotrzebowanie kaloryczne, jak w każdym innym wypadku i skomponować posiłek tak, by zmieścił się w zaplanowanym bilansie. Mając na uwadze fakt, iż makaron nie jest specjalnie sycący, doradzałbym – szczególnie miłośnikom makaronu będącym na etapie redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej, aby wybierać takie jego rodzaje, które są źródłem błonnika, a także zestawiać go z produktami, które są dość sycące. Zatem, oprócz samych warzyw i sosu uwzględnić warto źródła pełnowartościowego białka – mięso, ryby. Pamiętać należy przy tym, aby makaron stanowił dodatek do potrawy a nie jego zasadniczą część. Dzięki temu posiłek będzie bardziej satysfakcjonujący, a my na dłużej okiełznamy swój apetyt. Uwieńczeniem naszego kulinarnego dzieła z makaronem, powinny być przyprawy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą zioła – świeże i suszone, zrezygnować warto natomiast z gotowych mieszanek przyprawowych, będących przede wszystkim źródłem soli.  Uwzględniając w menu dania z makaronem dobrze jest zachować ostrożność względem tłustych dodatków – tj. śmietana, oliwa, oleje, a także sery czy też bekon mogą sprawić, iż potrawę będzie można jeść bez końca, zwłaszcza jeśli zmniejszymy ilość protein.

Podsumowanie

Makaron, podobnie jak wiele innych obiegowo kontrowersyjnych produktów, może mieć swoje miejsce w zdrowym i odpowiednio zbilansowanym jadłospisie. Kluczem do sukcesu jest jednak umiar oraz odpowiednie jego zestawienie z innymi produktami. Osoby, które odchudzają się pamiętać powinny, że makaron jest produktem, którego stosunkowo łatwo jest zjeść duże ilości, a przynajmniej większe niż ma to miejsce w przypadku kasz czy ryżu.