Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak polubić dietę?

Jak polubić dietę?
Bycie „na diecie” nierozerwalnie kojarzy się z listą zakazów i nakazów i przyrównywane jest często do rodzaju samoumartwiania. Faktycznie, kiedy przeglądam jadłospisy zamieszczane na internetowych forach w celu weryfikacji przez osoby pracujące nad sylwetką dziwię się, że ktokolwiek jest w stanie wytrwać w ich założeniach dłużej niż 2 – 3 tygodnie. I praktyka pokazuje, że moje zdziwienie jest uzasadnione, niestety bowiem mało kto jest w stanie zdobyć się na poświecenie i jeść ryż z kurczakiem i brokułami dzień w dzień przez dłuższy czas. Żeby dieta przynosiła skutek powinna być przestrzegana, a żeby realizować w pełni jej założenia trzeba ją po prostu lubić. W jaki sposób tego dokonać?

Cel i motywacja

Jeśli chcemy cokolwiek zmienić w naszym dotychczasowym życiu, powinniśmy zadać sobie najpierw pytanie dlaczego chcemy to zrobić. Zmiana nawyków żywieniowych zazwyczaj w domyśle czemuś służy, możliwe że chcemy pozbyć się nadmiaru kilogramów, możliwe że pragniemy rozbudować muskulaturę, a może zależy nam na poprawie stanu zdrowia i samopoczucia. Uświadomienie sobie celu, który nam przyświeca sprawi, że chętniej zrezygnujemy z niewłaściwych przyzwyczajeń kulinarnych, stojących nam na drodze i otworzymy się na perspektywę zmiany. Istotne jest przy tym by zrozumieć, że działanie w tym kierunku nie jest przymusem, ale wynika z naszej woli, mówiąc wprost - chcemy zmienić swoje życie i chcemy inaczej się odżywiać. Z takim nastawieniem łatwiej nam będzie otworzyć się na nowe doznania związane z modyfikacją diety na taką, która umożliwi osiągnięcie celu.

Smakowitość posiłków

Nie ulega wątpliwości, że akt spożywania pokarmu to coś więcej niż tylko zaspokajanie fizjologicznej potrzeby organizmu, ale także źródło rozmaitych doznań smakowych, które są po prostu przyjemne. Pozbawianie się tej przyjemności poprzez spożywanie niesmacznych dań szybko prowadzi do frustracji, której rozładowaniem są „skoki w bok” na kebab, pizze lub hamburgera. Jeśli nasza dieta nie jest smaczna, to trudno będzie wytrwać w jej założeniach dłużej niż kilka czy kilkanaście dni. Komponując dietetyczny jadłospis należy się zastanowić jakie potrawy lubimy najbardziej i wyjść naprzeciw własnym upodobaniom, serwując bardziej przemyślane alternatywy. Pizza na razowym cieście z prawdziwą mozarellą zamiast seropodobnych wynalazków, z grillowanym kurczakiem zamiast wędliny będącej namiastką mięsa, z dodatkiem świeżych lub gotowanych warzyw, lekkim sosem czosnkowym na bazie jogurtu, to tylko jeden z wielu przykładów na to, jak można ulepszyć popularne, niedietetyczne danie.

Moje nowe ja

Zmieniając swoją dietę zmieniamy także swoje życie oraz to jak siebie postrzegamy i jak postrzegają nas inni. To dość skomplikowany i dwukierunkowy proces, który może być źródłem prawdziwej satysfakcji. Wielu moich klientów wprowadzając w zmiany w swoim menu i obserwując pierwsze tego skutki w postaci poprawy kondycji, samopoczucia i sylwetki zaczyna się zachowywać w inny sposób, nie wszyscy jednak umieją z tego czerpać pełnymi garściami.  Ważne jest by nie poskromić w sobie tego impetu, by nie pielęgnować wątpliwości, a już zwłaszcza nie budzić sentymentów za starym ja. Należy spokojnie dać się ponieść tej fali i nie oglądać się na odczuwalną niekiedy presję najbliższego otoczenie by wszystko pozostało w pozornej równowadze. Warto wręcz pogłębiać swój entuzjazm względem zdrowego trybu życia, a wręcz w niego inwestować kupując potrzebne akcesoria (urządzenie do gotowania na parze, blender do miksowania owoców, książki z dietetycznymi przepisami etc..) oraz nawiązywać nowe znajomości z osobami o podobnych zainteresowaniach. 

Podsumowanie

Modyfikacja nawyków żywieniowych przynieść może prawdziwe  efekty tylko wtedy, kiedy zamiast być sezonową dietą – będzie miała charakter trwały. By wprowadzić zmiany na stałe dietę należy jednak polubić, co często nie jest sprawą prostą. Wyznaczenie sobie realnego celu, odpowiednie nastawienie psychiczne, rozsądek, a także umiejętność przygotowywania wartościowych i zarazem smacznych posiłków mogą okazać się w tym zakresie bezcenne.