Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak się rozgrzać jesienią będąc na diecie?

Jak się rozgrzać jesienią będąc na diecie?
Okres jesieni i zimy to czas niższych temperatur i tym samym prawdziwa szkoła przetrwania dla zmarzluchów. Jest to również trudny okres dla tych, co są na diecie. Jeżeli stale się odchudzamy to w organizmie pojawiają się niedobory witamin i minerałów, niska podaż kalorii uniemożliwia organizmowi wytworzenie dostatecznej ilości energii do utrzymania prawidłowej temperatury ciała. Marzną stopy, dłonie, pojawia się uczucie wychłodzenia całego organizmu od wewnątrz.

Jak sobie radzić w tym okresie?

Nie wystarczy ciepło się ubierać, podkręcać ogrzewanie jeśli nasz organizm jest wychłodzony. Na ratunek przychodzą nam przyprawy, odpowiednio dobrane warzywa i inne produkty, które wspomogą ogrzewanie ciała od wewnątrz.

Po pierwsze, jedzmy posiłki na ciepło. O ile w okresie wiosenno-letnim chętnie sięgamy po kanapki, jogurty z owocami, sałatki, tak w momencie, gdy temperatura powietrza jest niższa warto postawić na posiłki na ciepło, które rozgrzeją organizm od środka. Większość z nas, dbających o formę i zdrowie wybiera opcję przygotowywania posiłków w domu i zabierania ich ze sobą w plastikowych pojemnikach. Jeżeli w miejscu, w którym przebywam jedyną opcją podgrzania ich jest mikrofala, pamiętajmy by przełożyć jedzenie najpierw na talerz. Pod wpływem temperatury nasilone jest przenikanie do żywności substancji chemicznych z pojemników, które mogą niekorzystnie wpłynąć na nasz organizm – wzrost ciśnienia, insulinooporność czy ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Po drugie, wykorzystajmy przyprawy działające rozgrzewająco. Należą do nich: kurkuma, pieprz, imbir, chili, papryka słodka i ostra, cynamon, goździki, szałwia, tymianek, czosnek, kmin rzymski, oregano, anyż, bazylia, kozieradka, oregano, gałka muszkatołowa.

Przyprawy te można dodać do zup, mięs i innych potraw. Dla zmarzluchów zupa będzie rewelacyjnym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli zrobimy ją z warzyw korzeniowych czy strączków, z których można zrobić gęstą, rozgrzewającą zupę krem. Dodatkowo mają one większą wartość energetyczną niż inne lekkie warzywa używane do tradycyjnych zup (np. kapusta, pomidory, ogórki) dlatego też są bardziej sycące i dłużej utrzymują wyższą temperaturę w organizmie.

Przykładów takich kremówek jest wiele, jest to jednak posiłek, z którym każdy sobie poradzi. Wystarczy wybrać kilka swoich ulubionych warzyw sezonowych, np. dynia, marchew, korzeń pietruszki, brokuł, ziemniaki i inne, ugotować do miękkości, a następnie zblendować, dodać przyprawy oraz np. łyżkę pestek dyni i gotowe. Proste, szybkie danie, a przynoszące wiele korzyści.

Po trzecie, pijmy rozgrzewające herbaty i napary. Zimna woda może nieszczególnie zachęcać nas do uzupełniania płynów, za to gorąca, aromatyczna herbata sprawi, że poczujemy się zdecydowanie lepiej.

Aby się rozgrzać wybierzmy herbaty z malin, lipy, czarnego bzu, jarzębiny, głogu, babki lancetowatej. Gdy dodamy do nich którąś z wyżej wymienionych przypraw (np. imbir, cynamon czy goździki), łyżkę miodu lub soku z malin, pigwy, uzyskamy pyszny, rozgrzewający napój, który dodatkowo wzmocni odporność.

W okresie chłodu trzeba się więcej ruszać – ćwiczyć, spacerować czy choćby sprzątać. Każda czynność sprawia, że krew w naszym ciele szybciej krąży, dotleniając i wprowadzając składniki odżywcze.

Sposobów na rozgrzanie się jest wiele, warto znaleźć metodę najlepszą dla siebie, a najlepiej połączyć odpowiednią dietę  z regularną aktywnością fizyczną.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę