Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nakarm swój mózg

Nakarm swój mózg
Dieta postrzegana jest zazwyczaj jako czynnik wpływający przede wszystkim na masę i skład ciała, stąd też jakościowy i ilościowy dobór pokarmów bywa często podporządkowywany pracy nad kompozycją sylwetki. Tymczasem warto pamiętać o tym, że sposób odżywiania wpływa nie tylko na kondycję fizyczną ale i psychiczną ludzkiego organizmu. Istnieją przesłanki by uważać, iż modyfikując codzienne menu możemy wpływać na nasze samopoczucie, a także na zdolność do koncentracji uwagi, zapamiętywania. Czym więc zatem „karmić mózg” by utrzymać go w nienagannej kondycji?

Po pierwsze – zacznij jeść ryby

O tym, że ryby jeść warto, mówi i pisze się wiele. Zazwyczaj jednak jako uzasadnienie podaje się pozytywny wpływ takich praktyk na kondycję układu krążenia. Tymczasem składniki zawarte w rybach morskich, zwłaszcza tych tłustych, takie jak kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 oraz witamina D, są niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu. Istnieją dowody na to, że odpowiednio wysoka ich konsumpcja zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji i poprawia funkcje kognitywne, co przekłada się na lepsze kojarzenie, zapamiętywanie oraz przetwarzanie danych. Mózgi osób regularnie spożywających ryby morskie funkcjonują sprawniej i starzeją się wolniej. Ryby należy jeść najlepiej dwa lub trzy razy w tygodniu.

Po drugie – jedz więcej warzyw

Regularna konsumpcja warzyw jest nieodłącznym elementem zdrowej diety. Co ciekawe jednak, dbałość o to by pojawiały się one w każdym z posiłków może mieć istotny wpływ na kondycję mózgu. Zależność ta jest szczególnie wyraźna w przypadku warzyw zasobnych w karotenoidy, takich jak chociażby… marchewka! Badania naukowe wskazują, iż wysoki poziom karotenoidów w obrębie układu nerwowego hamuje przebieg procesów neurodegeneracyjnych i spowalnia proces starzenia się mózgu, zmniejszając ryzyko rozwoju przypadłości takich jak choroba Alzheimera. Nie bez znaczenia jest też pozytywny wpływ warzyw na równowagę kwasowo-zasadową oraz obecność w nich związków takich jak magnez, potas i witamina C.

Po trzecie – nie bój się orzechów!

Na pierwszy rzut oka trudną do przeskoczenia wadą orzechów jest ich wysoka kaloryczność. W praktyce jednak okazuje się, że sugerowanie się tym aspektem (w trosce o nienaganną sylwetkę),  jest nieuzasadnione. Badania naukowe wskazują bowiem, że regularna konsumpcja orzechów zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości. To jednak nie wszystko, orzechy są źródłem, związków pozytywnie wpływających na pracę układu nerwowego. Szczególnie wartościowe w tym względzie okazują się orzechy włoskie, będące źródłem kwasu alfa-linolenowego należącego do rodziny omega 3, witaminy E (całego pakietu tokoferoli i tokotrienoli), choliny, witamin z grupy B oraz licznych przeciwutleniaczy, chroniących układ nerwowy przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników. Orzechy włoskie dostarczają również melatoniny czyli hormonu snu, stąd też warto ich dodatek uwzględnić w kolacji.

A na deser… gorzka czekolada!

Na temat pozytywnego wpływu czekolady na kondycję mózgu krążą już legendy. Chociaż wiele osób traktuje je z przymrużeniem oka, to tak naprawdę warto wiedzieć, że mają one pewne uzasadnienie. Flawanole zawarte w ziarnach kakaowca, poprawiają krążenie w obrębie tkanki nerwowej, usprawniają przewodzenie impulsów nerwowych oraz chronią przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych. Wszystkie te właściwości mają potwierdzenie w danych źródłowych w postaci wyników badań naukowych! Poza tym dodatkowo, obecny  w czekoladzie magnez pomaga zmniejszać  napięcie psychiczne. Należy mieć jednak na uwadze, że przedstawione tutaj walory posiada jedynie czekolada gorzka, i że są one tym silniejsze im większa jest w niej zawartość kakao. Czekolada mleczna natomiast nie ma takich właściwości…

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę