Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pięć powodów, przez które nie możesz poskromić apetytu

Pięć powodów, przez które nie możesz poskromić apetytu
Marzenia o idealnej sylwetce najczęściej przegrywają w starciu z trudnym do opanowania uczuciem głodu, które w wybranych przypadkach pojawia się już nawet kilkanaście minut po zakończeniu posiłku. „Ssanie” w żołądku powoduje znaczny dyskomfort, często też przyczynia się do nieplanowanych żywieniowych „skoków w bok”, w rezultacie doprowadzając do przyrostu tkanki tłuszczowej i poważnych frustracji. Jakie zatem są najczęstsze powody odczuwania permanentnego uczucia głodu i jak sobie z nim poradzić?

Jesz za mało!

Większość osób sądzi, iż głód jest po prostu „wpisany” w zdrowy jadłospis, zwłaszcza ten ukierunkowany na redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Jeżeli spożywasz dziennie wyłącznie warzywa, odtłuszczone jogurty i pijesz wody mineralne, to nic dziwnego, że odczuwasz głód. Zbyt daleko posunięte restrykcje kaloryczne wywołują dotkliwe uczucie głodu i najwłaściwszym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem jest uwzględnienie dodatkowych kalorii, pochodzących z wartościowych pokarmów, czyli takich które stanowią źródło ważnych dla zdrowia składników a nie tylko pustych kalorii.

W Twoim jadłospisie jest za dużo przetworzonej żywności!

Nawet jadłospis ukierunkowany na redukcję tkanki tłuszczowej, uwzględniający właściwie zaplanowany deficyt energetyczny można skomponować w ten sposób, aby poczucie głodu nie było dokuczliwe. Kwestią najistotniejszą jest właściwy dobór produktów żywnościowych. Opieranie menu na słodyczach i fast foodach znacznie utrudnia utrzymanie zaplanowanego pułapu energetycznego – tego typu żywność jest tak zaprojektowana, by potrzeba ich konsumpcji wzrastała z każdym kolejnym kęsem. Z kolei produkty nieprzetworzone, takie jak mięso, jaja, nieprzetworzony nabiał, ryby, świeże warzywa i owoce, orzechy, wartościowe źródła tłuszczu sycą na zdecydowanie dłużej przy niższej podaży energii, dostarczają cennych dla zdrowia składników i pomagają zwalczyć napady żarłoczności.

Posiłki, które spożywasz są niesatysfakcjonujące kulinarnie!

Zbyt duża ilość posiłków w jadłospisie znacznie utrudnia utrzymanie reżimu diety nie tylko ze względu na kwestie organizacyjne związane z gotowaniem i przygotowywaniem posiłków. Dodatkowo problemem mogą być zbyt małe porcje, których zjedzenie jest po prostu niesatysfakcjonujące. W tego typu sytuacjach lepiej jest zrezygnować z ośmiu czy dziewięciu drobnych przekąsek na rzecz 4-5 większych posiłków. Brak satysfakcji może również być wywoływany spożywaniem niesmacznych potraw – wówczas pomimo zaspokojenia głodu, pojawiają się „smaki” na coś bardziej atrakcyjnego pod względem kulinarnym… Warto zatem się postarać i spożywać potrawy, które nam smakują… Katowanie się jałowym i niesmacznym posiłkiem, to zbędne poświęcenie.

Spożywasz za mało białka!

Deficyt białka w jadłospisie to częsty powód występowania głodu w niedługim czasie po spożyciu posiłku. Proteiny posiadają ten istotny walor, iż sycą na długo – nie należy o tym zapominać przy planowaniu jadłospisu i poszczególnych posiłków! Bardzo korzystną opcją jest rozpoczęcie dnia od wysokobiałkowego śniadania – dzięki takiemu zabiegowi łatwiej będzie utrzymać apetyt w ryzach w ciągu całego dnia. W tym celu przesłodzone musli czy batoniki zbożowe zamień na przykład na jajecznicę z warzywami.

Masz za dużo wolnego czasu!

Okres wakacyjny, długie weekendy czy święta – to wtedy permanentny głód staje się zdecydowanie bardziej dokuczliwy. Brak typowych zajęć i nuda sprzyjają objadaniu się, dlatego mało konstruktywnej bezczynności- zwłaszcza przed telewizorem, najlepiej jest unikać. Jeżeli obserwujesz u siebie objaw sięgania po paczkę ciastek czy rozmyślania o ulubionych przekąskach, bo „nic lepszego nie masz akurat do roboty” to pomyśl o spacerze, posprzątaniu mieszkania albo rozmowie z bliską Ci osobą. Odwrócenie uwagi i zajęcie się czymś innym to prosty i skuteczny sposób na zmniejszenie apetytu i chęci na podjadanie pomiędzy posiłkami.

Podsumowanie

Odczuwanie ciągłego głodu to najczęstszy objaw błędnie zaplanowanego jadłospisu, niekompatybilnego z  potrzebami i możliwościami danego organizmu. Aby właściwie zdiagnozować przyczynę, należy przyjrzeć się wnikliwie swoim posiłkom, a także skonsultować się z lekarzem oraz dietetykiem. Trudności z opanowaniem głodu mogą przyczynić się do problemów z utrzymaniem należytej masy ciała, a także prowadzić do rozwoju poważnych dolegliwości zdrowotnych.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę