Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co każda kobieta wiedzieć powinna o kwasie foliowym

Co każda kobieta wiedzieć powinna o kwasie foliowym
Stosowanie preparatów zawierających kwas foliowy obecnie zaleca się wszystkim kobietom w wieku prokreacyjnym. Praktyka ta ma istotne znaczenie w profilaktyce wad rozwojowych układu nerwowego u przyszłych dzieci. Niestety większość pań włącza kwas foliowy do suplementacji dopiero gdy dowiaduje się, że jest w ciąży, a część – w ogólnie nie uzupełnia diety w ten ważny składnik pokarmowy.

Kwas foliowy zwany także witaminą B9 lub folacyną występuje naturalnie w pożywieniu pod postacią tzw. folianów. Po raz pierwszy ten rozpuszczalny w wodzie związek pozyskano z liściu szpinaku (z łac. folium – liść) w roku 1941, a po pięciu latach udało się go otrzymać w wyniku chemicznej syntezy. Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy w przypadku osób dorosłych waha się w przedziale 150 -200 µg, przy czym w okresie ciąży i po jej zakończeniu jest wyraźnie zwiększone. Zwłaszcza kobiety z ciążą mnogą mogą potrzebować znacznie więcej tej (ponad 1000 µg na dobę). Kobiety karmiące również muszą pamiętać o zwiększeniu podaży kwasu foliowego, a kobiety starające się o dziecko powinny zbadać poziom tego związku w surowicy (wartość prawidłowa to 3-11 ng/ml) i w razie potrzeby już zawczasu rozpocząć suplementację.

Oczywiście w celu zaspokojenia potrzeb organizmu nie należy bazować jedynie na suplementach, podstawą powinna być zrównoważona i urozmaicona dieta. Warto pamiętać, że znacznych ilości kwasu foliowego dostarczają pokarmy pochodzenia roślinnego, zwłaszcza nieprzetworzone termicznie. Szczególnie zasobne w ten związek są: zielone warzywa liściaste (np. szpinak), brokuły, kalafior, szparagi, fasola, wybrane cytrusy (pomarańcze), banany czy orzechy. Kwas foliowy zawierają także drożdże oraz pokarmy pochodzenia zwierzęcego, takie jak wątroba (nawet 600µg w 100g surowego produktu) czy jajka. Warto jednak pamiętać, że kwas foliowy źle znosi obróbkę termiczną i w potrawach gotowanych, pieczonych czy smażonych jest go stosunkowo mniej niż w surowych.

Niedobory folacyny występują zazwyczaj u kobiet nieprawidłowo się odżywiających oraz odchudzających się i intensywnie trenujących. Również palenie papierosów, regularne spożywanie alkoholu, a nawet zbyt częste korzystanie z solarium może doprowadzić do zmniejszenia poziomu tej w ustroju / zwiększenia zapotrzebowania. W niektórych przypadkach notuje się także upośledzenie wchłaniania folianów, sytuacja taka może mieć miejsce podczas stosowania wybranych farmaceutyków. W przypadku farmakoterapii warto porozmawiać z lekarzem lub farmaceutom na temat jej wpływu na wchłanianie tego związku czy jego wykorzystanie przez organizm. Przykładowo leki antykoncepcyjne mogą upośledzać absorpcję kwasu foliowego, tak więc kobiety starające się o dziecko po zakończeniu stosowania tych środków powinny włączyć suplement zawierający folacynę.

Konsekwencje niedoboru kwasu foliowego zarówno dla przyszłych mam jak i ich potomstwa mogą być tragiczne w skutkach doprowadzając do poważnych wad rozwojowych dziecka oraz chorób takich jak miażdżyca czy nowotwory w przypadku osób dorosłych. Niedostatecznej podaży folianów zazwyczaj nie towarzyszą żadne specyficzne objawy. Część kobiet doświadcza obniżenia nastroju i depresji, mdłości, arytmii czy bólów głowy, jednak trudno te symptomy powiązać z niedoborami kwasu foliowego. Kluczowe znaczenie ma tutaj profilaktyka obejmująca z jednej strony zasobną w naturalne źródła folianów pokarmy, a z drugiej – dodatkową suplementację.