Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy sól tuczy?

Czy sól tuczy?
Sól kuchenna zyskała sobie złą sławę – o jej nadmiar w diecie stosunkowo łatwo, co w połączeniu z brakiem regularnej aktywności fizycznej sprzyja problemom z masą i składem ciała, a także może przyczyniać się do wielu schorzeń i dolegliwości, w tym przede wszystkim związanych z sercem i układem krążenia.

Wszechobecny składnik żywności

Sól kuchenna posiada szereg właściwości chętnie wykorzystywanych przez producentów żywności – nie tylko nadaje odpowiednią smakowitość, ale wpływa na konsystencję, barwę oraz trwałość, dodatkowo jest stosunkowo tania. Analizując etykiety produktów, wyłapujemy składniki takie jak konserwanty, wypełniacze, syrop glukozowo-fruktozowy, na sól mało kto zwraca szczególną uwagę – jest to w końcu składnik „naturalny”. Z większą ostrożnością podchodzimy do solniczki, przyprawiając przygotowywane potrawy w sposób zachowawczy. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że tak naprawdę  głównymi źródłami soli w naszej diecie są produkty przetworzone, takie jak wędliny, pieczywo, wyroby cukiernicze, a także sery, przyprawy.

Konsekwencje nadmiaru soli

Nadmiar sodu (sól kuchenna jest głównym źródłem) przyczynia się do rozwoju nadciśnienia, które z kolei uważane jest za główną przyczynę zwiększonego ryzyka występowania chorób serca i układu krążenia (zawał serca, udar mózgu, niewydolność serca). Warto podkreślić, iż szczególnie niebezpieczny dla zdrowia jest nadmiar sodu, któremu towarzyszy deficyt potasu, co obserwowane jest w typowych dietach zachodnich, opartych na przetworzonej żywności. Dlatego tak ważne jest, by w każdym posiłku znajdowała się porcja świeżych warzyw oraz by jadłospis uwzględniał świeże owoce. Inne przykre wiadomości dla wielbicieli sporych dawek soli w diecie, to wskazanie na wzrost ryzyka występowania raka żołądka, a także osteoporozy.

Sól a spożycie energii

Nie jest tajemnicą, iż sól to jeden z ważniejszych składników, decydujących o smakowitości pokarmów, co do których niemal wszyscy mają słabość i które tak skutecznie wyłączają mechanizmy samokontroli. Fast foody, wędliny, przekąski typu chipsy czy prażone orzechy. Dodatkowo naukowcy wykazali, iż spora ilość soli w diecie może zwiększać ochotę na pokarmy tłuste, co dość istotnie może wpływać na zwiększenie dziennej podaży energii. Co ciekawe, zależność ta dotyczyć może również osób, które odżywiają się w sposób racjonalny i nie mają problemów z masą i składem ciała. Nie mniej jednak zależność ta powinna dać do myślenia osobom, które pracują nad estetyką sylwetki i mają problem z zapanowaniem nad łaknieniem, pomimo uwzględnienia zdrowo rozsądkowego deficytu energetycznego. Być może ograniczenie źródeł sodu w diecie może okazać się dobrym posunięciem.

Podsumowanie

Nadmiar soli w jadłospisie jest konsekwencją bazowania na przetworzonej żywności, połączonego z niskim udziałem owoców i warzyw. Osoby, które mają problemy z masą i składem ciała powinny rozważyć ograniczenie źródeł soli w diecie, gdyż może to przynieść znaczący wzrost efektywności podjętych działań. Nie należy zapominać, iż sód jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu, nie należy eliminować go zupełnie z diety – jedynie ograniczyć ilość.

 

W artykule mówimy o: Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę