Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jakie suplementy dla początkującego?

Jakie suplementy dla początkującego?
Dla wielu młodych osób rozpoczynających swoje treningi na siłowni, stosowanie suplementów wydaje się być nieodłącznym elementem pracy nad sylwetką i kondycją. Nieograniczony niemal wybór preparatów i mnogość teorii na temat działania tej czy innej substancji sprawia, że tak naprawdę trudno jest się połapać w tym jakie suplementy i odżywki warto na początek zastosować, by progres był zadowalający.

Prawda jest taka – i warto to sobie zapamiętać – że postęp na treningach jest uzależniony nie tyle od ilości zjadanych kapsułek, co przede wszystkim od treningu i tzw. diety.

Nie oznacza to, że suplementy i odżywki nie działają, a jedynie – że stanowią uzupełnienie zabiegów treningowych i żywieniowych. Nawet jeśli będziemy kupować najlepsze suplementy świata i pochłaniać je w hurtowych ilościach, okazać się może, że nie przyniesie to żadnego skutku jeśli codzienne menu oprzemy na chipsach, a trening na niezliczonej ilości serii na klatkę i biceps. Dlatego zanim wejdziesz do sklepu z suplementami, powinieneś skoncentrować się na skompletowaniu elementarnych podstaw wiedzy dotyczącej tego, jak jeść i jak trenować. To jednak nie wszystko.

Przed zakupem jakiegokolwiek preparatu zadaj sobie pytanie...

Jaki jest Twój cel i jakiego działania oczekujesz?

Oczywiście zdecydowana większość osób rozpoczynających treningi na siłowni chciałaby pozbyć się tłuszczu i rozbudować estetyczną muskulaturę i takie też wymagania stawia wybieranym suplementom. Biorąc pod uwagę współczesne kanony mody są to cele zrozumiałe, warto jednak zdać sobie sprawę, że jednoczesne spalanie tłuszczu i budowanie mięśni w ujęciu fizjologicznym wygląda trochę jak bieg w dwóch różnych kierunkach na raz. Owszem, w ograniczonym zakresie taka „re-kompozycja sylwetki” jest możliwa, ale trzeba i tak ustanowić sobie główny priorytet.

Jeśli jesteś osobą o szczupłej sylwetce

...zapomnij o preparatach „na rzeźbę”!

W czasach, gdy na studiach dorabiałem sobie  w jednym ze sklepów z suplementami dla sportowców, wcale rzadkością nie były przypadki, w których chudziutcy gimnazjaliści przychodzili po HMB i białko licząc, że uda im się uzyskać robiącą wrażenie rzeźbę mięśni. Tymczasem, żeby rzeźbić mięśnie trzeba je posiadać, czyli najpierw – zbudować.  W przypadku osób z problemami z przyrostem masy dobrym rozwiązaniem będą odżywki węglowodanowo-białkowe, czyli tzw. „masówki”. To właśnie tego typu preparaty powinny stanowić obiekt pożądania wszystkich chudzielców, a nie izolaty białkowe na „czystą masę”. Porcję masówki warto wypić po każdym treningu oraz gdy przerwa między posiłkami jest długa bądź też – jako deser po skromniejszym posiłku. Nigdy jednak taką odżywką nie należy zastępować konwencjonalnej żywności.

Jeśli masz problem z nadwagą i widocznym nadmiarem tkanki tłuszczowej

...nie kupuj preparatów „na masę”!

Niestety przekonanie, zgodnie z którym zbudowanie dużych bicepsów i wielkiej klaty przesłoni odstający brzuch i „boczki” jest wyjątkowo złudne. Sylwetka typu „50 w łapie i 120 w pasie – całe życie na masie” wyszła z mody w połowie lat 90. Sam fakt wprowadzenia treningów z obciążeniem pomoże uwidocznić Twoje mięśnie również podczas stosowanie programów ukierunkowanych na redukcję tłuszczu – o ile nie będą one zbyt drastyczne. Spokojnie wprowadzić możesz odżywkę białkową i lekki spalacz tłuszczu, ale wybij sobie z głowy „masówki” -  choćby opisy na etykiecie zapewniały, że to produkty na czystą masę, bo zawierają l-karnitynę czy HCA. Uwierz mi, wcale nie chcesz się przekonać na własnej skórze, że to bzdura.

Co z innymi preparatami?

Oczywiście, niezależnie od celu, dietę można uzupełniać w:

  • Witaminy i składniki mineralne,
  • Kwasy tłuszczowe omega 3 ,
  • Ekstrakty roślinne poprawiające odporność (czosnek, żeńszeń),
  • Czy w przypadku treningów bardziej intensywnych – włączać napoje izotoniczne.

Wszelkie inne dodatki takie jak HMB, glutamina, ziołowe stymulatory testosteronu, kreatyny, a także boostery azotowe i preparaty przedtreningowe są w początkowym okresie trenowania po prostu zbędne. Wraz z upływem czasu można włączać kolejne suplementy notując sukcesywny, stopniowy progres i przełamując kolejne fizjologiczne i psychiczne bariery.