Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zachęć dziecko do sportu!

Zachęć dziecko do sportu!
Wydawać by się mogło, że wartością nadrzędną dla każdego rodzica będzie, szeroko rozumiane, dobro dziecka. Nie chodzi o spełnianie wszystkich zachcianek potomstwa, lecz dbanie o jego rozwój zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Tymczasem, obserwując jak wygląda spędzanie czasu wolnego u wielu rodzin, można by odnieść wrażenie, że rodzice przede wszystkim troszczą się o … swój święty spokój.

W szkole – dziecko spędza kilka godzin w ławce, w przedszkolu – niejednokrotnie jest nieustannie uciszane, a dozwolone są tylko “statyczne” zabawy; żadnego biegania, krzyczenia, ścigania się. Popatrzmy dalej: dziecko z nadmiarem energii, która kumulowała się cały dzień przychodzi do domu… i zasiada przed komputerem lub telewizorem. „Wygodny” rodzic jest zadowolony: młody człowiek siedzi spokojnie, zajmuj się same sobą, jest bezpieczny. Lecz czy na pewno jest to sytuacja idealna?

Dziecko „kopiuje” zachowania dorosłych. Jeżeli spędza czas biernie, to po pierwsze: warto zastanowić się, czy ma z kogo brać przykład, po drugie: czy zostały stworzone odpowiednie warunki do aktywności ruchowej.

Frustracja, nadwaga, kompleksy, gorsze wyniki w szkole, „słaby charakter”…

Tymi cechami mogą wykazywać się dzieci, które większość czasu spędzają wypoczywając biernie. Jeżeli we wczesnym dzieciństwie były „hamowane” i nie miały stworzonych odpowiednich warunków do „usportowienia”, to o wiele trudniej będzie je nakłonić do aktywności w starszym wieku. Brak odpowiednich nawyków i zachowań wypracowanych w dzieciństwie przełoży się na mizerne wyniki na tle grupy rówieśniczej, słabsza koordynacja ruchowa, brak umiejętności radzenia sobie z porażkami (np. wyścigi), niechęć do rywalizacji, unikanie konfrontacji oraz nieumiejętność pracy w grupie (np. zerowe doświadczenia w sportach zespołowych) sprawiają, że dziecko może poczuć się sfrustrowane i za wszelką cenę będzie unikało brania udziału w zajęciach o charakterze sportowym.

Dobre nawyki i zwyczaje sportowe wyrobione dzieciństwie zaprocentują w przyszłości. Aktywność ruchowa będzie naturalną, niewymuszoną „składową” dnia codziennego.

Biegać, skakać, latać, pływać… - pozwól dziecku na się ruszać

Wystarczy chwilę poobserwować małe dzieci, a dostrzeżemy, że mają one naturalną skłonność do poruszania się. Są ciekawe świata, skaczą, biegają, wspinają się na drzewa, szaleją w wodzie – czasami ku przerażeniu rodziców, którzy za wszelką cenę starają się „uspokoić” malucha. Oczywiście należy zapewnić dziecku takie warunki zabawy, by było bezpieczne, jednak nie powinno się - argumentując decyzje własnym „spokojem” - zniechęcać do ruchu i straszyć konsekwencjami.

Każdy z nas, gdy był jeszcze dzieckiem, z czegoś spadł, coś złamał, zwichnął, rozdarł, skaleczył się, próbował dojść swoich racji w sprzeczce krzykiem i rozwiązaniami siłowymi – to jest normalne, dzięki temu jesteśmy „usportowieni”, potrafimy funkcjonować i działać w grupie.
Zakazywanie dzieciom „ganiania”, rozładowywania emocji krzykiem lub chwilowym płaczem frustruje. Mały człowiek musi nauczyć się radzić ze stresem i sytuacjami będącymi poza jego strefą komfortu.

Znajdź sport, który sprawia radość i daje satysfakcję

Obserwuj malucha, a wybór aktywności fizycznej będzie łatwiejszy. Czuje się jak ryba w wodzie, fascynują go sporty walki, a może najwięcej radości sprawia mu taniec? Lepiej się czuje ćwicząc w grupie, czy też woli działać w pojedynkę? Wykorzystaj tę wiedzę i wybierz optymalną aktywność sportową. Oczywiście dziecku mogą zmienić się preferencje, może nie mieć ściśle określonych upodobań – w takich sytuacjach warto spróbować kilku różnych zajęć i wtedy zdecydować, które przyniosą najwięcej korzyści.

Pozwólmy dzieciom czerpać radość z aktywności, nie naciskajmy i nie rozliczajmy z osiąganych wyników, pamiętajmy, by mobilizować, chwalić i zachęcać. Warto pamiętać, że nie każda osoba jest typem sportowca. Najważniejszy na tym etapie jest ogólny rozwój fizyczny.

Zajęcia sportowe są także doskonałym sposobem na nauczenie dziecka funkcjonowania w „dorosłym świecie”. Punktualność, obowiązkowość, odpowiedzialność, zdrowa rywalizacja – te, i wiele innych cech pozwoli wykształcić aktywność fizyczna.

Świeć przykładem!

Za wszelką cenę próbujesz sprawić, by twoje dziecko ruszało się jak najwięcej, wymyślasz mu masę zajęć dodatkowych, sam zaś odpoczywasz biernie i odżywiasz się niezdrowo? Nie jesteś ani dobrym, ani wiarygodnym przykładem. Jeżeli wymagasz, to dbaj o to, by stanowić wzór do naśladowania. Jeśli spędzasz czas aktywnie, biegasz, chodzisz na spacery, grasz w piłkę, jeździsz na rowerze - czyli sport jest integralną częścią twego życia, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że młody człowiek nie będzie potrafił żyć z pilotem od telewizora w ręce.