Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Który słodzik wybrać?

Który słodzik wybrać?
Odkąd wiadomo, że nadkonsumpcja cukrów rafinowanych masowo dodawanych do żywności przyczynia się do otyłości i wielu innych chorób, trwają bezustanne poszukiwania lepszych i zdrowszych zamienników. Niektóre źródła wskazują, że ciekawą alternatywę stanowić mogą: miód, cukier brązowy czy syrop klonowy, jednak pomimo pewnych – mniej lub bardziej prawdziwych – zalet, produkty te posiadają jedną podstawową wadę: tak jak sacharoza są wysokokaloryczne i wywołują podobną odpowiedź hormonalną…

Właśnie z tego powodu szczególną popularność zyskały sobie bezkaloryczne substancje słodzące takie jak aspartam, sukraloza, sacharyniany, acesulfamy czy stewia. Produkty nimi dosładzane reklamowane są często jako zdrowsze  i oznaczane jako „fit” czy „light”. Wiele osób jednak ma pewne wątpliwości dotyczące zdrowotnych konsekwencji spożywania słodzików, wzmacniane dodatkowo przez rozmaite filmy i opracowania pojawiające się w sieci panikarzy i wyznawców teorii spiskowych. W rzeczywistości nadużywanie substancji słodzących może być niekorzystne dla zdrowia, niezależnie od tego czy chodzi o aspartam czy sukralozę, czy też cukier stołowy. Umiejętny dobór słodzików i zachowanie umiaru w ich spożyciu, zwłaszcza w okresie poświęconym redukcji tkanki tłuszczowej, może nie tylko nie nieść za sobą negatywnych skutków, ale być wręcz pożądane w kontekście zdrowia i sylwetki. Jak więc dokonywać wyboru?

Spośród wszystkich dostępnych na naszym rynku substancji słodzących na największą uwagę zasługuje stewia - roślina pochodząca  z Brazylii i Paragwaju, gdzie stosowana wykorzystywana jest od wieków w celu nadania potrawom słodkiego smaku. W przeciwieństwie do aspartamu, sukralozy i innych syntetycznych słodzików, stewia zawiera bioaktywne związki z grupy glikozydów (stewiozydy), które regulują gospodarkę insulinową i normalizują glikemię. Może to mieć szczególne znaczenie w wypadku osób odchudzających się i mających pewne problemy z podwyższonym poziomem cukru we krwi.

Reasumując: szukając bezkalorycznej alternatywy dla cukru warto sięgnąć po stewię, z której stosowaniem związane jest mniej kontrowersji niż ma to miejsce w przypadku aspartamu czy sacharynianów. Stewia na naszym rynku obecna jest od niedawna, nie jest reklamowana w telewizji, prasie ani radiu, stąd też wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia czy dostępności. Myślę, że ze względu na ciekawe właściwości tego słodziku jego popularność będzie systematycznie rosnąć.