Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mit „energetycznego” śniadania

Mit „energetycznego” śniadania

PoTreningu

Przyjęło się uważać, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Co więcej powszechnie uznaje się, że poranek to czas w którym można sobie pozwolić na bardziej „energetyczne pokarmy”, w tym takie, które dostarczają cukrów prostych, ponieważ organizm nastawiony jest na „spalanie” kalorii, a nie ich magazynowanie. Odwrotna sytuacja podobno ma miejsce w godzinach wieczornych. I tak oto wyznawcy zasad zdrowego żywienia zajadają na śniadanie tosty z miodem lub dżemem bądź musli z mlekiem, popijają soki owocowe i słodkie jogurty, a na kolacje tymczasem cukru unikają jak ognia przykładając wszelkich starań by składało się na nią jedynie „czyste” białko, odrobina „zdrowego tłuszczu” i niskowęglowodanowe warzywa. Czy jednak taki schemat faktycznie ma jakieś uzasadnienie? Czy faktycznie organizm rano – spala, a wieczorem – odkłada dostarczone kalorie?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Dość interesujących wniosków dostarczają wyniki eksperymentu przeprowadzonego przez amerykańskich naukowców, w którym wzięło udział dziesięć kobiet z nadwagą. Autorzy badania postanowili porównać  dwie diety odchudzające różniące się jedynie tym, że w przypadku pierwszej 70% dziennej podaży energii przypadało na godziny przed południowe, a w przypadku drugiej – na popołudniowe. Okazało się, że chociaż utrata masy ciała była wyższa w przypadku obfitych posiłków porannych, to jednak spożywanie bardziej zasobnych w energię posiłków popołudniowych lepiej chroniło tkankę mięśniową. Innymi słowy bardziej energetyczne śniadanie i drugie śniadanie wiązały się z większymi stratami beztłuszczowej masy ciała niż energetyczne obiady i kolacje.

Do jeszcze ciekawszych wniosków doszedł zespól naukowców pod kierownictwem dr Volker’a Schusdziarra z Else-Kroner-Fresenius Center of Nutritional Medicine w Monachium. Badacze postanowili sprawdzić rozkład spożycia energii w ciągu dnia w grupie 380 osób (280 otyłych i 100 o prawidłowej masie ciała). W tym celu uczestnicy zostali poproszeni o prowadzenie szczegółowych zapisów dotyczących dziennego spożycia pokarmów. Po skrupulatnej analizie zapisów z dzienniczków okazało się, że osoby, które spożywają bardziej zasobne w energię śniadania dostarczyły jej także więcej w pozostałych posiłkach w ciągu dnia, przy czym różnice okazały się znaczne (osoby sklasyfikowane jako spożywające obfite śniadania dostarczały też średnio 400kcal więcej w pozostałych posiłkach). Autorzy badania doszli do wniosku, że osobom odchudzającym się należy polecać zmniejszenie spożycia energii w trakcie pierwszego posiłku w ciągu dnia!

Wyniki obydwu badań sugerują, że warto byłoby zrewidować pogląd, zgodnie z którym, spożywanie wysokokalorycznych śniadań opierających się na produktach wysokoglikemicznych niesie za sobą zdecydowanie mniejsze zagrożenie zwiększenia masy i pogorszenia składu ciała niż miałoby to miejsce w godzinach popołudniowych czy wieczornych. Mało uzasadnione wydaje się też przekonanie, że spożywanie obfitych posiłków porannych zmniejsza spożycie energii w późniejszych porach dnia. Co więcej „nietykalność śniadań” polegająca na tym, że stanowią one zdaniem wielu osób (w tym dietetyków) posiłek, który nawet w ramach programów odchudzających powinien być względnie zasobny w energię – wydaje się być po prostu pomyłką. Oczywiście nie oznacza to, że śniadań należy sobie odmawiać, warto jednak mieć na uwadze to, że domniemane korzyści wynikające z „energetycznego śniadania”  mogą być po prostu przereklamowane.


Źródła: • Keim NL, Van Loan MD, Horn WF, et all. Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen. J Nutr. 1997 Jan;127(1):75-82. • Schusdziarra V, Hausmann M, Wittke C, et all. Impact of breakfast on daily energy intake--an analysis of absolute versus relative breakfast calories. J. Nutr J. 2011 Jan 17;10:5.