Dieta odchudzająca dla nastolatki – praktyczne wskazówki

Coraz młodsze dziewczęta rozpoczynają na własną rękę stosowanie diet odchudzających. Jak łatwo się domyślić nie chodzi o kwestie zdrowotne, a o chęć wpisania się w obowiązujące, często nierealne kanony wyglądu sylwetki. Niebezpieczeństwo polega na tym, iż przypadkowe strategie bardzo często prowadzą do wyniszczenia organizmu będącego w fazie intensywnego rozwoju, co związane jest z istotnym zwiększeniem ryzyka występowania poważnych dolegliwości zdrowotnych. Jak powinna wyglądać dieta nastolatki, która pragnie poprawić estetykę swojej sylwetki?

Przeczytaj koniecznie:

Spalacz tłuszczu dla nastolatka – czy to dobry pomysł?

Głodzenie się kończy zawsze źle!

„Bycie na diecie” kojarzy się z mocnym ograniczeniem ilości spożywanego jedzenia oraz uwzględnianiem w menu wyłącznie produktów posiadających „mało kalorii”. Warto tę kwestię sprostować na samym początku. Głodówki nie są skutecznym rozwiązaniem – zarówno dla osób dorosłych jak i zwłaszcza nastolatków. Nie tylko dlatego, że nie prowadzą do uzyskania pożądanych rezultatów (w ostateczności znacznie pogarszają kompozycję sylwetki, zwiększając procentowy udział tkanki tłuszczowej i zarazem zmniejszając ilość tkanki mięśniowej), ale są również niebezpieczne dla zdrowia, a także – dla kondycji włosów, skóry, paznokci. Dlatego też aby pozbyć się niechcianych kilogramów należy poprawić jakość spożywanych produktów i wyeliminować wszelkie „żywieniowe śmieci”, czyli takie pokarmy, które dostarczają samych kalorii bez witamin, składników mineralnych, białka.

Podsumowanie: głodzenie się nie wpłynie pozytywnie na estetykę sylwetki. Efekt utraty kilogramów będzie chwilowy i tak naprawdę mało efektowny (zmniejszy się ilość tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej). Natomiast skutki wyniszczenia organizmu będą poważne i prawdopodobnie długotrwałe. Opcją skuteczną jest zmiana nawyków żywieniowych – poprawa jakości spożywanego jedzenia. Wbrew obowiązującym mitom, aby mieć ładne, smukłe i wysportowane ciało należy jeść, tyle że trzeba to robić „z głową”!

Co jeść i pić?

Warto zdać sobie sprawę, iż za większość problemów z nadmiarowymi ilościami tkanki tłuszczowej u dziewcząt wynika ze spożywania nadmiernych ilości produktów będących źródłem „pustych kalorii”. Słodycze, słone przekąski, słodkie soki i napoje w ostateczności prowadzą do odkładania się problemowych „boczków” i brzucha. Dlatego pierwszym krokiem w diecie ukierunkowanej na pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej powinno być wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie:

  • słodyczy ( w tym również tych domowej roboty, tj. ciasta),
  • śniadaniowych produktów typu słodkie płatki, granola, masło czekoladowe, ciasteczka zbożowe, kaszki,
  • słodki nabiał (jogurty owocowe, serki smakowe, mleka smakowe),
  • przekąsek typu paluszki, słone orzeszki, chipsy,
  • produktów z białej mąki (jasne pieczywo, makarony),
  • słodkich napoi i soków (typu cola, oranżada, soki 100%),
  • dania typu fast food (hamburgery, pizza, frytki, etc.),
  • wędliny (kiełbasy, parówki, szynki)

Oczywiście eliminacji dokonać można w sposób stopniowy, wprowadzając zdrowsze alternatywy, takie jak te wymienione poniżej:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (brązowy ryż, grube kasze, kasza jaglana, płatki owsiane górskie, razowe pieczywo)
  • świeże warzywa do każdego posiłku (pomidory, papryka, sałata, ogórki i wszystkie inne)
  • świeże owoce ( w postaci deserów do głównych posiłków lub jako przekąska. Polecane są wszystkie, najlepiej „lokalne”, sezonowe, podobnie jak w przypadku warzyw warto je urozmaicać),
  • mięso i podroby (wątróbka, drób, wołowina, wieprzowina),
  • ryby – szczególnie te tłuste (np. łosoś),
  • zdrowe tłuszcze – oliwa z oliwek, masło, olej kokosowy,
  • nabiał i jaja– nieprzetworzony (sery podpuszczkowe typu mozzarella, twarogi),
  • wody średnio i wysokozmineralizowane, herbaty, soki warzywne,
  • orzechy – wyłącznie niesolone i nieprażone (np. włoskie, migdały, laskowe).

Podsumowanie: pierwszym krokiem w drodze do poprawy estetyki sylwetki powinna być eliminacja niepożądanych (niezdrowych i wybitnie tuczących) produktów żywnościowych i wprowadzenie zdrowszych alternatyw. Pamiętać należy o urozmaiceniu – spożywanie wyłącznie warzyw (lub innej grupy produktów) nie przyniesie zadowalających efektów.