Fitball - trening na piłce gimnastycznej

Piłka gimnastyczna, zwana swiss ball lub fit ball została wprowadzona do rehabilitacji przez szwajcarskich fizjoterapeutów w latach 60-tych. Bardzo szybko przyrząd ten zyskał popularność w klubach sportowych, umożliwiając tym wprowadzenie do treningów szerszego spektrum ćwiczeń oraz umożliwił poszerzenie oferty dla osób starszych, z nadwagą, kobiet w ciąży czy z lekkimi problemami z postawą.

Przeczytaj koniecznie:

Rowerek czy Orbitrek? Trening w warunkach domowych

Piłka jest dostępna w wielu rozmiarach. Najczęściej spotykane są te o średnicy 55 lub 65 cm – ich wielkość może się różnić w zależności od stopnia wypełnienia powietrzem, co jest ich dużą zaletą, ponieważ rozmiar można dopasować pod siebie.

Ze względu na rodzaj tworzywa z jakiego są zrobione można je podzielić na:

  • klasyczna piłka gimnastyczna – zrobiona jest z antypoślizgowej gumy PCV. Jeżeli zależy nam na wyborze dobrej jakościowo piłki to najważniejszym parametrem jest tutaj grubość gumy. Im grubsza tym bardziej trwała i odporna na rozciąganie.
  • piłka gimnastyczna ABS – wygląda tak jak klasyczna piłka, ale zrobiona jest z lepszego materiału – specjalnej pianki antiburst, w skrócie ABS. Jej ogromną zaletą jest to, że nawet jeśli zostanie przebita to nie pęknie gwałtownie powodując nasz upadek na ziemię, ale będzie bardzo powoli spuszczać powietrze. To cenna uwaga, zwłaszcza dla kobiet w ciąży czy osób starszych, dla których każdy upadek może być bardzo niebezpieczny.
  • piłka gimnastyczna z wypustkami – to dodatkowy wariant klasycznej piłki. Wypustki mogą się znajdować na całej powierzchni piłki lub na fragmentach. Masują ciało, rozluźniają mięśnie – taka piłka wybierana jest częściej do treningów prozdrowotnych, jak joga czy Pilates lub do rehabilitacji (oczywiście jest to alternatywa, ponieważ gładkie piłki również doskonale spełniają swoją funkcję).
  • soft ball, czyli mniejsza wersja piłki gimnastycznej mająca średnicę 26 cm. Taka piłka ma również szerokie zastosowanie. Może być wykorzystywana w rehabilitacji i treningach typu zdrowy kręgosłup czy Pilates, jako element ułatwiający przyjęcie pozycji, bądź zrozumienie napięcia mięśniowego poprzez ściskanie.
  • piłka gimnastyczna „fasolka” – ma owalny kształt, zwykle występuje w rozmiarze 45 x 90 cm i wykorzystywana jest najczęściej w rehabilitacji. Również, tak jak wyżej wymienione piłki, może posiadać na swojej powierzchni wypustki.

Jaki wybrać rozmiar piłki?

Biorąc po uwagę zalecenia producentów przedstawia się to następująco:

  • 150 – 165 cm – średnica 55 cm
  • 166 – 175 cm – średnica 65 cm
  • Powyżej 176 cm – średnica 75 cm

Każdy z nas ma inne proporcje dlatego też po nadmuchaniu piłki weryfikujemy jeszcze jej rozmiar. Siadamy na brzegu piłki tak aby tylna część ud wychodziła poza powierzchnię piłki, kolana były nad stopami a stopy ustawione na szerokość bioder. W tej pozycji optymalnym jest gdy biodra znajdują się na wysokości kolan lub trochę wyżej. Jeżeli występują odchylenia piłkę można lekko dopompować lub spuścić nieco powietrze.

Dla kogo przeznaczona jest piłka i jak ją można wykorzystać w treningu?

Piłka fitball może mieć zastosowanie dla każdego z nas – zarówno w klasycznym treningu siłowym ukierunkowanym na pracę nad sylwetką bądź wzmocnieniem mięśni oraz w treningach dedykowanym grupom wymagających specjalnego podejścia .

Jedną z najczęściej wymienianych przypadłości wśród naszego społeczeństwa są bóle kręgosłupa – głównie w odcinku lędźwiowym i szyjnym. Dotyczą szczególnie osób prowadzących siedzący tryb życia, wykonujących pracę bez częstych zmian pozycji oraz tych mało aktywnych, o osłabionym gorsecie mięśniowym. Podłożem dyskomfortu może być również bardziej złożony problem, zatem zanim przystąpimy do ćwiczeń warto skonsultować się z fizjoterapeutą.